Peugeot 207 GT s novým motorem

Pod kapotou nejostřejší dvěstěsedmičky je plod spolupráce PSA Peugeot Citroën s koncernem BMW Group. A je na co se těšit!

Šestnáctistovka – při tomhle slově se motoristickému nadšenci asi tlak příliš nezvedne. Ono není divu, v době poměrně běžných dvou, tří i čtyřlitrových motorů. Jenže v případě motoru EP6DT, nebo chcete-li 1.6 THP 16V, jde trochu o něco jiného. Například o zkratku THP.

Ta totiž znamená Turbo High Pressure a odkazuje na úplně nový druh turbodmychadla, které by mělo motoru dodat vyšší výkon při slušné spotřebě a zároveň udržet výrobní náklady na snesitelné úrovni, aby koncový model nemusel být příliš drahý. Cílem vývojářů bylo dosáhnout provozních výkonů srovnatelných s atmosférickým dvoulitrem.

Peugeot 207 velká fotogalerie

Peugeot 207 fotogalerie

Výsledkem jejich snažení je pak výkon 150 koní, ale především nevídaná křivka točivého momentu. Už v 1000 otáčkách máte slušných 156 Nm, o pouhých 400 ot./min. výš už je ale k dispozici maximálních 240 Nm a tato hodnota neklesne až do 3500 ot./min. Ani pak ovšem není všem dnům konec (jako v případě turbodieselů), protože ještě v 5000 otáčkách motor pořád kroutí 208 Nm. Výkon pak dosahuje své maximální hodnoty v 5800 ot./min.

Těchto úctyhodných čísel se podařilo dosáhnout kombinací několika technologií. Přímé vstřikování, dvojice vačkových hřídelí s kontinuálním časováním a řízené olejové čerpadlo patří k těm známějším, novinkou je turbodmychadlo Twin Scroll. Tedy, ono není úplně nové, ale je poprvé použité u motoru s podobně nízkým objemem.

Jeho přednost spočívá především v tom, že ideálně využívá dynamiku výfukových plynů. Potrubí z jednotlivých válců se totiž neslučuje už před ním, ale až v něm. Uvnitř jsou dvě sady hnacích závitů – do jedné komory proudí plyny z 1. a 3. válce, do druhé z 2. a 4. válce. Protože výfukové plyny po projití pístovým motorem logicky pulsují, umožňuje popsaná technologie lépe využít energii v nich uloženou.

Především jde o to, že turbo zabírá už od 1000 ot./min. a rychlost odezvy na plyn je zásadně rychlejší, než je u benzínových turbomotorů běžné.

Pokud jste fandové do čísel, vězte, že turbína se umí roztočit na 220 tisíc otáček a upouštěcí ventil, neboli wastegate funguje po překročení tlaku 0,8 baru.

V současnosti se tento motor nabízí exkluzivně ve třídveřovém modelu 207GT, pětidveřová varianta přijde až příští rok. Jak se s motorem jezdí, zjistíme doufejme při testu, čísla jsou ale velmi zajímavá: zrychlení na stovku zvládne 207GT za 8,1 s, maximálka činí 210 km/h a průměrná udávaná spotřeba je 7 l/100 km. Tedy stejně, jako u běžné šestnáctistovky. Ze zkušenosti už ovšem víme, že této spotřebě se lze přiblížit pouze při velmi umírněné jízdě. Jakmile začnete využívat výkonu přeplňovaného motoru, spotřeba stoupne – ovšem s nejvyšší pravděpodobností se stále udrží o slušných pár litrů níž, než v případě srovnatelně pružného dvoulitru.

Peugeot 207GT se prodává za 530 900 Kč a pokud se vám to zdá příliš, nezapomeňte na velmi vysokou výbavu, kterou nabízí. Šestice airagů a kompletní armáda elektronických pomocníků je samozřejmostí, přidejte automatickou dvouzónovou klimatizaci, dešťový senzor, autorádio s CD a MP3, sportovní polokožená sedadla, panoramatickou skleněnou střechu, kontrolu tlaku pneumatik a spoustu dalšího a ten půl milion se rázem nezdá tak drastický.

Honza Koubek

24.10.2006 12:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist