Retro: Škoda Fabia kupé – a má 500 koní!

Ne, neradujte se. Není to sériový kus a nikdy nebude. A technicky to ani není škodovka. Představujeme Brisk RS 01 WRC.

Pozn. redakce 4.5.2012: Přesně před pěti lety se na světě objevila šílená Fabia s výkonem 500 koní, o které jsme se samozřejmě museli na Autowebu zmínit. Škoda, že se nikdy nedostala do sériové výroby. Ale měla by vůbec v národě chatařů šanci na úspěch?

Brisk Tábor a.s. je česká firma, která vyrábí žhavicí a zapalovací svíčky. Je docela úspěšná – dodává své výrobky desítkám slavných firem, mezi kterými nechybí například závodní motorové čluny Lamborghini, nebo závodní tým Prodrive (Aston Martin a Subaru). V Evropě je Brisk třetím největším výrobcem svíček, na svět jí patří místo šesté.


Vznik prototypu závodního speciálu prý vznikl kvůli testování svíček v extrémních podmínkách. Dobrá, testovat se na tomhle autě asi opravdu dát bude, ale tipli bychom si, že za vším stojí spíš nadšení a fandovství duchovních otců projektu, konstruktéra Jaroslava Macka a generálního ředitele Mojmíra Čapky. Karoserie tvaru kupé byla zvolena mimo jiné i z nostalgických důvodů, tvůrci zmiňují poslední závodní kupé-škodovku, model 130 RS. I díky zuřivě rudému laku se ale spíš nabízí vzpomínka na extrémní speciál Škoda 200 RS, kterého vzniklo jen několik kusů. Karosérie Brisku RS 01 WRC je vyrobená z kevlaru, sklolaminátu a karbonu a pochopitelně neplní nosnou funkci – tu má na starost prostorový rám z vysokopevnostních trubek.Pokud má vnější vzhled s první generací Fabie společnou aspoň masku a světla, to co je pod ní by ve vašem místním servisu asi nepoznali, přestože spousta dílů pochází ze sériových šuplíků koncernu VW. Podvozek odpovídá pravidlům pro mezinárodní automobilové soutěže (neboli rallye), poháněná jsou všechna čtyři kola nezávisle zavěšená na trojúhelníkových ramenech a o bleskovou změnu převodových stupňů se stará šestistupňová sekvenční skříň.

Škoda Fabia RS fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda fabia RS fotogalerie

Motor s dvojitým sekvenčním vstřikováním má skutečně výkon rovných pět stovek koní (v 7800 otáčkách), přestože jde o „pouhý“ dvoulitr. Odhadujeme, že turbodmychadlo, které ho dopuje, bude velké zhruba jako lví hlava. Kulatá je i hodnota nejvyššího točivého momentu, 600 Nm při 3700 ot./min. Blok motoru pochází od škodovky, hlava válců je z Audi S3, kliková hřídel prý dokonce z dieselové Octavie.Vzhledem k extrémně ostrému zpřevodování je maximální rychlost nijak výjimečných 200 km/h, jenže zrychlení na stovku zvládá červený projektil za omračující 2,7 sekundy.
Není se čemu divit, pětisetkoňové stádo má na starost necelou tunu hmotnosti – podle Macka nějakých 920 kilo. Podle posledních zpráv bude muset auto dostat ještě zadní křídlo, protože se potýká s nedostatkem přilnavosti na zadních kolech. O razantní zpomalení se starají kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny Porsche. Rotory mají průměr 330 mm vpředu a 320 mm vzadu.

Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda fabia II 2 fotogalerie

Brisk s ním kromě testování svých svíček hodlá překonávat rekordy a účastnit se nejrůznějších motoristických akcí, dokonce i závodů. Mezi potvrzenými akcemi jsou například závody do vrchu v Itálii, přičemž místo za volantem slíbil obsadit Václav Pech. Pokud se vám v hlavě začíná rodit sen o českém speciálu v nejvyšší kategorii WRC (a uznáváme, že název vozu k tomu může svádět), trochu vás přibrzdíme: předpisům totiž neodpovídá výkon (WRC mají restriktory a výkon max. 300 koní) ani nízká hmotnost vozu.

Pokud půjde všechno dobře a RS 01 WRC bude mít úspěch, mohla by prý firma postavit i malou sérii umírněnějších speciálů s pohonem předních kol.

Honza Koubek

4.5.2012 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist