autoweb.cz > Audi > Audi R10: naftový závodník
Audi R10: naftový závodník
Automobilka Audi dnes v Paříži prezentovala velkolepý záměr stát se příští rok prvním výrobcem, bojujícím o celkové vítězství v závodě 24 hodin Le Mans s autem poháněným dieselovým motorem. Na důkaz vážnosti úmyslů firmy objel Dán Tom Kristensen s novým Audi R10 kolečko v okolí Eifellovy věže.
Nápad postavit dieselové auto v Le Mans se zrodil v roce 2002 a dostal kódové označení R10. V září 2003 nastala nejdůležitější fáze projektu. Konstruktéři začínali se zcela čistým stolem, takže bylo třeba navrhnout počet válců, objem, zdvih, vrtání a délku motoru, od čehož se teprve dalo posunout dál.
Počátkem roku 2004 padla volba na dvanáctiválcový motor (s úhlem rozevření válců 90 stupňů) s maximálním povoleným objemem 5,5 litru a dvěma turby Garrett. Výkon přesahuje 650 koní a enormní točivý moment přes 1100 Nm klade dosud nepoznané nároky na přenos výkonu. Vstřikování common-rail pracuje s tlaky daleko vyššími, než je 1600 barů v sériových motorech. Rozsah optimálních otáček leží mezi 3000 až 5000 otáčkami, na což si musejí závodníci zvyklí na zcela jiný průběh výkonových křivek teprve zvyknout.
Podle představitelů firmy jde o největší výzvu, která kdy před Audi stála. Závodní premiéra R10 se uskuteční v březnu v Sebringu na Floridě, ta nejtěžší zkouška však přijde až v Le Mans 17. a 18. června.
Jan Cacek
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | dvanáctiválcový turbodiesel biturbo, 5,5 litru |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | přes 650 k |
Točivý moment (Nm) | přes 1100 Nm |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | .925 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |