Honda FCX Clarity jde do výroby

Ano, skutečně mluvíme o autě, poháněném vodíkovými palivovými články...

Když se začnete s přáteli, kteří se trochu vyznají v autech a technice, bavit o vodíkových autech, velmi brzo zazní věta „ale to je ještě daleko.“ A většinou se s tím nedá než souhlasit. Pohon automobilů, využívající jako zdroj energie vodík, udělal v posledních letech několik výrazných kroků kupředu, byť zatím jen v podobě konceptů. Nejslabším článkem celé technologie je síť distribuce vodíku – která zkrátka neexistuje.

Honda se ovšem takovým malicherným problémem zjevně nehodlá nechat odradit. Na autosalonu v Los Angeles byl totiž včera představen sériový vůz Honda FCX Clarity, což není nic jiného, než vylepšená produkční verze konceptu Honda FCX. Jeho pohon obstarávají vodíkové palivové články a první šťastlivci usednou za jeho volant v Jižní Kalifornii zřejmě už v průběhu roku 2008.

O cenách se zatím nemluví, nejsou vůbec jasné. Nakonec to ale ani moc nevadí, protože auto se zatím nebude dát koupit – zájemci si budou moci vůz „pronajmout“ za měsíční cenu přibližně 600 dolarů (cca 11 000 Kč), včetně pojištění a servisu. Pokud jde o spotřebu, mluví Honda o ekvivalentu 4,1 litru/100 km a s vodíkovou nádrží, natlakovanou na 345 barů, ujede 430 km. Oproti konceptu je to vylepšení o nějakých 30%. Je to výsledek odtučňovací kůry, při které vůz shodil 180 kg jenom v oblasti pohonné jednotky. Další snížění hmotnosti pak přispělo ke zlepšení poměru výkon/hmotnost o 25%. Také velikost pohonného ústrojí šla dolů – dokonce o celých 45%, takže teď zabírá podobně místa, jako hybridní pohon známý třeba z Lexusů.

Honda FCX Clarity se ovšem nechlubí jen unikátním pohonem – i v jejím interiéru najdete velmi neobvyklé prvky. Například čalounění sedaček a výplní dveří používá tkaninu zvanou „Honda Bio-Fabric“, vyráběnou z rostlinného materiálu. Výbava nepřišla zkrátka, na palubě najdete všechno od airbagů a bezdrátového připojení bluetooth, až po satelitní navigaci a automatickou klimatizaci.

Vzhledem k tomu, že zájem o tohle auto budou mít především ekologicky založení zákazníci, Honda si dala záležet na důsledném snižování emisí CO2. Možná se teď ptáte, co to tu meleme, vždyť při provozu na vodík jde přece z výfuku jenom vodní pára, ne? To je sice pravda, jenže myslet si, že tudíž provoz takového auta neznečišťuje ovzduší, je velký omyl (bohužel často podporovaný nejrůznějšími aktivisty). Zaprvé hodně emisí vznikne při výrobě auta – a u hybridů to bývá výrazně větší množství, než u běžných velkosériových benzíňáků. A pokud jde o provoz – vodík je potřeba nejdříve z něčeho vyrobit, konkrétně v tomto případě ze zemního plynu a při tom CO2 vzniká. Jeho množství je při stejné ujeté vzdálenosti přibližně poloviční, než u benzínových aut (všimněte si, že přepočtená spotřeba je také zhruba poloviční, takže kdyby se podařilo snížit průměrnou spotřebu benzínových aut na nějaké ty 4 litry, emise CO2 obou systémů by se opět výrazně přiblížily).

Vodík se dá samozřejmě vyrábět i elektrolýzou, při jejíž aplikaci CO2 vůbec nevzniká. K ní je ovšem potřeba poměrně výrazné množství elektrické energie, při jejíž výrobě většinou CO2 vzniká. Voda a vítr v tomhle stačit nebudou, takže logickou cestou k nejčistším autům je další velký nepřítel Greenpeace – jaderná energie.

autoweb.cz

16.11.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist