John DeLorean zemřel

Tvůrce auta z filmu Návrat do budoucnosti se dožil 80 let. Přes pohnutou osobní minulost na něj v Detroitu s respektem vzpomínají jako na zakladatele éry muscle cars.

John Z. DeLorean, jeden z nejdůležitějších manažerů amerického automobilového průmyslu za posledních padesát let a později i zakladatel své vlastní značky, zemřel v noci 19. března. Bylo mu osmdesát let.

Po studiích na technice nastoupil DeLorean v roce 1948 k Chrysleru jako konstruktér. Později působil na vedoucí pozici v Pontiacu a ve svých čtyřiačtyřiceti letech se stal ředitelem Chevroletu, jednoho z největších výrobců aut na světě.

DeLorean promluvil do automobilové historie dvěma významnými činy – v roce 1964 představil Pontiac Tempest s velkým osmiválcem, přejmenoval ho na Pontiac GTO a odstartoval tím slavnou éru muscle cars; o několik desítek let později, poté, co odešel z postu viceprezidenta General Motors, spustil výrobu radikálního sportovního auta své vlastní značky pod názvem DeLorean DMC-12.

Později se paradoxně zasloužil i o nástup malých amerických aut, namířených proti zbytečně velké spotřebě.

DMC-12 byl na svou dobu velmi futuristický. Motor uložený uprostřed a nezávislé zavěšení všech kol se od té doby stalo ve sportovních kategoriích víceméně normou, ale nerezová karosérie s odkrytým a nelakovaným plechem zůstala dodnes ojedinělým prvkem. Charakteristickým znakem jsou i dveře otevírané nahoru.

Výrobu situoval DeLorean do Severního Irska, kde získal od britské vlády dotaci ve výši 94 milionu dolarů na podporu zaměstnanosti, ve skrytu namířenou proti IRA a její snaze zneužít špatné situace ve společnosti.

V průběhu tří let vyrobil jen 8900 kusů DMC-12 a firma měla s výrobou i odbytem velké potíže, což vedlo DeLoreana k nouzovému způsobu řešení.

V roce 1983 ho policie zatkla v Los Angeles při pokusu prodat plný kufr kokainu v hodnotě kolem 24 milionu dolarů. Ze zatčení existuje i nechvalně známý videozáznam.

Soud později sprostil DeLoreana viny na základě obhajoby, která říkala, že šlo o provokaci ze strany nastrčených protidrogových agentů.

V průběhu vyšetřování a soudního líčení ale firma vyhlásila úpadek a DeLorean strávil následující roky řadou soudních sporů, jak s věřiteli, tak i s jednou ze svých bývalých manželek.

 

V posledních letech chtěl DeLorean pracovat na vývoji lehkého sportovního auta, které by zákazníkům nabídlo supersportovní svezení za cenu kolem 20 tisíc dolarů.

 

 

redakce autoweb.cz

21.3.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist