Automobily značky Škoda už devadesát let v prezidentských službách

Začalo to "tatíčkem" a přes devět dekád se spojení českých (československých) prezidentů a mladoboleslavské automobilky přeneslo až k současné hlavě státu.

Jakkoli se snažíme být maximálně nepolitičtí, tak ve spojení se současným prezidentem se nám to, ehm, nedaří, nicméně u tohoto tématu se skutečně zdržíme jakýchkoli komentářů na téma zákaz rally, alkohol, dehonestace naší republiky na mezinároním poli a podobně, protože jde o jiné téma a fotku prezidenta Miloše Zemana berte prosím jako ilustrační v rámci kontextu a ne účelovou.

Nicméně je fakt, že před 90 lety se automobil ŠKODA Hispano-Suiza stal oficiálním vozem prvního československého prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka. V následujících letech sloužily vozy ŠKODA několika československým a českým prezidentům a předsedům vlád. Úřadující prezident České republiky, pan Miloš Zeman, důvěřuje třetí generaci vozu ŠKODA Superb.

„Kvalitní, komfortní a reprezentativní automobily značky ŠKODA nejvyšší kategorie, která byla v daném historickém období vyráběna, jsou tradičně spojovány s hlavou československého, respektive českého státu. Prezident Tomáš Garrigue Masaryk se stal prvním uživatelem vozu ŠKODA Hispano-Suiza a podobně je tomu také s aktuální třetí generací modelové řady ŠKODA Superb, používanou nyní Milošem Zemanem,“ uvádí Andrea Frydlová, ředitelka ŠKODA Muzea. Autentický vůz T. G. Masaryka se bohužel nedochoval, v restaurátorských dílnách ŠKODA Muzea však aktuálně prochází procesem pečlivého restaurování jiný atraktivní exemplář ŠKODA Hispano-Suiza, na který se po dokončení mohou těšit návštěvníci firemního muzea v Mladé Boleslavi.

Vznik prvních státnických limuzín značky ŠKODA spadá do přelomového období automobilky. V roce 1925 došlo ke spojení mladoboleslavské společnosti Laurin & Klement se silným strategickým partnerem, strojírenským a zbrojním koncernem Škodovy závody se sídlem v západočeské Plzni. Tam také probíhala exkluzivní licenční výroba stokusové série jednoho z technicky nejvyspělejších a nejrychlejších automobilů 20. let minulého století, vyvinutého renomovanou francouzskou společností Hispano-Suiza.

Na začátku května 1926 byl první exemplář prodán za 280 000 Kč kanceláři prezidenta Československé republiky Tomáše Garrigue Masaryka. Příslušná objednávka byla vystavena 25. července 1925. Vůz reflektoval individuální přání zákazníka. Po schválení návrhu karoserie typu limuzína, vybavené skleněnou přepážkou oddělující pracoviště řidiče od prostoru pro cestující na zadních sedadlech, projekt realizovala pařížská společnost Carosserie Kellner Frères. Původní SPZ „N-1“ vystřídala ve 30. letech značka „P-118“, v níž „P“ znamenalo Praha. Po rezignaci pětaosmdesátiletého T. G. Masaryka ze zdravotních důvodů v prosinci 1935 zůstala ŠKODA Hispano-Suiza v hradních garážích až do 17. března 1936. Poté byl vůz vrácen výrobci, jeho další osudy jsou bohužel zahaleny tajemstvím.

Automobily ŠKODA Hispano-Suiza vynikaly řadou progresivních prvků. K mimořádně kultivovanému běhu řadového šestiválce o zdvihovém objemu 6654 cm3 napomáhalo uložení klikového hřídele v sedmi ložiskách, samotný hřídel byl vyráběn z 350kilogramového odlitku, obráběním redukovaného na pouhých 45 kg. Unikátní posilovač brzd až 2,7tunové limuzíny využíval kinetické energie vozidla a měl progresivní účinek.

Po složitém období druhé světové války a hlubokých společenských změn se automobily ŠKODA do služeb československých prezidentů vrátily v roce 1950, a to pancéřovaným vozem ŠKODA VOS („Vládní osobní speciál“). V prodloužené verzi, s pancéřováním a neprůstřelnými skly o tloušťce 52 mm vážil sedan ŠKODA VOS až 4440 kg při celkových rozměrech 5700 x 1950 x 1750 mm. V letech 1950-1952 bylo vyrobeno přibližně 100 kusů této řady v různých modifikacích, z československých prezidentů je používali Klement Gottwald a Antonín Zápotocký.

Po dlouhé éře, kdy na Pražském hradě sloužily převážně sovětská vozidla ZIS a ZIL, se automobily ŠKODA vrátily do služeb hlavy státu až po vzniku samostatné České republiky. Prezident Václav Havel byl velkým příznivcem motorismu a osobně si vyzkoušel řadu novinek společnosti ŠKODA AUTO, včetně modelové řady Felicia a první generace řad Fabia, Octavia i Superb. Jeho nástupce ve funkci, Václav Klaus, využíval vozy Superb I a Superb II prakticky po celá dvě funkční období (2003-2013).

Současný prezident České republiky Miloš Zeman se 5. června 2015 stal vůbec prvním uživatelem vozu ŠKODA Superb třetí generace. Jeho limuzína, vlajková loď mladoboleslavské automobilky v černé perleťové barvě Magic a v nejvyšším stupni výbavy Laurin & Klement, je poháněna benzinovým přeplňovaným motorem 2.0 TSI/206 kW v kombinaci s převodovkou DSG a pohonem všech kol.

zdroj: Škoda Auto

12.5.2016 11:02| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist