Případné tresty za Indianapolis budou až v září

Světová rada FIA dala michelinovským týmům ultimátum – buď vyvinou pro nápravu situace maximální úsilí, nebo se mohou těšit na těžké tresty.

Prezident FIA Max Mosley přednesl na včerejší tiskové konferenci v Paříži výsledky jednání Světové rady FIA, která se sešla proto, aby projednala situaci kolem Velké ceny USA a selhání pneumatik Michelin.  Světová rada má 26 členů včetně Mosleyho, ale ze včerejšího jednání se tři osoby omluvily. Jde o Jeana Todta, šéfa týmu Ferrari, Nassira Hussaina, vrchního sportovního komisaře závodu v Indianapolis a Bernieho Ecclestona, majitele komerčních práv F1. Pro rozjitřenost současné situace je příznačné, že diskuzi odmítli právě lidé, kteří v průběhu závodního víkendu do celého dění silně zasahovali, jak oficiálně, tak v zákulisí.  Světová rada se podle Mosleyho nicméně jednohlasně usnesla na dvou závěrech: 1) Michelin a týmy používající jeho pneumatiky musí bezpodmínečně zajistit, aby se nic podobného nemohlo v budoucnosti stát.2) Michelin a týmy používající jeho pneumatiky mají čas do dalšího zasedání Světové rady, naplánovaného na 14. září 2005, aby vyvinuli maximální úsilí pro odškodnění diváků v Indianapolis a napravení pověsti Formule 1 ve Spojených státech, ale i v ostatních zemích.  Očekávané potrestání michelinovských týmů se tak prozatím nekoná. Mosley však dal během konference několikrát jasně najevo, že se v září bude FIA podrobně zabývat vývojem situace a snahou Michelinu a jeho týmů o nápravu a teprve podle toho vynese tresty.  Mosley jednoznačně trvá na tom, že odpovědnost za selhání v Indianapolis nese pouze a jedině Michelin, v přeneseném smyslu pak týmy, jejichž povinností je sjednat si se svým dodavatelem vhodné pneumatiky. Během diskuze s novináři dal také několikrát najevo, že FIA nemá nad Michelinem jakoukoli přímou autoritu, ale že na něj může naléhat přes týmy, které spadají pod její přímou pravomoc. Pokud tedy bude udělovat v září pokuty, které budou mít podle všeho peněžní, a ne bodovou podobu, bude to na úkor týmů, ne Michelinu.  V průběhu konference však zaznělo i téma, které by Michelin poškodilo nejvíce, a to možnost stanovení jediného dodavatele pneumatik, možná už od příštího roku. Právě takové rozhodnutí je plně v kompetenci FIA. I tato možnost však bude plně odvislá od toho, zda FIA v září shledá snahu Michelinu k řešení jako přijatelnou, či nikoli.

Marek Nastoupil

30.6.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist