autoweb.cz > Toyota > Nová Toyota Auris odhalena
Nová Toyota Auris odhalena
Auris je pro Toyotu skutečně veledůležitým modelem. C-segment, neboli nižší střední třída, patří na evropských trzích k těm vůbec nejdůležitějším. Jak říká senior vicepresident Toyota Motor Europe, pan Andrea Formica: „Řada evropských značek je přímo definována úspěchem a imagí svých modelů ze segmentu C. S uvedením Aurisu chceme dosáhnout nejen podstatného navýšení našich prodejů, ale také skokového posunu ve vnímání image naší značky.“
Toyota si skutečně věří: v roce 2008 chce podle svého prohlášení prodat 1,2 milionu svých vozů. Auris má být želízkem v ohni evropských trhů. Má pro to ty nejlepší předpoklady: byl navržen a bude vyráběn přímo v Evropě, aby se minimalizovaly náklady. Navíc, Toyota je už delší dobu synonymem kvality a bezchybného zpracování. Jen jí dosud chyběla trocha té odlehčené moderní image.
Toyota Auris fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Design Aurisu má na svědomí evropského kreativního studia Toyoty, ED2. Tamní návrháři mluví o filosofii „vibant clarity“, tedy dynamické a směřující vpřed, ale zároveň stojící racionálně nohama na zemi. Na přídi najdete jasné odkazy na menší Yaris i větší Avensis, ale jinak je to úplně nový hatchback.
Při jeho vývoji byl použit postup „zevnitř ven“, o kterém se mluvilo už u pařížské studie Auris Space Concept. Díky tomu bylo možné poskytnout posádce maximální prostor a komfort a zároveň zachovat dynamický vzhled auta, což se povedlo zejména díky vysoké linii oken a krátkým převisům.
Interiér si podle vyjádření automobilky zaslouží přídomek „novátorský“. Jeho nejvýraznějším prvkem je středová konzola neobvyklého tvaru, která má prý budit dojem vytesaného mostu a podporovat sportovní charakter vozu. No, jisté je, že posouvá řadicí páku i ruční brzdu do ergonomicky vhodnější pozice. Kdo někdy zkusil řazení třeba v Hondě Civic, musí dát vývojářům za pravdu. A ta ruční brzda – nepřipomíná vám trochu rallye speciály? (Pozn.: Nám ano!)
Jestli bude sportovní charakter vozu podpořen i jízdními vlastnostmi, na to si zřejmě budeme muset počkat do chvíle, kdy bude k dispozici testovací model. Toyota nicméně slibuje mnohé. Auris sedí na úplně nové platformě, takže můžeme doufat. Rozvor dlouhých 2600 mm nicméně slibuje stabilní chování a šířka vozu 1760 mm zase dostatečnou stabilitu.
Pokud jde o pohonné jednotky, budou k dispozici dva benzínové (1.4 VVT-i a 1.6 Dual VVT-i) a tři naftové motory (1.4 D-4D, 2.0 D-4D a 2.2 D-4D Clean Power). Úplně nová je benzínová šestnáctistovka s duálním časováním ventilů a výkonem 124 koní. Dvoulitrový turbodiesel bude vybaven samočistícím filtrem pevných částic a nejsilnější nafťák známým systémem D-CAT, který snižuje úroveň NOx a pevných částic pod limity Euro IV. Právě s tímto motorem (177 koní a 400 Nm) bude Auris nejhbitější, stovku zvládne za 8,1 s a bude pokračovat až k hranici 210 km/h.
Oba benzínové a nejslabší naftový motor budou v nabídce buď s pětistupňovou manuální, nebo automatickou převodovkou MultiMode (možnost sekvenčního řazení). Silnější diesely se budou dát koupit pouze s manuálním šestikvaltem.
Sériový Auris bude mít premiéru na autosalonu v Boloni začátkem prosince, v evropských prodejnách ho můžeme očekávat na jaře 2007. Japonci mají větší štěstí, protože u nich se začal prodávat právě dnes. Zbývá jen doufat, že se českému zastoupení povede nasadit zajímavou a konkurenceschopnou cenu.
Honza Koubek