Autem na hory. Víte, jaká platí v evropských státech pravidla?

Víte, kde potřebujete sněhové řetězy, jaký je povinný vzorek pneumatik co do hloubky a za se zapotřebí nějaká speciální zimní výbava?

Máte-li děti, tak víte přesně, kdy namísto toho, aby zamířily do školy, zůstanou doma s tázavými výrazy v očích a (ne)vyřčenou otázkou – kdy a kam pojedeme lyžovat? Jak informuje ÚAMK, tak jarní prázdniny začínají v Čechách 5. února začínají v Čechách jarní prázdniny, které jsou rozděleny postupně do šesti po sobě jdoucích týdnů. První si jarní prázdniny začnou například užívat v Praze 1 až 5, stejně jako v Lounech nebo Karviné. Poslední, a to v týdnu do 18. 3., přijdou na řadu děti například v Benešově nebo Chrudimi.

My ale řešíme danou věc optikou automobilismu, a to hlavní, co z toho plyne pro motoristy, je fakt, že budou vytížené trasy vedoucí do hor, a to jak českých, tak rakouských, italských, francouzských… Jak se tedy na zimní cestování připravit, a jaká pravidla pro zimní provoz platí v místech, kam čeští turisté zamíří? Na to odpovídají odborníci ÚAMK.

První, co každého motoristu v souvislosti se zimním provozem napadne, je kontrola zimních plášťů. Samotný fakt, že máme obuty zimní pneumatiky, je základem. České zákonodárství dovoluje mít různé druhy jednotně na jedné a druhé nápravě. Což odborníci ÚAMK nepovažují za vhodné. Stejně tak bychom neměli mít na každé nápravě jinak sjetý vzorek. Když už k tomu dojde, volba je jednoznačná – ty s hlubším dezénem umístit dozadu. Testy automotoklubů jednoznačně prokázaly, že se sice prodlužuje o něco brzdná dráha, nicméně ovladatelnost vozu a zvláště v nebezpečných situacích je výrazně lepší.

Je 4 mm málo nebo moc? Známé pravidlo také říká, že čím více je sjetý vzorek pláště (nové pneu mají asi 8 mm, zákonné minimum pro zimní obutí je 4 mm), tím více se prodlužuje brzdná dráha a ovladatelnost především na sněhu, ledu a podobných situací. Navíc se snadno může stát, že například při jízdě do Rakouska, kde není výjimkou kontrola hloubky dezénu policií, se v případě samotné hranice 4 mm můžete dočkat problémů. Policie „těsnou hranici“ neuzná. Pokračování v cestě pak bude možné až po přezutí vozu. To by se pak jarní prázdniny změnily ve velké trauma.

Jak je to vůbec s povinností používat (buď v určeném období nebo podle situace na silnici) zimní pláště? Z celkem 27 evropských zemí jich 16 zakotvilo tuto povinnost v zákoně, další zimní pneu doporučují a jen 6 států je má za nepovinné. To platí například o Velké Británii, Nizozemsku, Portugalsku, ale trochu překvapivě i o Polsku.

Z povinnosti mít zimní obutí automaticky vyplývá další otázka, a jak vysoký vzorek musejí mít? Pětice zemí považuje za minimální 3 mm: Estonsko, Finsko, Slovensko, Slovinsko a Švédsko. Francie považuje za minimum 3,5 mm. ČR, Chorvatsko, Rakousko a Itálie vyžadují vzorek 4 mm. V posledním ze zmíněných států jsou zimní pláště povinné jen v určitých regionech, ale pokutuje se třeba 1 682 euro použití zimních plášťů v létě).

Musíme počítat i s tím, že například Německo přistupuje k této otázce nově zcela zásadně. V roce 2018 nově vyrobené vozy a už v letošním roce zakoupené nové zimní pneumatiky musí nést označení trojice horských štítů se sněhovou vločkou uprostřed. Tedy, smí se používat výhradně ryze zimní pláště. Nicméně i nadále, až do pololetí 2020 lze jezdit na starších pláštích například s označením M + S (bláto a sníh).

Při kontrole vozidla před samotnou cestou není na místě opomenout ani změření tlaku v pneu. Správné údaje jsou zapsány jak ve velkém technickém průkazu, tak často i na cedulce na B sloupku daného automobilu. V potazu musíme přitom brát fakt, že v garáži zaparkovanému vozu po výjezdu v zimě na ulici poklesne vinou nižšího tlaku v atmosféře hodnota. Tedy je na místě měřit vše na ulici. K tomu je třeba vzít v potaz otázku, zda jedeme plně naložení s boxem lyží na střeše? Pak bude třeba pláště vozu natlakovat na horní povolenou hodnotu.

Zimní výbava je když…? Německo, přes které například Češi míří do západních rakouských Alp, je z těch zemí, kde povinná zimní výbava v případě, že je na silnicích sníh a led nebo námraza, nebo se dá tato situace očekávat, nezahrnuje jen zimní pláště. Ale například také nezbytnou zásobu nemrznoucí směsi do ostřikovačů. Což jasně napovídá, že zimní výbava, kterou bychom měli mít sebou na cestu ho hor, je mnohem širší pojem.

Tím základním je vskutku nemrznoucí směs do ostřikovačů. V jejím případě odborníci ÚAMK radí volit „o stupeň“ vyšší hodnotu mrznutí směsi než bychom očekávali. Jedeme-li do hor, může v noci opravdu výrazně poklesnout teplota u venku zaparkovaného vozidla. Následně může trvat i několik hodin, než ostřikovače začnou fungovat.

Je také na místě volit kvalitní směsi,u těch levných se může jít o směs, u níž se při vystříknutí z trysek na okno oddělí složka nemrznoucího alkoholu a vody. Což je špatně. Druhá složka – voda, totiž po dopadu na sklo začne mrznout a vytvoří mrznoucí šmouhy.

Množství směsi, které si přibalíme do zavazadelníku, volíme i podle toho, zda zároveň s oknem ostřikuje soustava i přední světlomety. Spotřeba je v takovém případě zásadně vyšší.

Kontrole před cestou nemá ujít ani ověření stavu nabití akumulátoru, dostatek brzdové kapaliny, kapaliny pro chlazení motoru, motorového oleje… Zkrátka všech kapalin.
Ani to není vše. Do výbavy dobře připraveného řidiče by mělo patřit koště na delší násadě. Vždyť například i u našich východních sousedů může řidič dostat pokutu za to, že jede se sněhovou „čepicí“ na střeše. Může tím nejen omezit, ale i ohrozit řidiče vzadu.

Od věci není ani lopatka na odházení sněhu. Konec konců například v Bosně a Hercegovině je tato proprieta povinnou výbavou v období od 1. 11. do 15. 4.
K nezbytným drobnostem patří dobrá škrabka na sklo, rozmrazovač zámků, případně silikonový olej na těsnění dveří a zavazadelníku atd. Dobré je mít sebou i startovací kabely. Před jejich použitím je ale nezbytné si připomenout správný návod k použití, jinak můžeme udělat více škody než užitku.

Teď to zásadní, co zajímá každého, kde jede směrem k Alpám, kde potřebuji (dle legislativy) sněhové řetězy? V celkem 9 z 27 evropských zemích jsou součástí povinné výbavy sněhové řetězy. V některých státech je to časově omezeno. Například v Bulharsko předpis platí od 1. listopadu do 31. března. V dalších státech je povinností mít je a použít v konkrétních oblastech či regionech. To platí pro horské oblasti Francie, Španělska, Itálie, místa v Maďarsku nebo Portugalsku.

Samozřejmě, že v závislosti na okamžité povětrnostní situaci v daném místě může být na určitém silničním horském úseku umístěna dočasná značka přikazující použití sněhových řetězů. S tím se lze setkat jak v českých horách, tak zcela běžně v Rakousku, Švýcarsku nebo Itálii. Při vjezdu do takového úseku bez sněhových řetězů, zvláště omezí-li tím řidič provoz, hrozí mu vysoká pokuta i odstavení nebo odtažení vozu.

S možnou nepřízní počasí je při cestě za lyžováním zkrátka třeba počítat a být podle toho vybaven, a to i sněhovými řetězy. Zároveň je nezbytné dodržovat místní předpisy omezující maximální rychlost se sněhovými řetězy. Obvykle jde nejvýše do 50 km/h.

Používání zimních pneumatik v zemích Evropy
Bosna a Hercegovina Povinné 1. 11.-15. 4. Povinné zimní řetězy a lopatka

Bulharsko Doporučeno – Povinné zimní řetězy – 1. 11.-31. 3.

Česká republika Povinné na sněhu a ledu 1. 11.-31. 3. Min. hloubka dezénu 4 mm

Dánsko Doporučeno – –

Estonsko Povinné 1. 12. – 1. 3. Min. hloubka dezénu 3 mm

Finsko Povinné 1. 12.-28. (29). 2. Min. hloubka dezénu 3 mm

Francie Doporučeno – Min. hloubka dezénu 3,5 mm, na vybraných úsecích povinné řetězy

Chorvatsko Povinné na sněhu a ledu – Min. hloubka a dezénu 4 mm, stačí na hnací nápravě

Itálie Povinné podle regionu 15. 10.-15. 4. Min.hloubka dezénu 4 mm

Lichtenštejnsko Nepovinné – –

Litva Povinné 10. 11.-1. 4. –

Lotyšsko Povinné 1. 12.-1. 3. –

Maďarsko Povinné na označených úsecích – Povinné zimní řetězy

Německo Povinné na sněhu a ledu – Povinné zimní řetězy

Nizozemsko Nepovinné – –

Norsko Doporučeno – –

Polsko Nepovinné – –

Portugalsko Nepovinné – Na vybraných úsecích povinné zimní řetězy

Rakousko Povinné na sněhu a ledu 1. 11.-15. 4. Min. hloubka dezénu 4 mm, na vybraných úsecích povinné zimní řetězy

Rumunsko Povinné na sněhu a ledu 1. 11.-31. 3. –

Slovensko Povinné na sněhu a ledu 15. 11.-31. 3 Min. hloubka dezénu 3 mm

Slovinsko Povinné na sněhu a ledu 15. 11.-15. 3. Min. hloubka dezénu 3 mm, na vybraných úsecích povinné zimní řetězy

Španělsko Nepovinné – Na vybraných úsecích povinné zimní řetězy

Švédsko Povinné 1. 12.-31. 3. Min. hloubka dezénu 3 mm, zimní pneumatiky musí být i na přívěsu

Švýcarsko Povinné na označených úsecích – –

Ukrajina Doporučeno – –

Velká Británie Nepovinné – –

22.1.2018 1:28 | zdroj: ÚAMK

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist