Audi A8 4.2 FSI quattro

Jako jediný český online magazín jsme vyrazili na jih Španělska poznat novou generaci vlajkové lodi Audi.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Nebyl to nový supervýkonný přeplňovaný mnohoválec nebo nějaká revoluční inovace na podvozku, o čem mluvil Rupert Stadler, předseda představenstva a generální ředitel Audi AG, při svém vystoupení na oficiální prezentaci nového Audi A8 ve španělské Malaze nejdéle nebo s největším nadšením. Byl to nový touchpad MMI Touch s funkcí rozpoznání rukou psaného písma. To ovšem neznamená, že by dynamika a jízdní vlastnosti byly při vývoji odsunuty na vedlejší kolej. Pouze tu figurují jaksi mimochodem, jako očekávaná samozřejmost.

Diskuzí k nenápadnosti
Nová generace vlajkové lodi Ingolstadtských sklidila při své statické premiéře z mnoha stran kritiku za příliš umírněný vzhled. Pod otevřeným nebem nepřipomíná zvětšenou A4 tolik jako na fotografiích, ale rozhodně byste třetí generaci A8 nepopsali slovy jako „impozantní“ nebo „okázalá“. Rozhodnutí vsadit na střízlivou nenápadnost bylo těžké a padlo až po mnoha vyhrocených diskuzích na úrovni nejvyššího vedení Audi Group, jak mi se sympatickou upřímností přiznal v neformálním ranním rozhovoru nad míchanými vajíčky a kávou můj náhodný spolustolovník, ze kterého se vyklubal šéfdesignér Audi Wolfgang Josef Egger. „Krize nám v tomto ohledu paradoxně hraje do karet.“ říká. „Ačkoliv v době, kdy jsme finalizovali design nové A8, jsme o krizi pochopitelně neměli ani tušení, dnešní doba nepřeje křiklavě okázalým luxusním autům.“

Rozměrná jednodílná maska „singleframe“ a charakteristický „pohled“ příplatkových LED světlometů se sice snaží tvářit poněkud zlověstně, ale nepůsobí zdaleka tak vulgárně jako v době, kdy se objevily poprvé. Dokonce lze říci, že v kontextu současného designu limuzín nejvyšší třídy je nové Audi A8 epitom dobrého vkusu. Podle Eggera vypadá A8 nejlépe, když jede, za což údajně vděčí širokým zadním blatníkům a optickému rozložení „hmot“ mezi nápravami.

ČTĚTE TAKÉ: Audi A8 – co se do první jízdy nevešlo (blog)

Uvnitř karoserie postavené okolo hliníkového prostorového rámu Audi Space Frame (ASF) čeká na posádku interiér téměř britské elegance. Namísto mnoha kapliček a futuristických joysticků tu najdete jednoduše klenutou palubní desku s vysokou středovou konzolou na způsob předchozí A8. Konkrétní vyznění interiéru bude silně záviset na zvolené kombinaci materiálů, barev a dekoračních lišt, ale pokud si nepotrpíte na pouťovou výstřednost, musí se vám tato kabina líbit nejvíce ze všech v dané třídě. Ovladač sdruženého grafického ovládacího rozhraní MMI se cudně krčí za zbytečně obtloustlým voličem automatické převodovky, ačkoliv MMI ve své nejnovější evoluci je skutečnou „tour de force“ a nepochybně bude patřit k hlavním prodejním tahákům A8. Pokud si do auta pořídíte SIM kartu s datovým tarifem, můžete vyhledávat cíle navigace nejen v databázi na pevném disku, ale i v mapách Google, a výkonná grafická karta nVidia umožňuje taková kouzla jako implementaci Google StreetView nebo vizualizaci obalů hudebních alb na způsob „Cover Flow“ firmy Apple.

Napište, kam chcete jet
Vstupní data jako cíl cesty nebo jméno volaného lze zadávat tradičně přes displej MMI, hlasem (funguje dobře, ale ne pro česká jména) nebo nově přes touchpad MMI Touch: jednoduše píšete prstem tiskací písmena, aniž byste museli spustit oči ze silnice. Další novinkou je masážní funkce sedadel s pěti (!) různými režimy a pěti stupni intenzity masáže. Samozřejmě nechybí elektrické seřizování délky sedáku, výšky bezpečnostního pásu nebo sklonu horní poloviny opěradla. Vše se ovládá sdruženým prvkem na bočnici sedáku s otočným prstencem a čtyřmi křížovými tlačítky, přičemž optickou zpětnou vazbu poskytuje displej systému MMI.

Audi implementovalo rovněž „nezbytné“ jízdní technologie, které konkurence v podobě BMW řady 7Mercedesu třídy S nabízí už nějakou dobu. Patří sem noční vidění s detekcí chodců nebo adaptivní tempomat. Ten konečně funguje už od rychlosti 0 km/h a zpříjemňuje tak popojíždění v koloně.

Za volantem
I s luxusními limuzínami se majitel musí jednou přestat hrát a rozjet se. V případě nového Audi A8 to obnáší stisk startovacího tlačítka, čímž se probudí k životu jeden ze tří nabízených motorů. Poněkud překvapivě jde jen o lehce vylepšené verze už dobře známých jednotek:

V8 4,2 l FSI quattro, 372 koní, 445 Nm, 0-100 za 5,7 s, 250 km/h, 9,5 l/100 km

V8 4,2 l TDI quattro, 350 koní, 800 Nm, 5,5 s, 250 km/h, 7,6 l/100 km

V6 3,0 l TDI quattro, 250 koní, 550 Nm, 5,9 s, 250 km/h, 6,6 l/100 km

Šestiválcový diesel je sériově opatřen hladce fungujícím systémem stop-start a v budoucnu bude k dostání také ve verzi s předním pohonem a udávanou kombinovanou spotřebou jen 6,0 l/100 km. Všechny tři motory jsou příkladně odhlučněné a třebaže šestiválec se nemůže rovnat temně bublajícímu osmiválci, zní při akceleraci docela příjemně. Škoda, že se k němu sériově nemontuje sportovní zadní diferenciál, který aktivně přenáší točivý moment na vnější zadní kolo a na výjezdech ze zatáček dává osmiválcům nečekaně zábavnou charakteristiku. Tvrzení Audi, že nová A8 je „nejsportovnější sedan ve své třídě“, je zaprvé zbytečné, za druhé hloupé a za třetí nepravdivé, nicméně i na zmoklých silnicích v horách nad Malagou se auto ovládalo skutečně dobře a téměř nedávalo znát, že má motor vyložený před přední nápravou. Také s vývojem pneumatického odpružení udělali v Ingolstadtu citelný pokrok. Působivá je zejména schopnost podvozku zabránit „ponoření“ přední části při prudkém brzdění a celkově výborná kontrola nad pohyby karoserie ve vertikální ose. Zpětná vazba řízení? Ale jděte…

Ve výborném světle se ukázala i nová osmistupňová automatická převodovka. Vyrábí ji ZF a jde o novější evoluci systému používaného v BMW řady 7. Její odezva závisí na zvoleném režimu systému Audi Drive Select, který reguluje také chování řídicí jednotky motoru, posilovače řízení, pneumatického odpružení a, pokud je instalován, sportovního diferenciálu. Na rozdíl od některých podobných řešení je dostup mezi komfortním a dynamickým režimem opravdu značný a kromě toho si můžete nastavit i vlastní kombinaci, například „dynamický“ motor a řazení, ale komfortní podvozek a automatickou regulaci posilovače řízení. Nic z toho se ovšem nepromítne do podezřele vysoké hladiny valivého hluku na některých površích. Možná, že v Andalusii stavějí dálnice z hrubějšího asfaltu…

Verdikt
Nové Audi A8 třetí generace nepřináší do segmentu luxusních sedanů nejvyšší třídy žádnou technologickou ani designovou revoluci. Ostatně to ani nemá zapotřebí, protože klientela v tomto segmentu je silně loajální: nová A8 nebyla vyvíjena pro majitele sedmičkových BMW a eskových mercedesů, ale především pro vlastníky stávající A8. Rupert Stadler dobře ví, že většině jeho klientů by stačily ke štěstí všechny ty nové elektronické hračky na palubě, ale naštěstí se s tím nespokojil a nechal svůj tým vyvinout opravdu kompetentní auto.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyAudi A8 4.2 FSI quattro
0-100 km/h (s)5,7
Motor
KonstrukceV8 90°
Palivobezolovnatý benzín, min. o.č. 95
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání, přímé vstřikování
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)4163
Kompresní poměr12,5:1
Vrtání x zdvih (mm)84,5 x 92,8
Převodovkaosmistupňová automatická (ZF)
Poháněná kolavšechna čtyři (quattro)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)372 (273)
Točivý moment (Nm)445
Výkon/hmotnost (k/t)203
Nejvyšší rychlost (km/h)250 (elektronicky omezena)
Spotřeba paliva (l/100 km)13,3/7,2/9,5 l/100 km
Objem nádrže (l)90
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5137
Šířka (mm)1949 (bez zrcátek)
Výška (mm)1460
Rozvor náprav (mm)2992
Provozní hmotnost (kg)1835
Celková hmotnost (kg)2525
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2300
Zavazadlový prostor (l)510
Ceny
Základní cena modelu2 354 500 Kč
11.2.2010 10:12

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist