Test navigace Sony nav-u NV-U93TC

V Čechách se prodávají navigace v průměrné ceně 11,5 t. Kč, což je vzhledem k ekonomickým možnostem populace zajímavý fakt a také cenová hladina, kam Sony umístila novou navigaci nav-u NV-U93TC.

Na první pohled elegantní navigace s širokoúhlým 4,8palcovým dotykovým displejem, jejíž jednodušší bratříček NV-U73TC vás přijde zhruba o 3 tisíce levněji, vás vzhledem ke renomé výrobce nijak nepřekvapí svou mechanickou solidností a jistou dávkou elegance.

Rozhodně vás potěší funkčnost přísavky, která se díky své konstrukci dokáže přisát nejen na přední sklo, ale i na zvrásněnou palubní desku a zdá se, že její funkčnost je opravdu taková, jakou slibuje výrobce. Při našem testování se nestalo, že by se při správném použití samočinně utrhla. Při jejím lepení na palubní desku ale použijte trochu síly pro lepší efekt. Přísavka s kolébkou, do které navigaci zasunete, obsahuje samostatné konektory FM vstupu antény pro TMC (dopravní informace) a pro napájení, což jistě oceníte při dlouhodobějším používání. Stačí navigaci zacvaknout do kolébky a nemusíte hledat kdesi se povalující kabely.

Poznámka k TMC, která sice nesouvisí tak úplně s funkčností navigace, jako se systémem sběru dat v naší republice – aktuální zpravodajství o stavu silnic bohužel nefunguje tak, jak jsme zvyklí od našich západních sousedů, aktuálnost informací je příliš zastaralá. Z funkčního hlediska se zdá být pro českého motoristu použitelná funkce zobrazování uzavírek, vzhledem k jejich dlouhodobějšímu rázu tady aktuálnost nehraje až tak zásadní roli.

Ovládání U-93TC je jednoduché a intuitivní, elektronickými hračkami průměrně osvícený smrtelník její ovládání zvládne i bez návodu. Pár smutných okamžiků se sice při jejím používání najde (například při zobrazení objížděk na trase vám sice navigace ukáže, že jsou před vámi tři a v jaké vzdálenosti, o ulicích, kterých se týká, se dozvíte až po kliknutí a jejím grafickém zobrazení na mapě, což zbytečně zdržuje). Chybky tohoto rázu ale nejsou rozhodně pro denní používání tak zásadní, aby vám jakkoliv kazily náladu, snad tedy kromě pomalosti vykreslování vaší aktualizované polohy v 3D zobrazení se zapnutým zobrazením názvů ulic. Hlasový doprovod při navigování je ale vždy dostatečně rychlý, takže na funkčnosti samotného navigování nemá pomalost vykreslování aktualizované polohy vliv (cca. 1 frame/vteřina). Změňte ale mapu na 2D a je po problému, stejně tak i 3D bez názvů ulic.

Vyzdvihovanou novinkou řady 93 je i ovládání pomocí „Gesture Command“, tedy jednoduchého napsání symbolu ve tvaru ostré závorky na displej (celkem čtyři možné povely), kterými tak můžete ovládat například celkem smysluplné navigování na místo definované jako „domů“ nebo vytočení předdefinovaného tel. čísla, nalezení nejbližší restaurace, čerpací stanice apod.

Jak tedy z textu vyplývá, navigace si umí popovídat přes bluetooth s vaším mobilním telefonem (i když z toho mého – sony ericsson P990i – nebyla navigace schopna překopírovat najednou seznam více, než sedmi kontaktů, přičemž jich umí dle výrobce 500). Jenže, vzhledem k nemožnosti filtrování v seznamu podle počátečního písmene se mi přehrabování v pětisetpoložkovém seznamu pouze pomocí šipek jeví jako nesmyslné a skoro nechápu, že byl přístroj s takovou softwarovou chybou vypuštěn. Kvalita handsfree ovšem byla mizerná, takže na telefonování s ní vlastně zapomeňte.

Všechny ostatní funkce ale fungují tak, jak mají, grafika displeje nikoho neurazí, možnost automatického jasu potěší a stejně tak i zobrazení aktuální pozice i při ztrátě signálu (běžné například při projíždění v tunelech), k čemuž využívá blíže nespecifikované senzory (Position plus). Navigace má dokonce i tlakoměr, takže v případě, že se šplháte alpskými tunely směrem k ledovci, stále budete informováni, k jaké aktuální nadmořské výšce jste se právě dopracovali.

Za 11,5t. pěkná hračka, jejíž některé mouchy možná odstraní nový firmware. Pokud bych měl ohodnotit přístroj na stupnici 1-10, za mě získává 8 bodů, dva ztrácí především za pomalejší vykreslování mapy, naštěstí menu a pohybování v něm je dostatečně rychlé za všech podmínek a režimů.

Displej:

Plnobarevný displej TFT

ANO

Max. počet barev

32 768

Snadné ovládání jedním pohybem Gesture Command

ANO

Velikost (palce)

4,8

Obsluha pomocí dotykové obrazovky

ANO

Povrch chránící před otisky prstů

ANO

Antireflexní povrch

ANO

Poměr stran

Poměr stran obrazu 16:9

Funkce automatického stmívání s režimem den / noc

ANO

Jas displeje dotykové obrazovky (cd / m2)

280

Kontrola jasu, počet kroků

ANO (Den/Noc/Auto)

Horizontální úhel sledování vlevo / vpravo (stupňů)

65/65

Senzor osvětlení, volitelná citlivost na světlo

ANO (fixní)

Počet segmentů

391 680 (480 x 272 x RGB)

Rozlišení, počet pixelů

480 x 272

Vertikální úhel sledování nahoru / dolů (stupňů)

50/55

Typ procesoru Intel® PXA270

Taktovací kmitočet (MHz)

520

Roman Trojna

24.1.2008 4:38

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist