Audi RS4 – 420 koní v ČR

Vysokootáčkový osmiválec, 420 koní a pohon všech kol preferující zadní nápravu. U Audi jde o neobvyklá lákadla, ale brněnský okruh ukázal, jak to funguje v praxi.

Na okruhu stojí tři auta. Křiklavě žluté, další v tmavě modré metalíze (přesně té, která byla na prvních fotografiích RS4) a třetí v diskrétní metalicky šedé. Všechny na příplatkových devatenáctipalcových kolech, které dokonale vyplňují široké blatníky. Až ze zadního pohledu je vidět, jak je RS4 rozšířená. Jinak jsou úpravy poměrně střízlivé a v nějaké běžné barvě (například v té grafitové) bude i docela nenápadná.

V interiéru se zlepšilo vše důležité. Sportovní sedačky mají perfektní tvar a vysoké bočnice, dofukovatelné vzduchem. Jejich sevření lze elektricky nastavit nejen na opěradle, ale i sedáku. To je u audi novinka. V nabídce budou také „klasická“ Recara, ale objednat si je místo fantastických, skořepinám se blížících sedaček by byla holá pitomost. Nový volant se zploštělou spodní částí, imitující hliník má ideální průměr a padne skvěle do ruky. V základním provedení má čtyři tlačítka. To podstatné s písmenem „S“ sídlí vlevo nahoře. Aktivuje se jím sportovní režim, který zrychlí reakce motoru na plyn, otevře přívěru výfuku a dofoukne bočnice sedaček. Pokud má auto volitelný multifunkční volant s ovládáním audiosystému, tlačítko „S“ se přesouvá na středový panel vedle vypínání stabilizačního systému ESP. Hodil by se ještě pedál pylnu ukotvený na zemi, jinak nemá cenu tradičně kvalitní interiér rozebírat. Jedeme.

Motor se normálně startuje tlačítkem sídlícím na středové konzole, což je u RS4 novinka. Asi má přidat trochu té „závodní“ atmosféry. Ale teď už běží. Spojka je trochu tužší, ale ovládá se pohodlně. Větším překvapením je nečekaně lehce jdoucí řízení. Oproti S4 je přesnější kolem středové polohy a hodně se zlepšila i jeho citlivost, komunikační úrovně BMW M3 však nedosahuje.

Zahřívací kola ukazují, jak je motor ochotoný táhnout a jak má dobrý zvuk. Ostatně 90% točivého momentu vám dává k dispozici v pásmu od 2250 do 7600 otáček, vrcholnou hodnotu 430 Nm dosahuje při 5500 otáčkách. Maximální výkon 420 koní přichází v 7800 otáčkách.

Tlačítko sport jeho reakce opravdu citelně zrychlí, na pravou nohu si je třeba dávat trochu pozor. Již dříve pěkný zvuk, připomínající nasupené hot rody, se úplně změní. Auto jakoby vyštěkně, velmi zhlasití a jeho zvuk se změní. Zuřivý projev teď nemá daleko k závodním speciálům. Je to zařízeno sice jen triky ve výfukovém potrubí, ale výborně fungujícími.

RS4 je nepochybně rychlejší než předchůdce. Časy zrychlení na 100 km/h za 4,8 sekundy a na 200 km/h, kde je s časem 16,6 sekund rychlejší i než RS6, mluví jasnou řečí. Ale nepůsobí tak. Je to tím, že přísun síly je plynulý. Dřívější brutální nástupy turbodmychadel zmizely. Vlastně ani nemá nějakou jasnou výkonovou špičku, jako třeba točivé motory Honda, a to i přes omezovač nastavený až na 8250 otáček. Prostě jen pořád neúnavně táhne.

Podvozek je nastavený na kompromis mezi každodenním použitím a ostrou jízdou. Je tvrdší, ale nijak radikálně. Nicméně pouze z okruhu nelze vyvozovat žádné závěry. Naklánění eliminuje systém úhlopříčného propojení tlumičů DRC, ovšem ne zcela dokonale. RS4 se přeci jen naklání, ale nijak dramaticky. V zatáčkách opravdu hodně vydrží, ale těžkou příď s motorem uloženým prakticky před přední nápravou nepřekoná ani více síly na zadní nápravě, na kterou jde nyní za normálních okolností šedesát procent točivého momentu. Plyn v zatáčce ji pomáhá, ale nevyvolá přetáčivost. Spíš prodlužuje dobu, než se začne těžká příď vydávat směrem ven. Audi se snažilo snížit váhu předku všemi možnými způsoby, včetně hliníkové kapoty a blatníků, ale zákony fyziky nepřemohou ani jeho konstruktéři. Když se RS4 začně hrnout směrem ze zatáčky, nepomůže jí přidání plynu, ale jeho ubrání. Tím se jí podaří nasměrovat tam, kam má zamířit. Je to jednoduché, RS4 se za všech okolností chová nezáludně a vzbuzuje důvěru. I méně zkušení řidiči s ní budou velmi rychlí.

Případné excesy jistí stabilizační systém ESP. Funguje rychle, ale zasahuje trochu později, aby se mijitelé RS4 mohli bez obav trochu vyřádit. Ale musí se na něj jemně, zbrklejší reakce trestá zásahem. Brzdy jsou jako obvykle vynikající. Novinkou je systém jejich osušování na mokru, kdy destičky občas setřou vodní film z kotoučů. Přítomní němečtí instruktoři již řídili RS4 s keramickými brzdami, které by se měly stát budoucí příplatkovou výbavou. Oficiální zástupci Audi nám však o nich nic neřekli.

Audi RS4 je sice přímým nástupcem stejnojmenného předchůdce, ale ve skutečnosti je to v mnohém rozdílné auto. Místo kombíku s dvojitě přeplňovaným šestiválcem je tu sedan s vysokootáčkovým atmosférickým motorem. Jako by se Audi chtělo přiblížit BMW… Zástupci ingolstadtské značky tvrdí, že je nový motor přirozeným zužitkováním technologií ze závodního speciálu Audi R8, který již několik let (2001, 2002, 2004, 2005) vyhrává čtyřiadvacetihodinovku LeMans. Především přímého vstřikování FSI. Osmiválec o objemu 4,2 litru v RS4 vychází z modelu S4, doposud nejrychlejšího audi střední třídy. Tady je skoro o osmdesát koní silnější. Nebo také o čtyřicet silnější, než v první genearci RS4. Jenže ta byla také o třicet kilo lehčí, nová RS4 váží 1650 kilogramů. Ale vývojáři se snažili, RS4 je o deset kilo lehčí než současná generace jednodušší S4. Čísla mluví jasně, RS4 je nejrychlejším Audi všech dob.

Přestože jsou prospekty a tiskové materiály plné řečí o nekompromisním sportovci, RS4 je velmi rychlé, ale také docela praktické auto. Vždyť začalo jako kombík, jehož současná generace dorazí na jaře. Kdyby bylo nekompromisní, nedalo by se s ním ani pohodlně dojet do práce. Na verdikt je ale ještě čas. Několik málo kol na brněnském okruhu o jeho reálných kvalitách moc nevypoví.  

Jan Stacha

17.10.2005 9:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist