autoweb.cz > Pagani Zonda F
Pagani Zonda F
Pamatujete ještě na tu výkonově nevinnou dobu, kdy 300 koní bylo opravdu, ale opravdu hodně? Není to ani tak dávno, ale najednou to přestalo stačit a v posledních několika letech se ve sportovních kruzích pravidelně přihazuje o padesát až sto koní ročně. Když má dnes čtyřdveřový cestovní sedan sportovní ambice, 300, 400 a více koní patří k dobrému vychování, a podobnou změnou prošly i supersporty. Vstupenka do nejvyšší kategorie dnes začíná na šesti stech koních, a i když to samé předváděl už před deseti lety McLaren F1, opravdovým standardem se tato hodnota stala až v minulém roce, kdy se na společném velkosériovém hřišti začala utkávat Carrera GT a SLR McLaren. Ve výkonech i rychlosti jim s malým náskokem, ale přeci jen náskokem, vládne Ferrari Enzo.
Za pár týdnů k nim ale přibude nová a v mnoha směrech vylepšená Pagani Zonda F, která v prodejních číslech sice zůstane přinejlepším v řádech desítek kusů, ale za to bude mít ve verzi Clubsport výkon 650 koní, kterými je namířená přímo proti Enzu.
Zonda F zůstala u atmosférického vidlicového dvanáctiválce od AMG s objemem 7,3 litru, ale po nikterak zásadních úpravách na sání, výfuku a řídicí elektronice se jeho výkon vyhoupl z 550 na 602 koní. I když jde o výjimečnou hodnotu, pořád nedosahuje poměru 100 koní/litr, který je u vrcholné kategorie sportovních aut už mnoho let výchozím standardem. Verze Clubsport s ještě ostřejšími úpravami už k tomu má s hodnotou 650 koní blíž, i když hranici 700 koní pravděpodobně překoná až nástupce současné řady Zonda, na kterém už Pagani pracuje a který bude mít premiéru zhruba za dva roky.
Vstup do kategorie 600+ ale prozatím Paganimu bohatě stačí a z psychologického hlediska se Zonda dostává do třídy vrcholných supersportů současnosti, i když v jízdních výkonech tam patří už od své premiéry v roce 2001.
Vedle vyššího výkonu je největší změnou u modelu F přepracovaná aerodynamika, která se zaměřuje hlavně na optimalizaci přítlaku a také chlazení motoru, což přímo souvisí s jeho vyšším výkonem. Maximální přítlak se v rychlosti 320 km/h zvyšil ze šesti set na 900 kg, ale pro dosažení ještě vyšších rychlostí, kterých je Zonda F schopná (kolem 345 km/h) je možné zadní spoiler nastavit na co nejnižší odpor vzduchu. Clubsportu trvá zrychlení z nuly na sto 3,6 sekundy.
Po technické stránce se v Zondě nově objevuje dvoukotoučová spojka a také širší použití karbonových dílů, které spolu se změnami na ukotvení motoru v karosérii vedly ke snížení hmotnosti o 20 kg na výsledných 1230 kg. Poměr výkonu na hmotnost tak u Clubsportu vychází na 528 koní/tunu.
Přední brzdy u Zondy F mají průměr kotoučů 385 mm a šestipístkové třmeny, zadní kotouče mají průměr 355 mm. Poprvé se však u Pagani objevují v nabídce i karbonové kotouče s průměrem 380 mm, které vyjdou na 15 tisíc eur (kolem 450 tisíc korun) a o několik kilogramů snižují neodpruženou hmotnost.
Ze stejného důvodu jsou ráfky jednokusové a kované a k nábojům jsou připevněny titanovými šrouby. Jejich průměr je vpředu 19 a vzadu 20 palců a nesou pneumatiky o rozměrech 255/35 a 335/30.
Zonda F se začne vyrábět během několika měsíců a její cena bude stejná jako u současného Roadsteru, v přepočtu tedy necelých 17 milionů korun.
redakce autoweb.cz