Mercedes opouští kompresory

Do budoucnosti se však výhod přeplňování nevzdá a bude pokračovat s turbodmychadly.

Mercedes-Benz se chce v příštích letech definitivně vzdát přeplňování s kompresorem a nahradit ho ve všech příslušných modelech turbodmychadly. První náznak tohoto záměru jsme již měli možnost pozorovat u dvanáctiválcových verzí Mercedesu i Maybachu, které narozdíl od podobně výkonného SL55 AMG s kompresorem mají již dvojici turbodmychadel, jedno na každou řadu válců.

V porovnání s kompresorem jsou turbodmychadla levnější, ale i tišší. Podle zdrojů z automobilového průmyslu se mají v budoucnosti objevit v benzínových autech v mnohem větší míře, než doposud. Přeplňování turbodmychadly představuje pro výrobce jednoduchý způsob, jak dramaticky zvýšit výkon.

Na světě jsou však dva odlišné myšlenkové proudy, pokud jde o sportovní jízdu a vysoké výkony. Přeplňované motory mají vyšší výkon a točivý moment z menšího objemu a nástup síly se odehrává v nižších otáčkách, ale na druhou stranu se v mnoha případech potýkají s reakcí na plyn a při velké zátěži mají vysokou spotřebu.

Atmosférické motory mají lineární průběh výkonu, přes vyšší objem i všeobecně menší spotřebu a okamžitou reakci na plyn ve všech otáčkách. Vzhledem k menšímu točivému momentu však pro dosažení výkonového maxima vyžadují vytáčení až na horní mez, což není v provozu vždy zcela praktické.

redakce autoweb.cz

12.8.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist