A cenu za nejhorší ergonomii získává…

Magazín Automobilemag přišel s každoročními výsledky této nechvalně proslulé soutěže.

Podle magazínu Automobilemag je až zarážející, kolik do očí bijících chyb automobilky pustí do světa. Není důležité, jestli se světla nebo rádio ovládají nalevo nebo napravo, ale důležité je, aby se ovládali intuitivně. Následující seznam „vítězů“ není seřazen podle závažnosti. Je to jen výpis těch problémů, na kterých by bylo třeba zapracovat.

BMW: iDrive a všechno ostatní v kabině řady 7.

Kritiku sklidil celý systém iDrive, který je prý příliš komplikovaný na to, aby ho běžný uživatel pochopil během pár měsíců soužití a naučil se ho intuitivně ovládat. Chválu si nezaslouží i komplikace s bezklíčovým přístupem, startováním a vypínáním motoru.

Volkswagen Passat: Neposedný klíč

Klasika. Nové čipové karty místo obyčejného klíče zlobí snad každého. Lepé jsou na tom ti, kteří ho nemusí vyndat z kapsy. Třeba ten v Passatu. Strčíte ho dovnitř, tlačíte na něj a motor naskočí. Uvolníte ho a zůstane na svém místě. K vypnutí motoru ho stačí jen zmáčknout a vyskočí zpět do vaší dlaně. Sem je to v pořádku ale nedej bože, aby vám chcípl motor na křižovatce. Takže zatímco na vás všichni troubí, co jste to za nemehlo, vy mačkáte na klíček, aby se uvolnil, vytáhnete ho, pak ho zase zastrkáváte do dírky a čekáte, až motor naskočí. Podobně to má i Aston Martin.

Pontiac Solstice / Satrun Sky / Opel GT: Ovládání oken

Pokud chcete v těchto autech otevřít okénko, jehož ovladač je na opěrce ve dveřích, musíte si buď natřikrát zlomit levou ruku a nebo se přetočit a použít pravou. A o stahování a natahování střechy je lepší se ani nezmiňovat.

Ford USA: Neviditelný ovladač hlasitosti a červené pole otáčkoměru, které není červené.

Lidé na ovladač hlasitosti sahají stejně často jako na volant. Tak proč je ovladač ve Fordu nepodsvícený a tudíž v noci neviditelný? Neřekli byste, jak je obtížné ho najít. A co ta červená zóna otáčkoměru? Červená barva přece nestojí tolik peněz a řidiči by pak nemuseli s řazením čekat, až jejich motor narazí z ničehož nic na omezovač.

Scion xB: Budíky uprostřed přístrojové desky

Ano, je levnější vyrobit jednotvárnou přístrojovku pro modely s volantem na pravé i levé straně, ale je lepší připlatit si pár tisíc za budíky před sebou, než je hledat někde napravo, dát oči pryč ze silnice a riskovat tak, že se vaše pojistka na další rok o pěkných pár tisíc zvýší.

Jaguar: Dotykový display

Je až nebezpečné čekat na sekundovou odezvu dotykové obrazovky, takže se můžete snadno přistihnout při tom, že jedete stovkou po okresce, zíráte na nic nedělající display a než vám naskočí další možnosti volby, pod koly vám zatím uběhlo pár set metrů.

Všechny automobilky kromě těch německých: Ovládání navigace

Nemožnost zadávat cílovou adresu za jízdy je nejen frustrující, ale zdržuje to, když musíte zastavit (a třeba zrovna nemáte kde). Když je možné ovládat za jízdy rádio, telefon a nastavovat pozici sedačky, proč nejde ovládat navigace?

Lexus GS: Oslepení nedostatkem světla.

V Lexusu jsou sice knoflíky na druhé straně volantu, o kterých nikdo neví a snadno je může urazit kolenem při vystupování, ale to není hlavní ergonomický problém. Lexus chtěl být za každou cenu cool a in a tak místo klasické lampičky použil po celém autě změť LED diod. Takže když otevřete v temné noci dveře, stejně musíte použít váš mobil, abyste si posvítili.

Honda Civic: Vystrčená ruční brzda

Jestliže jste vyšší postavy, budete mít v Civicu problém s vytrčenou ruční brzdou, která vás bude celou cestu bodat do kolena.

Všichni kromě BMW a Mazdy: Ovládání sekvenčního řazení

Všechny správné sekvenční převodovky fungují tak, že dopředu podřazujete a k sobě zařazujete nahoru. Všichni ostatní kromě BMW a Mazdy to mají obráceně nebo dokonce do strany (zleva doprava a opačně). Stejný zmatek najdete i v řazení pádly pod volantem. Správně je to tak, že zatažením za levé podřezujete a zatažením za pravé zařazujete vyšší rychlosti.

Zdroj: Automobilemag.com

autoweb.cz

10.6.2008 1:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist