Komise k silničnímu zákonu: na dálnicích nanejvýš 80 km/h

Silniční zákon má před sebou další revoluci; změní se povolená rychlost, tresty za přestupky i sazebník bodů.

Expertní komise, ustavená ministerstvem dopravy, už má jasno, jaké změny jsou zapotřebí v silničním zákoně. „Vůbec nejlepší by bylo, kdyby se celý zrušil,” řekla na tiskové konferenci mluvčí ministerstva Klára Směšná. „Takový návrh by ale byl politicky neprůchodný. KDU-ČSL se bojí otevřeně přiznat, co dávno všichni vědí: že ministr Šimonovský byl fanatický diletant a to, co prosadil, je naprostý paskvil.“

Komise namísto toho připraví detailní novelizaci. Odborníci se shodují v jednom: Šimonovského zákon nefunguje, protože je k řidičům příliš benevolentní. „Přece nebudeme čekat, až řidič překročí rychlost třeba o 30 km/h, abychom mu sebrali papíry. Co když přitom někoho zabije?“ Nechal se slyšet jeden ze členů expertního týmu. Na nedisciplinované řidiče je zapotřebí působit preventivně.

Detaily novely silničního zákona se v této fázi dolaďují, nicméně ministerstvo už má jasno v následujících bodech:

Měření rychlosti
Významným krokem vstříc pořádku na českých silnicích je už novela zákona o policii, která prošla v Parlamentu do druhého čtení. Ta mj. umožňuje svěřit měření rychlosti soukromým firmám. Podle expertní komise MD to však nestačí. „Řidiče je třeba naučit disciplíně,“ vysvětluje mluvčí, „a obce si navíc stěžují, že nemají dostatek finančních prostředků na údržbu a opravu komunikací. Náš návrh proto počítá s tím, že pravomoci soukromých firem se rozšíří také o možnost umisťovat přenosné dopravní značení s omezením rychlosti. Očekáváme, že značky ’10 km/h’ na strategických místech mohou přinést do obecních rozpočtů až 6,327 mld. Kč ročně – a současně nám pomohou odstranit ze silnic nebezpečné piráty. Smyslem tohoto opatření je ochránit slušné řidiče před těmi bezohlednými,“ říká Směšná.

Rychlostní limity
Nejvyšší povolená rychlost v obci má být napříště 20 km/h, mimo obec 65 km/h a na dálnici 80 km/h. „Z policejních statistik zcela jednoznačně vyplývá, že rychlost je špatná, áno,“ objasňuje pozadí tohoto kroku mluvčí. „Jízda vysokou rychlostí klade na řidiče neúměrné nároky, zvyšuje spotřebu paliva a nemalou měrou přispívá ke změnám klimatu. Očekáváme, že po snížení rychlostních limitů klesne počet obětí dopravních nehod o 67,76321%. V další fázi, okolo roku 2012, snížíme povolenou rychlost až na 10/30/40 km/h. Díky tomu bychom se mohli stát první zemí na světě, kde při dopravních nehodách nikdy nikdo nepřijde o život. Rychlost totiž zabíjí, áno.“

Bodový systém
Značných změn doznají rovněž sazby trestných bodů za nejčastěji spáchané přestupky. Překročení rychlosti o více než 5 km/h v obci a o více než 10 km/h mimo obec bude napříště trestáno 57 body a propadnutím automobilu. Za překročení o více než 15 km/h v obci, respektive 20 km/h mimo obec bude provinilcům uložen trest odnětí svobody v délce trvání od jednoho do tří let. „Chceme, aby jízda vyšší než dovolenou rychlostí byla kvalifikována jako pokus o vraždu,“ objasnila mluvčí.

Za nerozsvícené světlomety udělí policisté tři trestné body a pokutu 2000 až 5000 Kč. Expertní komise dlouho hledala způsob, jak přimět policisty k vymáhání celodenního svícení. Ukázalo se totiž, že mnohé hlídky řeší nerozsvícená světla pouhou domluvou, což by podle analytiků z ministerstva mohla být jedna z příčin negativního vývoje nehodovosti v posledních měsících. „Nad hlídkami, které vykonávají dozor nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, bude vykonávat dozor Inspekce ministerstva vnitra. Mnistr Langer již tento návrh předběžně podpořil. Zjistí-li inspekce, že policista neuložil patřičný trest, dostane trestné body i pokutu on sám.“

Pěti trestnými body a zákazem řízení na šest měsíců bude nově potrestána také neúplná nebo nevyhovující lékárnička.

Jiné přestupky naproti tomu ze sazebníku trestů zcela zmizí. „V novém zákoně již nejsou stanoveny žádné sankce za nebezpečné předjíždění a za nedodržení bezpečné vzdálenosti,“ prozradila Směšná. „Zjistili jsme totiž, že sledování těchto přestupků je příliš pracné a neproduktivní, pročež se jím stejně nikdo nezabývá.“

Do budoucna
Členové expertní komise se shodují, že z hlediska snižování počtu dopravních nehod je nejdůležitější prevence. Od roku 2015 by proto nemělo být možné, aby bezohlední řidiči ohrožovali životy nevinných lidí svévolným překračováním nejvyšší povolené rychlosti.

„Všechny silnice a dálnice v České republice budou do roku 2015 osazeny mikrovlnnými branami, jež budou nepřetržitě monitorovat akceleraci vozidel. Vyhodnotí-li senzory, že se některý vůz chystá překročit povolenou rychlost, bude na vozovce v jeho jízdním pruhu vztyčen pneumatický retardér,“ popsala budoucnost silničního provozu mluvčí MD.

„Aby byl systém dostatečně účinný, musí být retardéry osazeny ve vozovce každých 25 metrů. Úprava stávající silniční sítě si vyžádá jistá omezení, na frekventovaných komunikacích se například mohou během stavby tvořit častější kolony. Dočasné omezení však řidičům bohatě vynahradí vyšší bezpečnost provozu po dokončení prací. Projekt si vyžádá investice ve výši 91 bilionů Kč, ale to jen jen malá cena za zahraněné lidské životy,“ podotýká mluvčí.

Dodavatelem systému pro prevenci překračování nejvyšší povolené rychlosti se má stát firma Kapsch. Potvrdil nám to její obchodní ředitel Avril Le Premier, kterého jsme navštívili v pražské kanceláři firmy Kapsch na ulici 1. dubna.

autoweb.cz

1.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist