Pagani Zonda F

S výkonem 650 koní si zajistila vstup mezi vrcholné supersporty současnosti, i když podle většiny měřítek mezi ně patří už od začátku.

Pamatujete ještě na tu výkonově nevinnou dobu, kdy 300 koní bylo opravdu, ale opravdu hodně? Není to ani tak dávno, ale najednou to přestalo stačit a v posledních několika letech se ve sportovních kruzích pravidelně přihazuje o padesát až sto koní ročně. Když má dnes čtyřdveřový cestovní sedan sportovní ambice, 300, 400 a více koní patří k dobrému vychování, a podobnou změnou prošly i supersporty. Vstupenka do nejvyšší kategorie dnes začíná na šesti stech koních, a i když to samé předváděl už před deseti lety McLaren F1, opravdovým standardem se tato hodnota stala až v minulém roce, kdy se na společném velkosériovém hřišti začala utkávat Carrera GT a SLR McLaren. Ve výkonech i rychlosti jim s malým náskokem, ale přeci jen náskokem, vládne Ferrari Enzo.

Za pár týdnů k nim ale přibude nová a v mnoha směrech vylepšená Pagani Zonda F, která v prodejních číslech sice zůstane přinejlepším v řádech desítek kusů, ale za to bude mít ve verzi Clubsport výkon 650 koní, kterými je namířená přímo proti Enzu.

Zonda F zůstala u atmosférického vidlicového dvanáctiválce od AMG s objemem 7,3 litru, ale po nikterak zásadních úpravách na sání, výfuku a řídicí elektronice se jeho výkon vyhoupl z 550 na 602 koní. I když jde o výjimečnou hodnotu, pořád nedosahuje poměru 100 koní/litr, který je u vrcholné kategorie sportovních aut už mnoho let výchozím standardem. Verze Clubsport s ještě ostřejšími úpravami už k tomu má s hodnotou 650 koní blíž, i když hranici 700 koní pravděpodobně překoná až nástupce současné řady Zonda, na kterém už Pagani pracuje a který bude mít premiéru zhruba za dva roky.

Vstup do kategorie 600+ ale prozatím Paganimu bohatě stačí a z psychologického hlediska se Zonda dostává do třídy vrcholných supersportů současnosti, i když v jízdních výkonech tam patří už od své premiéry v roce 2001.

Vedle vyššího výkonu je největší změnou u modelu F přepracovaná aerodynamika, která se zaměřuje hlavně na optimalizaci přítlaku a také chlazení motoru, což přímo souvisí s jeho vyšším výkonem. Maximální přítlak se v rychlosti 320 km/h zvyšil ze šesti set na 900 kg, ale pro dosažení ještě vyšších rychlostí, kterých je Zonda F schopná (kolem 345 km/h) je možné zadní spoiler nastavit na co nejnižší odpor vzduchu. Clubsportu trvá zrychlení z nuly na sto 3,6 sekundy.

Po technické stránce se v Zondě nově objevuje dvoukotoučová spojka a také širší použití karbonových dílů, které spolu se změnami na ukotvení motoru v karosérii vedly ke snížení hmotnosti o 20 kg na výsledných 1230 kg. Poměr výkonu na hmotnost tak u Clubsportu vychází na 528 koní/tunu.

Přední brzdy u Zondy F mají průměr kotoučů 385 mm a šestipístkové třmeny, zadní kotouče mají průměr 355 mm. Poprvé se však u Pagani objevují v nabídce i karbonové kotouče s průměrem 380 mm, které vyjdou na 15 tisíc eur (kolem 450 tisíc korun) a o několik kilogramů snižují neodpruženou hmotnost.

Ze stejného důvodu jsou ráfky jednokusové a kované a k nábojům jsou připevněny titanovými šrouby. Jejich průměr je vpředu 19 a vzadu 20 palců a nesou pneumatiky o rozměrech 255/35 a 335/30.

Zonda F se začne vyrábět během několika měsíců a její cena bude stejná jako u současného Roadsteru, v přepočtu tedy necelých 17 milionů korun.

redakce autoweb.cz

14.2.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist