Silnější turbodiesel ve Volvu

Motor D5, jediný diesel Volva vlastní výroby, bude mít v nové podobě až 185 koní a 400 Nm točivého momentu.

Pokud uvažujete třeba o XC90 v naftové verzi a ta současná se vám zdá na tak velké auto málo výkonná, Volvo má pro vás odpověď. Přichází totiž s nejnovější podobou známého pětiválce se zvýšeným výkonem i točivým momentem, který slibuje přesvědčivější jízdní výkony.

Volvo uvedlo na trh první diesel vlastní konstrukce v roce 2001. Jednalo se o pětiválec s objemem 2,4 litru.

V tomto roce se již podíl dieselů na evropských prodejích dotkl padesátiprocentní hranice, ale Volvo si od počátku nekomplikuje život s vývojem široké nabídky objemových verzí. Pokud je potřeba, vypomáhá mu s menšími motory mateřský Ford. Volvo má tak v nabídce jediný motor, který se v různých verzích odlišuje výkonem a cenou.

Nejnovější přírůstek o objemu 2,4 litru nese ve své nejvýkonnější verzi tradiční označení D5. Výkon byl zvýšen na 185 koní a točivý moment na 400 Nm, což je proti jeho předchůdci docela zajímavý posun (původní hodnoty jsou 163 koní a 340 Nm). V nabídce pro modely S60, V70, XC70 a XC90 však zůstanou i verze 2,4D (což je dosavadní motor s výkonem 163 koní) a nejslabší D (126 koní, 300 Nm).

Potěšitelné je i prodloužení servisního intervalu na 30 000 km.

Zvýšení výkonu u D5 bylo dosaženo díky zdokonalenému systému vstřikování se sedmiotvorovými vstřikovacími tryskami (dosud měly pět otvorů). Systém také zvládne tři vstřiky v jediném cyklu namísto původních dvou. Úpravám neušlo ani turbodmychadlo, které je nyní řízené elektronicky, má upravené lopatky a větší kolo kompresoru. Kromě zvýšení výkonu však bylo cílem i snížení emisí.

Motor proto používá systém EGR (recirkulace výfukových plynů), zdokonaleného systému elektronického řízení s více čidly, elektronicky řízené škrticí klapky a většího katalyzátoru. Došlo také ke snížení kompresního poměru a k zavedení filtru pevných částic CDPF i v základních výbavách.

 

Jan Cacek

13.6.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist