autoweb.cz > Silnější turbodiesel ve Volvu
Silnější turbodiesel ve Volvu
Pokud uvažujete třeba o XC90 v naftové verzi a ta současná se vám zdá na tak velké auto málo výkonná, Volvo má pro vás odpověď. Přichází totiž s nejnovější podobou známého pětiválce se zvýšeným výkonem i točivým momentem, který slibuje přesvědčivější jízdní výkony.
Volvo uvedlo na trh první diesel vlastní konstrukce v roce 2001. Jednalo se o pětiválec s objemem 2,4 litru.
V tomto roce se již podíl dieselů na evropských prodejích dotkl padesátiprocentní hranice, ale Volvo si od počátku nekomplikuje život s vývojem široké nabídky objemových verzí. Pokud je potřeba, vypomáhá mu s menšími motory mateřský Ford. Volvo má tak v nabídce jediný motor, který se v různých verzích odlišuje výkonem a cenou.
Nejnovější přírůstek o objemu 2,4 litru nese ve své nejvýkonnější verzi tradiční označení D5. Výkon byl zvýšen na 185 koní a točivý moment na 400 Nm, což je proti jeho předchůdci docela zajímavý posun (původní hodnoty jsou 163 koní a 340 Nm). V nabídce pro modely S60, V70, XC70 a XC90 však zůstanou i verze 2,4D (což je dosavadní motor s výkonem 163 koní) a nejslabší D (126 koní, 300 Nm).
Potěšitelné je i prodloužení servisního intervalu na 30 000 km.
Zvýšení výkonu u D5 bylo dosaženo díky zdokonalenému systému vstřikování se sedmiotvorovými vstřikovacími tryskami (dosud měly pět otvorů). Systém také zvládne tři vstřiky v jediném cyklu namísto původních dvou. Úpravám neušlo ani turbodmychadlo, které je nyní řízené elektronicky, má upravené lopatky a větší kolo kompresoru. Kromě zvýšení výkonu však bylo cílem i snížení emisí.
Motor proto používá systém EGR (recirkulace výfukových plynů), zdokonaleného systému elektronického řízení s více čidly, elektronicky řízené škrticí klapky a většího katalyzátoru. Došlo také ke snížení kompresního poměru a k zavedení filtru pevných částic CDPF i v základních výbavách.
Jan Cacek