Přísnější emisní limity Euro 5

Zavedení nových limitů Euro 5 se příliš nezamlouvá automobilkám. Podle nich bude následovat zvýšení cen nových aut a ohrožení plánů na omezení CO2.

Poté, co Evropská komise zveřejnila své plány ohledně emisní normy Euro 5, reagovalo britské Sdružení automobilových výrobců a obchodníků (SMMT – Society of Motor Manufacturers and Traders) prohlášením, že návrhy přísnějších limitů pro benzínové a naftové motory mohou vést k růstu cen nových aut. Nová norma Euro 5 by snížila množství sazí u dieselových motorů proti Euro 4 pětinásobně, zpřísnila by limity NOx pro oba typy motorů a vyžadovala by delší životnost katalyzátorů a filtrů pevných částic. Zajímavé je, že aktuální norma Euro 4 povoluje o 90 procent méně sazí než patnáct let stará norma Euro 1. Nový návrh limit dále snižuje z 25 na 5 miligramů na kilometr. To by znamenalo, že se všechna nová osobní auta a dodávky s naftovým motorem neobjedou bez drahého filtru pevných částic. Prodejní boom naftových motorů v posledních šesti letech by se tím mohl zpomalit. Podle SMMT je velká část desetiprocentního poklesu emisí CO2 u průměrného nového auta způsobena vyšším podílem naftových motorů, které vypouštějí o 20 až 30 procent méně CO2 než benzínové modely. Proto SMMT nabádá k opatrnému postupu s Euro 5.

Jan Cacek

20.7.2005 1:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist