autoweb.cz > První spolupráce mezi BMW a PSA
První spolupráce mezi BMW a PSA
Pokud jde o BMW, novou spolupráci s francouzskými automobilkami na čtyřválcových motorech lze chápat jako důležitou, avšak stále doplňkovou akci, ke které se v showroomech zákazníkům asi otevřeně hlásit nebude.
U francouzských značek je ale na druhé straně možné očekávat, že ať jsou sebehrdější, budou z toho jistě chtít vytěžit co nejvíc.
Jemné nuance v dopadech na image obou firem nám nikdo oficiálně nepřizná, ale do jisté míry je příznačné, že u BMW se s novými čtyřválci počítá pro hravé a věčně mladé Mini, které má už dnes motory odjinud.
Důkazem stále větší provázanosti automobilového sektoru je to, že PSA spolupracuje ještě intenzivněji i s Fordem, se kterým si však velmi ostře konkuruje v řadě kategorií, což se o vztahu k BMW říct nedá.
Na nové řadě motorů pracovaly obě skupiny od července 2002 a každá z nich si s ní poradí po svém. U PSA půjde do malých a středně velkých modelů, například C3 a 307, zatímco BMW jí použije v příští generaci Mini.
Představené čtyřválce o objemu 1,6 litru mají atmosférické plnění a zatím se pro ně uvádějí dvě výkonové hodnoty.
Slabší provedení má variabilní časování ventilů a výkon 115 koní; silnější motor k tomu přidává přímé vstřikování paliva a dosahuje 143 koní.
Na opačné straně výkonového rozpětí se výhledově počítá i s úvodní variantou o výkonu 75 koní.
V budoucnosti se však má objevit i přeplňované provedení s výkonem 170 koní. Z dnešního pohledu se nabízí jasná spojitost s Cooperem S, ale podle současných zákulisních zpráv bude jeho nová generace atmosférická s ještě výšším výkonem (snad kolem 200 koní), i když „S“ si má v názvu kvůli historii ponechat.
Pro snížení spotřeby a emisí se u nových motorů objevuje několik technologických novinek, z nichž ta nejzajímavější je vypínací vodní čerpadlo. K dalším inovacím patří řízené olejové čerpadlo, jednořemenové ovládání přídavných agregátů (klimatizace, alternátor) a výroba hlav válců technologií Lost Foam.
redakce autoweb.cz