Chevrolet Corvette ZR1: konec čekání

Seznamte se s ultimativní Corvette: karbon, chytré tlumiče a hodně přes 600 koní.

Chevrolet Corvette ZR1 přicházel na svět dlouho – údajně už od představení současné generace Corvette v roce 2005. Program vývoje ZR1 byl několikrát pozastaven, zrušen a opět obnoven. Měnil se objem motoru, cílové výrobní náklady, název, materiály i výkon. Ale čekání skončilo: Chevrolet Corvette ZR1, nejvýkonnější, nejrychlejší, nejexotičtější a nejdražší sériová Corvette všech dob, je tady.

Podle viceprezidenta GM Boba Lutze je ZR1 zároveň extrémnější a mírumilovnější než Corvette Z06. Majitelé Z06 si prý stěžovali, že Z06 je v podmínkách běžného provozu těžko zvladatelná. ZR1 naproti tomu údajně nabídne kombinaci dech beroucích výkonů a snadného ovládání. To je velmi smělá ambice, zejména na americké sportovní auto.

Vývojový tým přirozeně vycházel ze Z06, jejíž skelet se vyrábí z nákladných slitin hliníku a hořčíku. Nemusíte být ale odborníci, abyste poznali, že střecha je z uhlíkových vláken, překrytých poze čirým lakem. Inženýři GM se chlubí tím, že vymysleli aditivum do laku, které dokáže bránit přirozenému stárnutí karbonu. Ten totiž obvykle časem žloutne a praská. Zrovna nemáme po ruce žádnou ojetější M6, abychom mohli tvrzení techniků GM ověřit. Kdybyste měli se stárnutím karbonu osobní zkušenost, ozvěte se.

Z uhlíkových vláken je vyroben také plochý přední spoiler ve stylu závodních vozů kategorie GT. K dalším rozlišovacím znakům Corvette ZR1 patří dvojice výdechů za každým předním kolem a plexisklo v kapotě, skrze nějž můžete spatřit to, o co jde v případě ZR1 především.

Motor s kódovým označením LS9 nese některé typické znaky jednotek V8 small block, jako je třeba rozteč válců 111,6 mm nebo úhel sevření 90 stupňů. Má také shodný zdvihový objem 6,2 l jako standardní Corvette a rozvod OHV. Je tu však několik drobných rozdílů – třeba přítomnost kompresoru Eaton s mezichladičem. Chevrolet v této fázi neuvádí výkon, jelikož na kalibraci motoru se prý stále pracuje. Prý se ale nebudeme příliš mýlit, když budeme předpokládat něco v rozsahu 620 -650 koní.

Tohle není moc originální, ale jak jinak přejít od motoru k podvozku než konstatováním, že výkon byl zřídkakdy v historii problémem Corvette – jako svízelná se většinou ukázala schopnost jeho přenosu na asfalt. Cynický postup „uděláme všechno co nejtvrdší“, jež donedávna preferovalo také Audi, může do jisté míry fungovat na závodním okruhu nebo na bezvadných silnicích. Použitelnost takového šasi v reálném světě se ovšem limitně blíží nule.

Jako by přiznávali, že jsou si toho vědomi, použili inženýři měkčí pružiny než na Z06 a doplnili je sofistikovanými elektromagnetickými tlumiči pérování. Ty dnes používá třeba Ferrari 599 Fiorano nebo už zmiňované Audi, ale jako první s nimi přišla právě Corvette. Chevrolet slibuje více přilnavosti než u Z06 při mnohem lepším komfortu jízdy.

Karbonové brzdy o průměru 394 mm vpředu a 381 mm vzadu nesou značku Brembo, stejně jako šestipístkové, respektive čtyřpístkové třmeny. Ty jsou na ZR1 lakovány modře, kdežto u jiných Corvette prosvítá zpoza ráfků červená barva. (Fanoušky Porsche teď nejspíš napadlo, že o téhle strategii už slyšeli: porsche s červenými třmeny mají litinové kotouče, se žlutými karbonové.)

Šestistupňová ručně řazená převodovka Tremec 6060 se samosvorným diferenciálem dopraví sílu motoru až k pneumatikám 335/25 ZR20. I takové obruče budou mít s odhadovanými sedmi stovkami newtonmetrů co dělat. Přední obutí má jen o něco méně extrémní rozměr: 285/30 ZR19.

Když zatím nezná výkon motoru, nemůže Chevrolet logicky slibovat ani žádné konkrétní jízdní výkony. Výmluvným signálem nicméně je výměna tachometru ze Z06, cejchovaného do 200 mil v hodině (322 km/h) za nový, který končí až na 220 mph (354 km/h).

Na poměry Corvette je ZR1 velmi drahý model: Američané za něj zaplatí rovných 100 000 dolarů, což je o osmadvacet tisíc víc, než kolik stojí Z06! Převedeno na české podmínky (Z06 stojí 2 542 000 Kč) můžeme odhadovat tuzemskou cenu ZR1 na nějakých 3,5 milionu. Hmmmm. Taková částka v podstatě stačí na pořízení Porsche 911 GT3 (3 064 000 Kč) a nějakou výbavu navrch. Corvette ZR1 bude muset být opravdu výjimečná…

autoweb.cz

17.1.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist