Maserati Quattroporte Automatic

Limuzína s duší supersportu dostane s novou převodovkou civilizovanější charakter.

Maserati Quattroporte (Víte, že libozvučný název znamená prozaických „čtvero dveří“?) možná vypadá jako pětimetrová limuzína. Ale kdybyste se v ní někdy svezli, věděli byste, že je to ve skutečnosti Ferrari s místem pro čtyři lidi. Má maniakální vysokootáčkový osmiválec jako Ferrari, agilitu jako Ferrari, prkennou jízdu jako Ferrari… a převodovku jako Ferrari. Což je trochu svízel. Od modelu F430 dál funguje maranellský poloautomat dost uspokojivě i v běžném provozu, jenže od supersportu očekáváte něco jiného než od luxusního sedanu. Právě svéhlavost poloautomatické převodovky DuoSelect je předmětem kritiky už od uvedení Quattroporte na trh. Řazení v samočinném režimu je hrubé a trhá hlavami cestujících dopředu a dozadu, takže při pohledu z venku vypadají, jako by poslouchali hip-hop. Což, jak jistě uznáte, je pro řadu potenciálních zákazníků stěží přijatelné.

Naštěstí ne všude ve světě jsou média tak poplatná inzerentům jako v Česku. Zatímco v nejedné české redakci se převzaté testy Quattroporte „upravovaly“ tak, aby moc nedráždily, originální články z Německa, Ameriky a Velké Británie daly DuoSelect Italům pořádně sežrat. A tady je výsledek: Maserati Quattroporte s normální automatickou převodovkou: planetové soukolí a především hladce fungující hydrodynamický měnič točivého momentu. Jméno dodavatele (ZF) zaručuje prvotřídní vlastnosti – automaty této značky jsou momentálně nejlepší na světě. K nalezení jsou mimo jiné v některých modelech Jaguaru či BMW.

Quattroporte je charakteristické „supersportovním“ rozložením hmotnosti (47:53), které mu zajišťuje mezi velkými sedany nevídanou mrštnost a mírně přetáčivé vyvážení. Je to dáno tím, že konstruktéři mohli umístit relativně kompaktní převodovku DuoSelect před zadní nápravu (řešení známé jako transaxle). Prostorově náročnější automat se bohužel musel přestěhovat na obvyklé místo hned za podélně uloženým vidlicovým osmiválcem, ale výsledný poměr 49:51% je pořád obdivuhodný. Měnič momentu by navíc měl přinést lepší odezvu v nižších otáčkách, které jinak nejsou oblíbeným polem působnosti frenetického motoru.

Nový model bude pojmenován Quattroporte Automatic a v nabídce bude figurovat vedle stávajícího Quattroporte DuoSelect, nikoliv místo něj. Zákazníci si tak budou moci zvolit, zda chtějí ultimativní zážitek ze „čtyřsedadlového Ferrari“, nebo oželet trochu sportovního charakteru a raději si dopřát více pohodlí v každodenním provozu.

autoweb.cz

8.12.2006 10:12

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist