EK: ať Němci vypouštějí víc CO2

Unie naznačila ochotu slevit ze svých drakonických požadavků.

Evropská komise možná sleví ze svých požadavků na emise CO2 u osobních aut. Stavros Dimas, náš oblíbený komisař pro otázky životního prostředí, se nechal slyšet, že pro německé výrobce by nemusel platit původně zvažovaný limit 120 g/km, pokud by zároveň zůstala zachována cílová hodnota pro celou Evropu.

Je na členských státech, jak oněch 120 g rozdělí mezi jednotlivé automobilky, řekl Dimas německému listu Handelsblatt.

Výrobci aut v Německu proti plánu EK na jednotný limit opakovaně ostře vystoupili. U našich západních sousedů se totiž vyrábí řada velkých a silných aut, jejich emise CO2 budou vždy vyšší než v případě malých vozů z Francie či Itálie. Jihoevropské automobilky naopak označily úvahy o dvojím metru za nespravedlivé.

Prezident německého Svazu výrobců automobilů Matthias Wissmann uvítal Dimasova slova s tím, že jde o „důležitý signál“ o ochotě k vyjednávání. V současné době činí průměrné emise v Německu vyráběných aut 170 g/km, zatímco Francie a Itálie se už dnes blíží navrhovaným 120 g.

Odpůrci zvažovaných opatření často upozorňují, že sčítat nominální hodnoty emisí aut z té které země je zavádějící. CO2 se totiž uvolňuje ze spalovaného benzínu či nafty, takže velikost jeho emisí se odvíjí od spotřeby paliva a množství ujetých kilometrů. Superauto, které vyjede párkrát ročně, může do atmosféry vypustit jen zlomek CO2 oproti Toyotě Prius, jíž někdo dojíždí desítky kilometrů do práce. Spotřební daň, kterou platíme za každý litr natankovaných pohonných hmot, tak vlastně funguje zároveň jako nepsaná „daň z CO2.

autoweb.cz

18.4.2008 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist