Honda ASV – navzájem komunikující auta

Honda oznámila završení pětiletého programu, kdy vyvíjela pokročilé bezpečnostní technologie ASV-3.

Již třetí pětiletý program od roku 1990 s názvem Honda ASV (Advanced Safety Vehicle) vyústil v prototypy vybavené pokročilými bezpečnostními technologiemi ASV-3, které zahrnují systém kamer s radarem pro včasnou detekci blížících se vozidel a překážek, propojený s řízením a brzdami, ale také záchranný systém pro případ nehody. Honda chce ve vývoji pokračovat a počítá s výhledovým zavedením těchto technologií v sériových autech.

Hlavní přínosy technologie ASV-3

Systém upozorňující na blížící se auta a motocykly

Tato technologie zjišťuje u vozidel v okolí jejich pozici, směr a rychlost, takže motocyklista může být varován na displeji a audiosystémem zabudovaným v helmě, řidič auta obdrží varování na displeji navigačního systému.

Asistenční systém pro jízdu na křižovatkách pro auta i motocykly

U motocyklů se analyzuje obraz z kamery, která vyhledává značky Stop a vodorovné značení na vozovce. Pokud jezdec před blížící se křižovatkou nezpomaluje, dostane upozornění na displej nebo do helmy. Pokud motocykl zastaví, systém zjišťuje polohu a rychlost jiných vozidel, zda lze křižovatkou bezpečně projet. U aut se informace o neoznačených křižovatkách získávají z navigačního systému, systém vyhodnotí aktuální situaci a pokud se řidič ke křižovatce blíží příliš vysokou rychlostí, je upozorněn jemným zabrzděním.

Technologie pro motocykly

FACE Design

Vývojoví specialisté při výzkumech magnetickou rezonancí zjistili, že lidský mozek mnohem lépe rozpozná motocykl, jehož příď připomíná lidský obličej. S těmito poznatky byl navržen i prototyp ASV-3.

LONG Design

Tato technologie významně zlepšuje viditelnost motocyklů na silnici. Nevýhodou konvenčních světlometů pro ostatní řidiče je obtížný odhad vzdálenosti a rychlosti. Systém LONG zlepšuje díky LED ve dvou rozdílných úrovních odhad vzdálenosti asi o 10 a rychlosti o 20 procent.   Další pomůckou je kamera sledující situaci za motocyklem, která přenáší obraz na displej a usnadňuje například přejíždění mezi jízdními pruhy.

Technologie pro automobily

Asistenční systém varující před srážkou s jiným vozidlem

Pokud se blíží vozidlo mimo výhled řidiče, systém sleduje důležitá data jako pozici, rychlost a úhel natočení volantu. Pokud řidič začne vjíždět do cesty protijedoucímu autu, začne vibrovat pedál plynu a volant se začne stáčet do protipohybu řidiče.

Systém kontroly rychlosti průjezdu zatáčkou

Když se auto blíží k zatáčce, systém vypočítá maximální rychlost průjezdu zatáčkou. Pokud je aktuální rychlost vyšší, systém aktivuje brzdy. Pokud se aktuální dopravní situace liší od dat uložených v navigačním systému (například uzavírky pruhů), systém využije informací získaných od aut jedoucích vpředu stejným směrem.

Systém detekce chodců

Tato technologie vyhodnocuje obrázky z kamery a upozorňuje na chodce. Pokud po vyhodnocení rychlosti a dalších údajů hrozí riziko srážky, řidič dostane varování.

Pokročilý systém Mayday

V případě nehody se do operačního centra Hondy automaticky přenesou data o nehodě, jako poloha, typ auta, stav airbagů nebo 15-sekundové video interiéru i exteriéru před a po nárazu. Systém umožňuje dvousměrný přenos hlasu a videa, operátoři mohou komunikovat s posádkou auta a kontrolovat její stav v reálném čase. Senzory mohou také zjišťovat životní funkce. Komunikační systém fungující na frekvenci frekvenci 5,8 GHz je schopen zvládat maximálně 120 aut současně do vzdálenosti přibližně 200 metrů.

Jan Cacek

6.9.2005 10:13

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist