Audi na MFF Karlovy Vary: první test nové S5!

Poprvé jsme řídili osmiválcové kupé, namířené proti BMW 335i... a dospěli jsme k závěru, který nikoho nepřekvapil víc než nás samotné.

FOTOGALERIE, technické údaje a jízdní dojmy zde!

Můj nejoblíbenější film se jmenuje Faszination, v kině nikdy neběžel a jeho hlavní hrdina rozhodně nedosahuje půvabů Renee Zellweger. (Ne že by na tom záleželo – ve filmu jsou ze Stefana Rosera vidět jen ruce, bílé ponožky a sešmajdané mokasíny.) Ruština ani němčina nejsou mojí mateřštinou a nepíše se o mně ve Spyi. Neboli mám tisíc a jeden důvod, proč se na přelomu června a července vyhnout Karlovým Varům co nejširším obloukem.

A přesto jsem dnes tady. Kroutím hlavou na tisícovkami baťůžkářů, kterým očividně nevadí ani setrvalý déšť, a závidím VIP osobám, které od nevlídného světa venku izoluje pět metrů kovu opatřeného bílým lakem a nápisem „Audi Exclusive Limousine Service.“ Automobilka z Ingolstadtu  je totiž druhý rok po sobě oficiálním partnerem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a letos si tohle místo vybrala pro českou premiéru nového kupé A5. A také sportovní verze S5, poháněné skvělým osmiválcem z RS4.

Důležitá změna

Prodeje nového modelu se nikdy nebudou počítat ve stovkách tisíc kusů, ale přesto je A5 pro Audi docela významný model. Jeho architekturu totiž zdědí i nová generace sedanu A4, plánovaná na konec letošního roku. A tahle podlahová plošina znamená v konstrukční filozofii značky dost zásadní posun. Doslova.

Podélně uložené motory A5 již netrůní před přední nápravou, jak jsme u Audi zvyklí, ale o kus dál vzadu. To má blahodárný vliv na vyvážení auta v zatáčkách, jeho ovladatelnost, jízdní charakteristiku a zprostředkovaně i na komfort tlumení – „schování“ pohonné jednotky za osu přední nápravy umožňuje použít měkčí pružiny a tlumiče bez zhoršení jízdních vlastností.

A je to vidět. Proporce A5 jsou velmi odlišné od toho, nač jsme ze strany Audi zvyklí. Kupé se zdá být dlouhé, široké a pevně rozkročené, ač nedosahuje nijak extrémních rozměrů (4635 x 1981 x 1369 mm). Lepší umístění motoru totiž dovolilo výrazně zkrátit převisy a naopak prodloužit rozvor na úctyhodných 2,7 m. Zbytek je dílem optického efektu: Walter de’Silva si pohrál s křivkami a plochami karoserie tak šikovně, že při pohledu zboku A5 vypadá, jako by na délku měřila tolik co A8, a vzadu nechal vyniknout horizontální linky, aby zdůraznil šíři boků.

Majitelé karavanů vítáni

Kdybyste objednávali A5 už v těchto dnech, dal by vám prodejce na výběr z jednoho benzínového a dvou naftových motorů. Vidlicový šestiválec 3,2 FSI můžete mít buď s „bezestupňovou“ převodovkou CVT (Audi ji nazývá „multitronic“) a pohonem předních kol, nebo s poctivým ručním řazením a pohonem všech kol quattro.

Pokud si nenecháte vymluvit myšlenku, že ideální pohonnou jednotkou pro prémiové kupé je diesel, máte širší výběr. Můžete zvolit buď předokolku 2.7 TDI, nebo čtyřkolku 3.0 TDI. Zaujalo vás to? Fajn. Právě vy jste ten typ člověka, kvůli kterému Audi zařadilo do nabídky příslušenství pro A5 i tažné zařízení. Fakt.

Technické údaje zmíněných motorizací najdete v tabulkách pod tímto článkem. V prvním čtvrtletí roku 2008 se nabídka rozšíří ještě o úvodní čtyřválec 1.8 TFSI (125 kW/170 k), 2.0 TFSI ve dvou provedeních (132 kW/180 k a 155/211 k) a 2.0 TDI (125 kW/170 k). Mimochodem, A5 1.8 TFSI bude stát 940 000 Kč, což by vám mělo umožnit vybrat aspoň to nejdůležitější z příplatkové výbavy a stále zůstat pod milionem.

Konečně za volantem!

Já jsem ale přijel do Varů zmoknout kvůli opačnému konci ceníku – sportovnímu modelu S5. Na svezení mám pouhých třicet minut, což je šibeniční termín. Zvlášť vzhledem k tomu, že potřebuji udělat aspoň nějaké fotky a ze zlověstně šedé oblohy padají provazy deště způsobem, za jaký by se nestyděl ani thajský červenec.

Designéři se při transformaci základní A5 na S5 drželi poměrně při zdi. Na předpokládaných místech si všimnete zvýrazněných spoilerů, svaly blatníků napínají plechovou kůži o něco víc, od každého zadního kola míří na předjeté oběti dvojitá hlaveň výfuků… Kola s filigránskými paprsky jsou prostě nádherná a kvůli LED diodám v předních světlometech si přiděláte na čelní stěnu garáže zrcadlo. Nepopírám, že tenhle prvek je trochu vulgární (jako ruská klientela karlovarských hotelů), ale odolat se mu nedá. Takovéto detaily v člověku okamžitě vyvolají touhu auto vlastnit – a to jsme ještě ani neotevřeli dveře.

Interiéry novodobých Audi nepatří k těm, které byste nazvali „uměleckým dílem.“ Na to jsou příliš technicistní, příliš chladné. Řekněme, že kokpit S5 lze obdivovat stejným způsobem, jako se obdivujeme moderní architektuře. Na skvělé interiéry jsme od Audi zvyklí, takže mě jeho kvalita ani moc nepřekvapuje, a totéž platí pro vycizelovaný chod všeho, co se dá otočit, stisknout nebo přitáhnout. Mezi obvyklými dekory interiérových lišt (karbon, hliník, tmavé dřevo) se objevil jeden nový. Audi mu říká „výplet z ušlechtilé oceli“ a vypadá naprosto dokonale.

Perfektní sportovní sedadla drží tělo právě tak dobře, jak jejich vzhled napovídá, ale malou závrať jsem dostal z pozice za volantem. Nepamatuji si, že bych kdy v silničním autě seděl tak ideálním způsobem. Po správném seřízení sedadla a volantu se ocitnete hluboko v karoserii, podobně jako třeba ve speciálu DTM. Nohy jsou v kolenou pokrčené jen do té míry, aby se nedaly označit za napnuté, a potěšitelně malý volant se vám otáčí kousek od hrudní kosti.

Dokud to nezažijete na vlastním těle, nikdy nepochopíte, jak moc dokáže správný posaz vylepšit pocit z auta, vnímavost k jeho limitům a vaši schopnost ovládat ho v extrémních situacích. A za posledních dvanáct měsíců jsem neseděl v ničem, co by v tomto veledůležitém ohledu bylo vyřešeno lépe než S5.FOTOGALERIE, technické údaje a jízdní dojmy zde!

5.7.2007 7:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist