autoweb.cz > rally > Prodrive P2 je na světě!
Prodrive P2 je na světě!
P2 vznikl jako ukázka širokých schopností a možností firmy, jinak známé především laděním a úpravami závodních i sériových vozů, například značek Subaru a Ford.
Právě ze Subaru Impreza STi pochází silně upravený motor a kompletní pohonné ústrojí vozu P2, včetně šestistupňové převodovky. Na palubě ovšem najdete inovativní technologie firmy Prodrive, systémy ALS (systém proti prodlevě turbodmychadla) a ATD (ovládání toku točivého momentu pomocí aktivního středového a zadního diferenciálu), který by měl zajistit vyváženost vozu ve všech situacích a na jakémkoli povrchu.
Celé auto váží pouhých 1100 kg, a výkon 349 koní, což mu zajišťuje poměr téměř 320 koní na tunu. Jízdní výkony jsou díky tomu ohromující: sprint na stovku pod čtyři sekundy a maximální rychlost kolem 280 km/h. Přes všechny snahy o co nejzásadnější odlehčení ale P2 nabízí komfort a výbavu, srovnatelnou s běžnými moderními vozy, včetně elektricky ovládaných oken, řízení s posilovačem a audiosystému se šesti reproduktory.
Dvoulitrový přeplňovaný plochý čtyřválec je vybaven systémem ALS, používaném ve voze Prodrive Impreza WRC, pochopitelně upraveném pro silniční použití. Systém udržuje turbodmychadlo natlakované i při nižších rychlostech motoru, takže vůz nabízí okamžitou odezvu na plyn a točivý moment 575 Nm v téměř celém poli otáček. S tímto systémem zrychlí vůz z 50 na 80 km/h na třetí rychlostní stupeň za stejnou dobu, kterou by mu to bez ALS trvalo na dvojku. Úprava systému nebyla jednoduchá, protože v rallye jezdci potřebují buď plný plyn, nebo žádný, zatímco v běžném provozu řidič vyžaduje plynulý přísun. Jeho vývoj trval šest měsíců, a ačkoli ještě není zcela připraven pro sériovou výrobu, má velký potenciál.
Pokud by se systém ujal, bylo by v budoucnu teoreticky možné nahradit atmosférické dvoulitrové motory přeplňovanými jednotkami o polovičním objemu, které by poskytovaly stejný výkon, ale měly o čtvrtinu nižší spotřebu. Ještě dříve by se ale podle nás všichni nadšenci mohli těšit na systém ALS pod kapotou Imprezy.
Design karoserie i interiéru P2 je prací Petera Stevense, který už s firmou Prodrive pracoval na mnoha projektech. Jeho tým vytvořil hliněnou maketu v životní velikosti, která pak posloužila jako forma pro kompozitové panely karoserie P2. Ty jsou montovány na samonosné ocelové šasi.
Vůz používá devatenáctipalcová kola s pneumatikami 235/35 ZR19 a kotoučové brzdy o průměru 355 a 330 mm se čtyřpístkovými třmeny.
Přestože P2 je plně funkční, Prodrive nemá v současné době v úmyslu jí uvádět do sériové výroby. Pokud by se však objevila automobilka, která by ho vyrábět chtěla, koncová cena vozu by se mohla pohybovat okolo 1,8 milionu Kč.
Honza Koubek