Kauza Roomster

Nevím, jak to na ženevském autosalonu vypadalo při veřejných dnech, ale na těch novinářských se dal pozorovat jev, který nepamatuju já, ani moji zkušenější kolegové.

Velká část zahraničních novinářů totiž se zaujetím mluvila o značce, která byla ještě před deseti, patnácti lety spíš terčem posměchu. Možná ze mě mluví patriotická hrdost (přestože v souvislosti s dnešní škodovkou je patriotismus přece jen trochu mimo mísu), ale zdá se mi, že Roomster byl jednou z nejstěžejnějších novinek nejen pro české novináře.

Není se čemu divit. Dosud přísně konzervativní značka přišla s autem, které je odvážné a neotřelé, dokonce i za tu cenu, že ho část zákazníků kvůli jeho vzhledu rovnou zavrhne. A taková odvaha se cení.

Vůbec nejlepší na Roomsteru ale je, že přestože je převážně dílem německých hlav (za design je odpovědný Thomas Ingenlath), stačí se nad ním trochu zamyslet a dojde vám, že je to skrznaskrz české auto.

Jak to myslím? Vezměte si typického českého zákazníka, potažmo jeho rodinu. Teď nemyslím žádný z extrémů, ale běžnou městskou rodinu se dvěma většími dětmi, která každý víkend putuje z města ven, na nějakou tu chatu či chalupu, jak letitá tradice velí. Z vlastních zkušeností vím, že taková cesta na chalupu mnohdy otestuje zavazadlové prostory vozu lépe, než kdejaká dovolená. Proto jsou u Čechů tak oblíbené kombíky a když ne kombíky, tak alespoň sedany. Češi prostě chtějí velký kufr.

Roomster ale nemá velký kufr. Má obrovitý kufr. Mohl bych se tu ohánět čísly, od nejmenších 450 litrů po monstrózních 1780 litrů, ale skutečnou, využitelnou velikost zavazadlového prostoru si uvědomíte, až když sami do auta nahlédnete. Jistě, posuvné zadní sedačky už má dnes kdekdo, ale téhle škodovce sednou jak pověstná zadnice na hrnec. Ve čtyřmístném provedení, tedy s vyjmutou střední sedačkou (ta váží 11kg, takže manipulaci zvládne každý) a se sedadly v zadní poloze jsem se cítil spíš jako v limuzíně. Na dlouhé cesty skutečně ideální. Pro jistotu jen zopakuji že ještě v tomto uspořádání máte vzadu víc místa na kufry, než ve Fabii Sedan. Nakonec, mnohé může napovědět už rozvor, který se fakt nedá přehlédnout.

Poměrně humorně na mě také působí lidé, kteří se snaží Roomster srovnávat s Citroënem Berlingo, či Peugeotem Partner. Většinou aniž ho viděli v reálu. Chápu, že je k tomu silueta nové škodovky svádí, ale je to nesmysl. Na rozdíl od zmíněných vozů Roomster nevzniknul jako prvoplánově užitkové auto, ale jako auto rodinné. Jak diametrální rozdíl to je, vám bude jasné, jakmile si sednete do Peugeotu nebo Citroënu a vzápětí do Roomsteru. Přesto nepochybuji, že záhy vznikne nejen verze N1, ale dost možná také dvoumístná „dodávková“ varianta bez zadních oken.

Stěžejní ale je, že Roomster je především rodinné auto, takový trochu větší kombík. Další věcí, která si zaslouží vyzdvihnout je vyvýšení zadních sedaček. Člověk by nevěřil, co takový 4,6 cm vysoký schůdek udělá. Zadní cestující snáze vidí dopředu a celkově to přispívá k pocitu prostornosti. A díky linii střechy si na nedostatek prostoru nad hlavou bude stěžovat pouze dítě, sedící za krkem Michaelu Jordanovi.

Konzervativnější palubní deska není žádným překvapením, bylo logické, že Škoda využije ověřené koncernové díly. Co mě ale trochu zarazilo, byla kvalita některých ovladačů. Ve špičkové verzi, která stála na točně, bylo všechno v pořádku, ale ve vozech s chudší výbavou nepůsobily například ovladače klimatizace CLIMAtronic zrovna nejkvalitnějším dojmem. Jak bude vypadat dílenské zpracování na sériových modelech, to se ovšem teprve ukáže.

Interiér bychom měli, co pohonné jednotky? Pro mě upřímně řečeno trochu zklamání, ale z pohledu škodovky zcela pochopitelný tah. Zaprvé jsou to všechno jednotky, které tvoří základy prodejů ostatních modelů, zadruhé nikdo netvrdí, že časem nepřijdou další motorové varianty. Na Roomster RS bych se asi moc netěšil (i když v době Merivy OPC je zjevně možné úplně všechno), ale nějaký silnější diesel by se určitě neztratil. Dvanáctistovka HTP je sice mnohým k smíchu, ale na prostou přepravu z bodu A do bodu B stačí podle mých zkušeností ve Fabii víc než dobře a nevidím důvod, proč by neměla postačovat Roomsteru. Jen jeho majitel nesmí mít pocit, že si koupil užitkové auto, do kterého naloží dvanáct pytlů brambor a pak čile vyjuchá na Sněžku.

No a konečně tu máme cenu. Ze všech stran slyším „na škodovku je to drahé, mělo to být levnější“ a podobně. Takové úvahy jsou nerealistické. Škodovka už dávno nedělá Favority, je členem koncernu VW a vyrábí velmi kvalitní a plně konkurenceschopná auta. To něco stojí. Navíc se přece nedá čekat, že Roomster bude stejně levný jako Fabia, když je o tolik větší. Ano, také si myslím, že by z marketingového hlediska nebylo špatné, kdyby základní, nejchudší varianta stála dejme tomu 299 990 Kč, ale třeba se dočkáme nějaké speciální akce. Od začátku se nicméně předpokládalo, že Roomster bude cenově mezi Fabií a Octavií, takže nevím, z čeho pramení to překvapení.

Nedá mi to a ještě trochu se otřu o design. Každému se samozřejmě líbí něco jiného, ale jestli mohu něco poradit, s hodnocením opravdu počkejte, až auto uvidíte na vlastní oči. Vypadá totiž daleko méně kontroverzně, než na některých fotkách. Jediná věc, která mi nakonec opravdu vadí se vůbec netýká linií bočních oken (které ve skutečnosti plynule a logicky navazují jedna na druhou), ale zadních světel. Ty totiž naopak nenavazují na nic, přestože jejich protažení až k horní linii zadního okna se přímo nabízí. Že by pak působily příliš mohutně? Možná, ale možná by se taky mohly stát zajímavou dominantou a poznávacím prvkem.

Honza Koubek

22.3.2006 9:23

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist