Indianapolis: Na čí straně je pravda?

Všichni se shodují na tom, že pro Formuli 1 byla Velká cena USA černým dnem. Přestřelka mezi FIA a Michelinem ale dokazuje, že to nemohlo dopadnout jinak.

Šéf Minardi Paul Stoddart dokonce vydal prohlášení, ve kterém nazývá závod v Indianapolis fraškou, i když ani tento názor mu nezabránil v tom, aby se této frašky jeho tým účastnil. Na druhou stranu ale dodal, že se tak rozhodl až poté, co v neděli ráno Jordan řekl, že bude startovat. Ferrari se od celého sporu kolem Michelinu distancovalo s tím, že to není jejich věc, i když hustou atmosféru na pódiu při přebírání cen za první a druhé místo si asi za rámeček nedá.

Všechny tři týmy jedoucí na pneumatikách Bridgestone finišovaly v předpokládaném pořadí, které je zároveň pro každý z nich vítaným impulzem v bodování jezdců i konstruktérů, obzvláště v případě Jordanu a Minardi, jimž se jinak nemůže o bodovaných místech ani zdát.

O důležitých událostech předchozích několika dnů má největší vypovídající hodnotu oficiální korespondence mezi Pierrem Dupasquirem, sportovním ředitelem Michelinu, a Charliem Whitingem, sportovním ředitelem FIA.

Poté, co došlo při tréninku k haváriím Ralfa Schumachera a Ricarda Zonty kvůli selhání levých zadních pneumatik, napsal Dupasquier mezinárodní federaci dopis, ve kterém stojí, že „nemůže zcela zaručit absolutní bezpečnost jezdců“ a že Michelin došel k závěru, že „nebude soutěžit se stávajícími pneumatikami na okruhu v jeho současné podobě.“

Michelin měl v plánu letecky přepravit do Indianapolis jinou várku pneumatik, i když současná pravidla F1 výměnu obutí v tomto smyslu neumožňují, o čemž Whiting informoval zástupce Michelinu. Ve stejné době také zamítl jejich žádost o umístění zpomalovací šikany v nejrychlejší klopené zatáčce, která se ukázala být pro Michelin kritickým místem tratě.

Michelin na to opět zopakoval svou žádost o snížení rychlosti v zatáčce 12/13, na což Whiting odpověděl, že týmy mají „možnost jet v dané zatáčce pomaleji, nebo pneumatiky preventivně měnit (a vystavit se tak neupřesněnému postihu), či měnit pneumatiky opakovaně v případě, že jeví známky poškození.“ Současná pravidla umožňují využít pouze poslední možnost.

Na to Michelin reagoval s tím, že nemůže ručit za bezpečnost svých pneumatik při plné závodní zátěži. Postižené týmy se proto všechny rozhodly odstoupit ze závodu. Otázkou ale zůstává, proč se všech sedm michelinovských týmů vůbec obtěžovalo vyjet na trať jen proto, aby na konci zahřívacího kola vzdaly start, zajely zpět do boxů a popudily proti sobě všechny diváky kolem trati i u televizí po celém světě. Ani společně vydaná omluva těchto týmů toho s trvalým pobouřením amerických fanoušků proti Formuli 1 moc nesvede.

Michelin má před sebou v následujících týdnech hodně těžké vysvětlování.

redakce 4men

19.6.2005 11:19

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist