AMG slaví 40 let

Dvorní úpravce značky Mercedes má na krku čtyřicet křížků. Pojďte se s námi ohlédnout za jeho bohatou historií...

Možná byste nevěřili, že dvorní úpravce automobilů Mercedes začínal jako podnik dvou lidí ve stodole v Burgstallu. Prvního června 1967 se zrodila firma AMG, která dnes zaměstnává zhruba 750 lidí a nabízí 18 různých modelů upravených Mercedesů. Zakladatelé, pánové Aufrecht a Melcher, svoji firmu oficiálně označili jako „Specialistu pro vývoj, konstrukci a testování závodních motorů.“ Jméno firmy pochází z prvních písmen jejich příjmení, G pak dodalo rodné město Hanse Wernera Aufrechta – Großaspach.

Zpočátku se pánové Aufrecht a Melcher specializovali na vývoj závodních motorů pro evropské série cestovních vozů. Na úspěch nemuseli čekat dlouho, jejich Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG si v roce 1971 dojel pro skvělé celkové druhé místo ve čtyřiadvacetihodinovce ve Spa. Svou kategorii pak sedan s výkonem 428 koní s přehledem vyhrál.

Následovala další vítězství. AMG se poté podílelo na vývoji slavného Mercedesu 190 (W201) pro šampionát DTM a stalo se oficiálním partnerem Mercedesu. Gary Paffett, Bernd Schneider a Klaus Ludwig od té doby získali již osm titulů v této německé sérii cestovních vozů. V roce 1997 navíc Bernd Schneider dokázal s vozem CLK-GTR vyhrát šest závodů ve vůbec prvním šampionátu FIA GT a získat titul. Následován byl Klausem Ludwigem a Ricardem Zontou, CLK-GTR vyhrálo celkem 11 závodů a týmu AMG Mercedes tak připadl i pohár konstruktérů. V současné sezóně DTM Bernd Schneider obhajuje titul v novém Mercedesu AMG třídy C.

Jako jediný úpravce vozů Mercedes se AMG těšil obrovskému zájmu klientů. Úpravy civilních vozů se staly nedílnou součástí firemního byznysu a AMG se stalo pojmem i mezi obyčejnými lidmi. Vzrůstající zájem a vysoký počet objednávek nakonec donutily AMG ke stěhování, výroba se částečně přesunula do Affalterbachu, kde firmu najdeme i dnes.

Na začátku 80. let už vyrábělo AMG řadu neoficiálních doplňků a dílů pro vozy Mercedes, hlavně pak pro řady W126 a W201. Konkrétně u řady W126 (třída S) se proslavil model s motorem 6.0 DOHC, který vznikl z modelu 560 SEC. V nabídce AMG pro tento vůz se také nacházely různé bodykity, diferenciál Gleason Torsen a manuální převodovka – v dnešní době jsou tyto manuály extrémně vzácné. Firma díky skvělým výkonům na závodním poli i při úpravách civilních vozů prosperovala a v roce 1985 přijala svého stého zaměstnance.

V roce 1990 přišel klíčový okamžik v existenci firmy – byla podepsána smlouva s Daimler-Benz AG. AMG od té doby posílilo prodeje o masivních 500%. Byla otevřena třetí továrna a počet zaměstnanců tak vzrostl na 400. Prvním vozem, vyvinutým společně s Mercedes-Benz, byl model C 36 AMG v roce 1993, název firmy byl také zaregistrován na patentovém úřadě jako ochranná známka. Prvního ledna 1999 předal Hans Werner Aufrecht majoritní podíl ve firmě koncernu DaimlerChrysler AG.

Divize motorsportu zůstala však v jeho rukách, v jeho vlastní firmě H.W.A. AG. Tam pracuje zhruba 200 lidí na závodních verzích vozů pro šampionát DTM. O šest let později je pak stoprocentním vlastníkem AMG právě koncern DaimlerChrysler. Revolucí je otevření AMG PERFORMANCE STUDIO v roce 2006, které nabízí individuální přístup k zákazníkům a různé speciální a omezené série vozů AMG. Jejich posledním výtvorem je CLK 63 AMG Black Series, odlehčená verze vozu CLK63 AMG, který se mimo jiné používá jako safety car v seriálu Formule 1.

Připomeňme si nyní nejznámější modely z bohaté historie AMG:

Mercedes-Benz 300SEL 6,8
Základem pro tento vůz, zvaný „Roten Sau“ (rudá svině) se stal už tak silný Mercedes-Benz 300SEL 6.3. Luxusní auto se svými výkony velmi přibližovalo například Porsche 911. Osmiválec o objemu 6,3 litru u AMG zvětšili na výsledných 6,8 litru: tím se čas potřebný k dosažení stokilometrové rychlosti snížil z 5,7 na neuvěřitelné 4,2 sekundy. Závodní speciál se pak díky mírnému odlehčení dostal na váhu 1635 kg. „Roten Sau“ úspěšně závodil v různých evropských šampionátech, než musel předčasně ukončit kariéru kvůli nedostatku vhodných pneumatik a změnám v pravidlech.

Mercedes-Benz 190E 3.2 AMG
Na pány z AMG v tomto případě nečekal těžký úkol, Mercedes-Benz 190 E se obecně považuje za jedno z nejlepších aut, které kdy automobilka s trojcípou hvězdou ve znaku vyrobila. Můžete si o něm přečíst i v jednom z našich starších článků. Nebyla použita vrcholná verze 2,5 16v s motorem Cosworth, nýbrž běžnější řadový motor 2,6 l se dvěma ventily na válec. Převrtání motoru a zvýšení kompresního poměru pak přineslo výkon 234 koní a zkrátilo sprint z 0 na 100 km/h na pouhých 6,9 sekundy.

Mercedes-Benz CLK-GTR
Ač tomu název nenapovídá, AMG mělo své prsty i ve vývoji tohoto speciálu pro závody FIA GT. I když byla třída GT1, ve které vůz závodil, zrušena v roce 1999, musel Mercedes-Benz vyrobit 25 silničních vozů. Ty byly vyrobeny právě v dílnách AMG v Affalterbachu. Od závodních verzí se příliš nelišily, ale například motor byl zvětšen na 6,8 l. Po odstranění restriktorů se výkon vyšplhal na neuvěřitelných 720 koní. Tomuto ve své době nejdražšímu autu světa trval rozjezd na stovku jen 3,4 sekundy. Ale když se podíváme na stejný parametr u nejstaršího MB 300SEL 6,8, nejde o velký rozdíl.

Vozy, které od sebe dělí 30 let. A zároveň pouhých 0,8 sekundy. Nejlepší doklad, že AMG je od začátku zaměřeno na nekompromisní výkon na závodní dráze i mimo ni. Blahopřejeme!

Richard Herbich, autoweb.cz

10.5.2007 12:54

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist