Automobilky: EU má nereálné představy

Asociace evropských automobilek zdůrazňuje, že do roku 2012 se změny nedají stihnout.

Návrh Evropské komise, která chce do roku 2012 snížit emise oxidu uhličitého u automobilů až na úroveň 120 gramů na kilometr, je nerealistický, vážně poškodí konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu i spotřebitele. Na dnešní bruselské konferenci to zopakovali zástupci Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). „Proces (snižování emisí) zmrzačí výrobu automobilů,“ řekl Sergio Marchionne (na snímku), předseda ACEA.

Podle výrobců se během tří let nedá ambiciózního cíle navrženého komisí dosáhnout. Technologické změny v konstrukci motorů, které jsou pro výrazné snížení emisí nutné, je totiž nejprve nutné navrhnout a otestovat, což bude trvat delší dobu. „Je nerealistické věřit, že se to dá stihnout do roku 2012. Legislativa nebude hotová před rokem 2009 a auta roku 2012 budou na rýsovacím prkně zítra,“ uvedl ve svém vystoupení Marchionne. „Je to nesmysl, (automobilový průmysl) není obchod s potravinami,“ dodal.

Předseda ACEA také zdůraznil, že břemeno ve formě nákladů na snižování emisí by neměly nést jen automobilky. Podle něj musí větším dílem přispět také výrobci paliv a pneumatik, správci komunikací, politici a úřady, které se starají o dopravní efektivitu. Evropská komise po dlouhých debatách představila návrh na redukci emisí u nových automobilů začátkem letošního února. Snížení na úroveň 130 gramů by se mělo dosáhnout technologickými změnami v motorech a k redukci o dalších deset gramů mají přispět lepší pneumatiky, efektivnější řazení a další menší technologické změny.

V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Podle různých sdružení výrobců by uvedení technologie, která by vedla ke splnění cíle EK, zdražila každé auto asi o 2500 eur (cca 70 000 Kč); některé automobilky mluví až o 150 000 korunách.

Automobilky sice tvrdí, že snahu o snížení emisí respektují, ale téměř jednohlasně tvrdí, že ho nelze dosáhnout bez vypracování dopadové studie. Požadují také zapojení dalších subjektů, které množství vypouštěných emisí ovlivňují.

Zástupci ACEA rovněž opakovali, že boj s emisemi pomocí technologických změn automobilových motorů je cenově neefektivní. Snížení o každý gram CO2 je totiž prý mnohem dražší, než kdyby se zvolil jiný přístup.

autoweb.cz, ČTK

21.3.2007 9:13

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist