EU už nechce zničit trh sportovních aut. A limuzín. A velkých SUV. A…

Debata o snižování emisí na půdě Evropské komise díkybohu nabírá věcnější charakter.

Zdá se, že Evropská komise nakonec ustoupí od záměru nastavit jednotný emisní strop pro všechna osobní auta bez rozdílu. V nejnovějších návrzích se prý objevuje odstupňování limitů v závislosti na hmotnosti vozu – podobný systém funguje například v Japonsku.

Automobilce, která by nedokázala stlačit průměrnou hodnotu emisí pod stanovenou úroveň, mají hrozit finanční sankce. Mluví se dokonce o systému obchodovatelných povolenek, podobných těm, se kterými hospodaří průmysloví znečisťovatelé.

Proti původnímu plánu nastavit jednotnou laťku pro všechny protestovaly zejména německé automobilky. Jejich produkty totiž bývají větší, těžší a výkonnější než auta z Francie či Itálie, s čímž jdou ruku v ruce i vyšší produkce škodlivin. Zatímco výrobní program FIATu má průměrné emise CO2 139 g/km, u BMW je to 190 g/km a v případě Porsche dokonce 280 g/km. Původní návrh Evropské komise přitom počítal s jednotným limitem 130 g/km, platným od roku 2012.

Němci často argumentují tím, že při porovnání emisí vzhledem k výkonu jsou jejich motory dokonce šetrnější než malé pohonné jednotky jihoevropské konkurence. Naše velmi zběžné srovnání, ze kterého rozhodně nehodláme vyvozovat všeobecně platné závěry, jim dává za pravdu:

Například Fiat Grande Punto 1.3 Multijet má výkon 55 kW (75 k) a emise CO2 123 g/km (což je mimochodem vynikající hodnota). Porsche 911 Carrera S s motorem 3,6 l vyvine 261 kW (355 k) a vypouští 277 g/km CO2. Po přepočtu emisí na výkon zjistíme, že Fiat musí vytvořit 22,3 gramů oxidu uhličitého na kilometr, aby dosáhl  výkonu 10 kW, kdežto Porsche na stejný výkon znečistí ovzduší jen 10,6 gramy CO2.

Podobně dopadne i vztažení emisí ke zdvihovému objemu motoru: Fiat tvoří 94 gramů CO2 na litr objemu a kilometr jízdy, Porsche jen 77. A třeba nejnovější motory BMW jsou na tom ještě daleko lépe. Prémiové značky si totiž mohou dovolit nasazení drahých technologií, které se u levných malých aut nemohou vyplatit – ledaže by se začaly vyrábět masově, a právě k tomu by mohly nejnovější návrhy EU směřovat.

Jisté je, že Evropská komise pod tlakem argumentů ustupuje od nereálných požadavků a snaží se najít racionální řešení, které pomůže zachovat rozmanitost automobilového trhu. A to my v redakci vnímáme jako dobrou zprávu.

autoweb.cz

14.8.2007 11:54

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist