Detroit live: Audi R8 V12 TDI

Promítnou se impozantní parametry prvního dieselového supersportu také do impozantních jízdních zážitků?

Ještě minulý týden jsme trochu pochybovali, zda se to stane, ale dnes je to nad slunce jasnější: hlavní hvězdou stánku Audi na autosalonu NAIAS Detroit 2008 je opravdu R8 V12 TDI.

Za zády řidiče a jeho spolujezdce sedí naftový dvanáctiválec velmi moderní konstrukce. Rozteč válců (90 mm), vrtání (83 mm) a zdvih (91,4 mm) napovídají, že dvanáctiválec vznikl „zdvojnásobením“ známého motoru 3.0 TDI. Obě řady válců nicméně svírají úhel 60, nikoliv 90 stupňů. Zdvihový objem činí 5934 cm3 a na délku jednotka měří 684 mm.

Vstřikování common-rail dodal německý Bosch. Dvojice čerpadel žene naftu do válců pod tlakem až 2000 barů. Dávkování směsi je věcí piezoelektrických vstřikovačů s osmi otvory. Technologie piezokrystalů dovoluje použít až pět vstřiků během jednoho pracovního cyklu. (Piezokrystaly dokáží velmi rychle, v řádu milisekund, měnit svůj objem vlivem elektrického proudu.)

Každá z obou řad válců má svoje vlastní turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Plnicí tlak může dosahovat až 2,6 baru. Stlačený vzduch je před svým vstupem do spalovacích prostor ochlazován dvojicí mezichladičů. Dvojité je rovněž plnicí potrubí (včetně vzduchového filtru) a výfukové potrubí (včetně filtru pevných částic). Audi R8 V12 TDI podle svého výrobce splňuje předběžné požadavky emisní normy Euro 6, která má začít platit v roce 2014.

To je všechno hezké, ale vás zajímají jiná čísla, viďte? Tak že jste to vy: měrný výkon tohoto über-dieselu činí 62 kW na litr, což odpovídá maximálnímu výkonu 368 kW/500 koňských sil. Uf. Ale zajímavější údaje máme teprve před sebou. Nikde v rozsahu 1750 až 3000 ot./min. neklesne hodnota točivého momentu pod 1000 Nm!

Ano, tohle auto by mohlo tahat nákladní vlaky místo lokomotiv. Pokud za něj nezavěsíte žádný vagón, rozjezde se R8 V12 TDI hravě na 300 km/h. Ke zdolání stokilometrové rychlosti nepotřebuje více než 4,2 s. A výrobce slibuje, že ani zvuk nebude zklamáním.

Vystavovaný koncept má rovněž nový bodykit, který, jak to jenom říct… je otázkou osobního vkusu. Audi nijak nenaznačilo, zda tento agresivní aerodynamický paket míří do sériové výroby, popřípadě jestli půjde o výbavu na přání.

Všimli jsme si také, že R8 V12 TDI má ručně řazenou převodovku (koncernový R-tronic/DSG není na takový točivý moment stavěný) a obrovské karbonové brzdy se šestipístkovými třmeny na všech kolech. Audi tvrdí, že kotouče mají životnost 300 000 km.

Představa naftového superauta nás na jednu stranu děsí, na druhou stranu jsme opravdu zvědaví, jestli to může fungovat. Koneckonců, třeba v segmentu prestižních velkých sedanů se diesel etabloval docela rychle…

Foto: Michal Červa, Detroit a Audi

autoweb.cz

15.1.2008 9:33

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist