Automobilový průmysl znervózňují plány a požadavky EU

Evropští výrobci aut mají kvůli záměrům Evropské komise obavy o svou konkurenceschopnost.

Evropské automobilky mají pocit, že se stávají nemilovaným průmyslem v očích Evropské komise, která má sklon na ně klást vyšší požadavky než na jiná odvětví. Regulace tak ohrožuje konkurenceschopnost této klíčové evropské aktivity v době, kdy čelí stále silnější soutěži ze zámoří, stěžuje si šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač. Jako příklad uvádí návrh nového návrhu zákona o zpřísnění limitů na emise z automobilů (Euro5), který je podle něj uspěchaný a škodlivý. ACEA je ochotna se smířit se zpřísněním limitů na emise oxidů dusíku ze vznětových motorů, je ochotna montovat do těchto aut filtry na lapání znečišťujících částic. Tvrdší limity na oxidy dusíku u benzinových motorů jí však připadají jako zbytečné šikanování.

„I bez Eura5 jsou emise z aut už dnes minimální. Problémem nejsou nová, ale stará auta. Místo toho, aby zde byla snaha dostat staré znečišťující vozy ze silnic, se dělá všechno pro to, aby nová auta byla co nejdražší a lidé jezdili co nejdéle těmi starými,“ stěžuje si Hodač. Upozorňuje, že průměrně dnes v Evropě jezdí jedno auto 16 let. „O to se však nikdo nestará. Stejně jako nikoho neznepokojují emise z lodí, z letadel, nebo například z mopedů, které klesají mnohem pomaleji než u aut.“

Hodačovy výtky nepadají v EK na úrodnou půdu. „Návrh nařízení Euro5 je výsledkem rozsáhlých konzultací s automobilkami, je to vyvážený kompromis. Mnozí nám vyčítají, že jsme nešli ještě dál,“ reagoval Gregor Kreuzhuber, mluvčí místopředsedy komise Güntera Verheugena. Předpověděl, že nové normy vstoupí v platnost v letech 2008-9, a usoudil, že průmyslu stačí na jejich zavedení 18 měsíců. Hodač ovšem namítá, že rok a půl je příliš krátká doba na změny parametrů motorů, a žádá dvojnásobek, tedy 36 měsíců, nebo jistotu, že nové normy nebudou platit dřív než v roce 2010.

„Minulé nařízení Euro3 platí od roku 2000, to stávající Euro4 od loňska. Podniky potřebují aspoň pět let na to, aby obměnily modely. Jinak je to prodělečná činnost,“ zdůrazňuje. EK navrhla pokles pevných částic vypouštěných z dieselových motorů o 80 procent díky nové generaci filtrů, oxidů dusíku ze stejných motorů o 20 procent a z benzinových motorů také. Nechce krom toho čekat na zavedení nových norem celých pět let, ale jen tři-čtyři roky, a okamžitě navázat dalším zpřísněním (Euro6).

Podle Hodače vede tento tlak k prodražování výroby, aniž by měl výraznější dopad na životní prostředí. Přičtou-li se k tomu stále tvrdší požadavky na bezpečnost vozidel, může evropská regulace průmysl podstatně poškodit. Šéf ACEA si myslí, že vláda ČR jako největšího výrobce aut v EU v přepočtu na hlavu by měla být ještě aktivnější v obraně tohoto sektoru; pasivitu vyčítá slovenské vládě.

Podle EK nejsou jeho obavy na místě. „Pro evropský automobilový průmysl je pouze jedna budoucnost – že se stane vůdčí silou ve výrobě ekologicky čistých aut špičkové kvality. Inovovat a vylepšovat je jeho povinností a EU v tom bude pomáhat,“ řekl Kreuzhuber. Popřel, že by EK nebyla citlivá na argumenty ACEA; je si podle něj vědoma, že automobilky nemohou nést celé břemeno a že regulace se musí dotknout i dalších oblastí, například řízení dopravních toků. Debata se odehrává na pozadí loňských výsledků práce špičkové poradní skupiny CARS 21 (ČR v ní zastupoval místopředseda vlády Martin Jahn), kde se EK dohodla s vládami a s výrobci automobilů na desetiletém programu pro tento sektor, který zahrnuje zjednodušení předpisů, zpřísnění ekologických norem a bezpečnostních parametrů. Slíbila také, že bude bojovat za zájmy tohoto klíčového odvětví ve světě, například vůči Číně.

Po půl roce se Hodač obává, aby tyto závazky nezůstaly prázdnou literou. „Zatím nemáme důvod si myslet, že to nebude dodrženo; jsou však náznaky, že některé členské státy s tím mají potíž. Průmysl začíná být nervózní. Velmi bychom si nepřáli na konci roku zjistit, že z toho nic nebude,“ řekl Hodač ČTK. Evropská komise popírá jakékoli úmysly výsledky práce CARS 21 rozmělnit. Harmonogram je podle ní respektován a na konci roku zveřejní EK zprávu, z níž vyplynou případně další legislativní počiny. „Nic se nezměnilo, není žádný důvod ke znepokojení,“ řekl Kreuzhuber ČTK.

autoweb.cz, ČTK

23.5.2006 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist