Prodrive P2 je na světě!

Firma Prodrive, kterou vede brit David Richards, představila plně funkční dvousedadlový prototyp, jehož vznik zabral pouhých devět měsíců.

P2 vznikl jako ukázka širokých schopností a možností firmy, jinak známé především laděním a úpravami závodních i sériových vozů, například značek Subaru a Ford.

Právě ze Subaru Impreza STi pochází silně upravený motor a kompletní pohonné ústrojí vozu P2, včetně šestistupňové převodovky. Na palubě ovšem najdete inovativní technologie firmy Prodrive, systémy ALS (systém proti prodlevě turbodmychadla) a ATD (ovládání toku točivého momentu pomocí aktivního středového a zadního diferenciálu), který by měl zajistit vyváženost vozu ve všech situacích a na jakémkoli povrchu.

Celé auto váží pouhých 1100 kg,  a výkon 349 koní, což mu zajišťuje poměr téměř 320 koní na tunu. Jízdní výkony jsou díky tomu ohromující: sprint na stovku pod čtyři sekundy a maximální rychlost kolem 280 km/h. Přes všechny snahy o co nejzásadnější odlehčení ale P2 nabízí komfort a výbavu, srovnatelnou s běžnými moderními vozy, včetně elektricky ovládaných oken, řízení s posilovačem a audiosystému se šesti reproduktory.

Dvoulitrový přeplňovaný plochý čtyřválec je vybaven systémem ALS, používaném ve voze Prodrive Impreza WRC, pochopitelně upraveném pro silniční použití. Systém udržuje turbodmychadlo natlakované i při nižších rychlostech motoru, takže vůz nabízí okamžitou odezvu na plyn a točivý moment 575 Nm v téměř celém poli otáček. S tímto systémem zrychlí vůz z 50 na 80 km/h na třetí rychlostní stupeň za stejnou dobu, kterou by mu to bez ALS trvalo na dvojku. Úprava systému nebyla jednoduchá, protože v rallye jezdci potřebují buď plný plyn, nebo žádný, zatímco v běžném provozu řidič vyžaduje plynulý přísun. Jeho vývoj trval šest měsíců, a ačkoli ještě není zcela připraven pro sériovou výrobu, má velký potenciál.

Pokud by se systém ujal, bylo by v budoucnu teoreticky možné nahradit atmosférické dvoulitrové motory přeplňovanými jednotkami o polovičním objemu, které by poskytovaly stejný výkon, ale měly o čtvrtinu nižší spotřebu. Ještě dříve by se ale podle nás všichni nadšenci mohli těšit na systém ALS pod kapotou Imprezy.

Design karoserie i interiéru P2 je prací Petera Stevense, který už s firmou Prodrive pracoval na mnoha projektech. Jeho tým vytvořil hliněnou maketu v životní velikosti, která pak posloužila jako forma pro kompozitové panely karoserie P2. Ty jsou montovány na samonosné ocelové šasi.

Vůz používá devatenáctipalcová kola s pneumatikami 235/35 ZR19 a kotoučové brzdy o průměru 355 a 330 mm se čtyřpístkovými třmeny.

Přestože P2 je plně funkční, Prodrive nemá v současné době v úmyslu jí uvádět do sériové výroby. Pokud by se však objevila automobilka, která by ho vyrábět chtěla, koncová cena vozu by se mohla pohybovat okolo 1,8 milionu Kč.

Honza Koubek

13.1.2006 11:06

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist