První osmiválec v historii Volva

Velký off-road XC90 bude od začátku příštího roku historicky prvním Volvem s osmiválcovým motorem, který pro něj na zakázku vyvinula Yamaha.

Volvo v Paříži představilo jako svou velkou novinku první vidlicový osmiválec ve své historii, který se poprvé objeví v SUV XC90.

Motor má objem 4,4 litru a výkon 315 koní a XC90 s ním má zrychlovat z nuly na sto za zhruba sedm sekund.

Prozatím bylo XC90 k dostání ve třech motorových variantách, a to s přeplňovaným šestiválcem 2,9 l o výkonu 272 koní, pětiválcovým turbem 2,5 l s výkonem 210 koní a turbodieselovým pětiválcem 2,4 l s výkonem 163 koní.

Nový motor si Volvo nevyvíjelo samo, jak je většinou zvykem, nýbrž vznikal u japonské značky Yamaha, se kterou má mateřská firma Ford z minulosti dobré styky. Yamaha má za sebou řadu aktivit v automobilovém sektoru, ale stále je známá spíše jako přední světový výrobce motorek.

Přirozeně se nabízí spekulace, proč se ve Volvu neobjevil jeden z mnoha osmiválců, které jsou v rámci všech značek Fordu již dlouho ve výrobě. Vysvětlení je takové, že Volvo by muselo prodloužit o 12,5 cm délku auta, aby se do motorového prostoru vešel podélně uložený motor z koncernu. To automobilka odmítla a přistoupila k řešení od Yamahy, jejíž motor je uložený příčně.

Pro ušetření místa pod kapotou má motor rozestup válců 60 stupňů a levá řada válců je o půl válce předsazená před pravou řadou. Stávající pětistupňová převodovka neunese výkon nového motoru a místo ní bude nový osmiválec spojen s šestistupňovým automatem od firmy Aisin.

V případě méně výkonných modelů XC90 si zákazníci mohou vybrat mezi pohonem předních či všech kol, ale osmiválcová verze se bude dodávat výhradně s pohonem na všechna kola se systémem Haldex.

Svůj krok vysvětluje Volvo hlavně poptávkou po velkých motorech na americkém trhu, na kterém si XC90 vede od počátku velmi dobře. Osmiválcová verze je namířená hlavně proti podobným modelům od značek Mercedes, BMW a Lexus. Pokud bude úspěch nové verze alespoň uspokojivý, osmiválcový motor by se mohl v příštích letech objevit i v modelu S80.

redakce autoweb.cz

27.9.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist