Audi R8 LMX (2014): nejvýkonnější silniční R8 má 570 koní a laserová světla

VW chtělo BMW vyfouknout titul prvního prodávaného vozu s laserovými světly, výsledkem je nejrychlejší produkční Audi R8 LMX, které se na stovku dostane za 3,4 sekundy.

Představení nové generace Audi R8 je na spadnutí. Pokud jsou naše dosavadní informace správné, mohli bychom ji spatřit nejpozději počátkem příštího roku. Ještě předtím si však Ingolstadt (potažmo Wolfsburg) potřeboval něco vyřídit s BMW a díky tomu vyjede na silnice omezená série výběhového modelu s dosud nejvýkonnějším motorem a laserovými světly.

Těžko říci, jak moc ovlivnil existenci Audi R8 LMX souboj o prvenství v uvedení laserových světel na trh, hádáme ale, že v budoucích historických análech bude kolem této technologie hodně zmatků. Jen pro pořádek připomínáme, že první začalo o světlech transformujících laserové paprsky na viditelné světlo pomocí fosforových konvertorů veřejně mluvit BMW a jako součást příplatkové výbavy se je rozhodlo nabízet ve sportovním plug-in hybridu i8. Háček je v tom, že až na podzim.

Že na analogické technice pracovalo rovněž Audi, dokazují kupříkladu závodní speciály R18 e‑tron quattro vybavené kombinací laserových a LED světel. Tyto stroje nastoupí v polovině června do závodu čtyřiadvacet hodin Le Mans, tohle však koncernu zjevně nestačilo. Ve snaze porazit BMW rovněž v produkčních autech, postavila automobilka LMX a aby to nebylo pouze o světlech, součástí balíčku je z našeho pohledu něco mnohem zajímavějšího.

Většina médií se věnuje laserovým světlům (aktivují se až od rychlosti 60 km/h), jejichž význam tímto nezpochybňujeme, máme ale za to, že si více pozornosti zaslouží pohonná jednotka. Dosud nejsilnější produkční Audi R8 byla rovněž limitovaná verze GT s výkonem 560 koní, zatímco současná standardní desetiválcová varianta nabízí „jen“ 525 koní. Nové LMX má však 570 koní (a k tomu 540 newtonmetrů), čímž se vyrovná čistě závodnímu speciálu R8 LMS Ultra.

Na rozdíl od něj zůstává LMX u pohonu všech kol a místo šestistupňové sekvence nabídne řidiči sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic. Také díky ní zvládne nové Audi akceleraci z nuly na stovku za 3,4 sekundy (tedy o dvě desetiny rychleji než výchozí R8 V10) a rozjede se na maximálních 320 kilometrů v hodině (+ 6 km/h). Jen pro ilustraci – firma uvádí spotřebu ve městě 19,9 l, mimo něj 8,6 l a v průměru by R8 LMX mělo jezdit za 12,9 litru na sto.

Součástí standardní výbavy vozu nastříkaného odstínem Ara Blue jsou unikátní devatenáctipalcová kola lakovaná černou barvou, které automobilka nazula do pneumatik o rozměru 235/35 R19 vpředu a 305/30 R19 vzadu. Při pozornějším zkoumání si možná všimnete, že jsou za nimi uložené karbon-keramické brzdy spřažené s červeně lakovanými třmeny. LMX bude možné rozpoznat také díky pevnému spoileru na zádi, který je stejně jako kryty vnějších zpětných zrcátek, difuzor, „lízátko“ pod nárazníkem či jeho miniaturní křidélka vyroben z uhlíkového kompozitu.

Karbonové panely najdete rovněž v kabině, té však dominuje černé kožené čalounění prošívané modrými nitěmi s vlastním názvem Sepang Blue. Modrá s černou se objevují rovněž na palubní desce, volantu či centrálním tunelu, z funkčního hlediska však stojí za zmínku spíše skořepinové sedačky.

Audi R8 LMX dorazí na trh letos v létě a jeho cena byla v Německu stanovena na 210 tisíc eur, v přepočtu cirka 5,75 milionu. Jestli to ale skutečně bude první prodávaný vůz s laserovými světly na světě, vám zaručit nemůžeme. Pokud se BMW této „zábavy“ chytne, je dost možné, že bude chtít z hecu prodat i8 s laserovými světly alespoň o pád dní dříve.

10.5.2014 11:55| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist