Audi Q7 V12 TDI

Bože, oni to mysleli vážně...

Od začátku bylo jasné, že monstrózní Audi Q7 s dvanáctiválcovým dieselovým motorem je určeno k sériové výrobě. Stejně nás ale trochu zaskočilo, když nakonec skutečně dorazila.

Už název – Audi Q7 V12 TDI – říká dost jasně, že pod kapotou über-SUV pracuje motor, který ohromil svět v konceptu R8 V12 TDI z letošního Detroitu. Dvanáctiválec vznikl „zdvojnásobením“ známého motoru 3.0 TDI. Obě řady válců nicméně svírají úhel 60, nikoliv 90 stupňů. Zdvihový objem činí 5934 cm3 a na délku jednotka měří 684 mm.

Vstřikování common-rail dodal německý Bosch. Dvojice čerpadel žene naftu do válců pod tlakem až 2000 barů. Dávkování směsi je věcí piezoelektrických vstřikovačů s osmi otvory. Technologie piezokrystalů dovoluje použít až pět vstřiků během jednoho pracovního cyklu. (Piezokrystaly dokáží velmi rychle, v řádu milisekund, měnit svůj objem vlivem elektrického proudu.)

Každá z obou řad válců má svoje vlastní turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Plnicí tlak může dosahovat až 2,6 baru. Stlačený vzduch je před svým vstupem do spalovacích prostor ochlazován dvojicí mezichladičů. Dvojité je rovněž plnicí potrubí (včetně vzduchového filtru) a výfukové potrubí (včetně filtru pevných částic).

To je všechno hezké, ale vás zajímají jiná čísla, viďte? Tak že jste to vy: měrný výkon tohoto über-dieselu činí 62 kW na litr, což odpovídá maximálnímu výkonu 368 kW/500 koňských sil. Uf. Ale zajímavější údaje máme teprve před sebou. Nikde v rozsahu 1750 až 3000 ot./min. neklesne hodnota točivého momentu pod 1000 Nm!

Není divu, že dokonce ani obrovitá Q7 nepotřebuje ke zrychlení z místa na 100 km/h víc než 5,5 sekundy. Zrychlování utne omezovač, jakmile dosáhnete rychlosti 250 km/h.

Točivý moment dvanáctiválce je na kola rozdělován v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, ale středový diferenciál Torsen umí aktuální poměr změnit podle potřeby. Převodovka je automatická a má šest rychlostí.

Zpomalit takový kolos nebude žádná legrace – Audi proto standardně osadí každou vyrobenou Q7 V12 TDI brzdovými kotouči z keramického kompozitu a osmipístkovými předními třmeny (vzadu jsou čtyřpístkové).

Audi Q7 velká fotogalerie

Audi Q7 fotogalerie

Aby si lidé z ulice nepletli vaši Q7 V12 TDI se sousedovým šestiválcovým modelem, dostane tahle verze zvlášť pro ni určený optický paket. Blatníky jsou širší o 26 mm vpředu a dokonce o 30 mm vzadu, zbytek vidíte na fotkách. Za metalickou nebo perleťovou barvu nemusíte připlácet – na rozdíl od audio aparatury Bang a Olufsen, adaptivního tempomatu či couvací kamery.

Audi začne přijímat objednávky na Q7 V12 TDI ve druhé polovině roku 2008. Zatím neprozradili, kolik za ni budou chtít.

autoweb.cz

3.3.2008 7:57

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist