Desetileté výročí ESP

Už je to deset let, co byla aktivní bezpečnost obohacena o pojem ESP. Vhodná příležitost pro bilancování minulosti i současnosti.

Před deseti lety se systém Electronic Stability Program (ESP) objevil jako velká technologická novinka a příplatková výbava v autech vyšších tříd, během relativně krátkého období však zdomácněl i v mnohem levnějších autech. ESP brání smyku auta v kritické situaci přibržďováním jednotlivých kol s cílem udržet stabilitu.

O ESP začali u Bosche přemýšlet v roce 1983, když potřebovali vylepšit nedávno zavedený protiblokovací systém brzd ABS. Ten se v sériovém autě objevil poprvé v roce 1978, konkrétně v Mercedesu 500 SEL za příplatek 2600 marek, což činilo 5 procent ceny auta. K patentování základního principu ESP došlo v roce 1987. V roce 1991 navázal Bosch spolupráci s Mercedesem a výsledkem bylo zahájení velkosériové výroby ESP v květnu 1995.

Dnes ESP zastřešuje činnost systémů ABS a TCS (kontrola trakce). Vývoj však nelze zastavit a postupem času funkci ESP doplnily další systémy, jako je Hill Descent Control udržující konstantní rychlost při sjíždění prudkého svahu (v SUV poprvé v roce 1999), Roll Over Mitigation snižující riziko převrácení, Trailer Sway Control bránící rozkmitání přívěsu za osobním autem, Load Adaptive Control automaticky přizpůsobující činnost ESP momentálnímu zatížení užitkového auta nebo Hill Hold usnadňující rozjezd do kopce.

Vzrůstá sice podíl nových aut vybavených ESP, ale existují značné regionální rozdíly. V Německu bylo v roce 2004 vybaveno ESP 64 procent nových aut, ve Francii 39 %, ve Velké Británii došlo za poslední rok k nárůstu z 20 na 29 procent, v USA je to ale pouze necelých 10 procent a v Japonsku dokonce ještě méně.

Bosch pracuje na programu CAPS, který kombinuje prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, v roce 2006 má přijít elektrohydraulický brzdový systém EHB3. 

Jan Cacek

27.7.2005 2:44

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist