Peugeot Quark má čtyři kola, ale auto to není

Čtyři motory, 400 Nm a místo startovacího klíčku rovnou celý počítač. Bude takhle vypadat městská doprava v roce 2030?

To jediné, co má Quark společného se současnými terénními čtyřkolkami, které se mu nejvíce podobají, jsou právě jen ta čtyři kola. Ve všem ostatním se liší, ale není se čemu divit, když jde o motorku i vodíkový koncept v jednom, a k tomu všemu od Francouzů.

Quark je dlouhý 2,38 metru, což je mnohem více než současné čtyřkolky, ale stále méně než Smart ForTwo (rovných 2,5 metru). S ohledem na svou délku si tak může dovolit báječně tvarované sedmnáctipalcové ráfky se zakázkovými pneumatikami Michelin.

Mnohem zajímavější je ale to, co se skrývá přímo pod koly, protože Quark má v každém kole jeden elektromotor. Je to tedy stálá čtyřkolka, ale díky elektrickému pohonu má v podstatě neomezené možnosti řízení jednotlivých kol, včetně mnohem přesnějšího stabilizačního systému nebo ABS.

Nosným tématem Quarku je přirozeně alternativní pohon palivovým článkem, který se v tomto případě podařilo výrazně zmenšit oproti klasickým systémům v současných automobilových prototypech. Nádrž na vodík má objem 9 litrů, je natlakovaná na 700 barů a po ujetí 100 až 130 kilometrů jí lze jednoduše vyměnit za další a prázdnou nádrž opět dotankovat.

Palivový článek Quarku se odlišuje hlavně tím, že nepoužívá vodní chlazení jako doposud, a místo toho je chlazený vzduchem. Vodní chlazení klasických palivových článků v autech dnes totiž představuje velký technický problém, protože se stále nenašla vhodná nemrznoucí směs, která by umožnila spolehlivý provoz v mrazu.

Každý elektromotor má točivý moment 100 Nm, což dává dohromady velkolepých 400 Nm, ale také jen stálý výkon 2,5 kW (maximálně 7 kW). Dohromady to je 10 kW až 28 kW (14 – 38 koní), což stačí na zrychlení na stovku za necelých osm vteřin a nejvyšší rychlost kolem 130 km/h. Všechna kola jsou zavěšena na dvojitých lichoběžnících a mají kotoučové brzdy, ale při normálním zpomalování až do minus 0,3 g převádějí elektromotory kinetickou energii zpět do elektrických zásob v NiMH bateriích.

Inovátorský je i celý proces startování, který proběhne jen tehdy, když pod průledný kryt vložíte jakési PDA, které v sobě slučuje informační funkce o Quarku se satelitním naváděním.

redakce autoweb.cz

5.10.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist