Audi A6 Avant 3.0TDI

Naftový šestiválec, pohon všech kol, velký kufr a znak prémiového výrobce. Je tohle Audi tím nejlepším, co lze právě teď ve třídě pořídit? Asi ano...

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.8

RADOSTI
Jízdní vlastnosti, motor, výbava, technologie

STAROSTI
Hmotnost, sportovní režim řízení

Tenhle test mohl dopadnout úplně jinak. Vlastně jsem si na začátku pohrával s myšlenkou, že celou záležitost pojmu jako takovou matematickou rovnici, jejíž výsledek se bude rovnat jízdnímu testu Audi A6 sedan mínus hluk od pneumatik (o kterém se zmiňuje Dalibor) a benzín, plus velký kufr a nafta v nádrži. A mám vystaráno. Nakonec mělo být ale všechno jinak a může za to počasí.

Audi A6 Avant 3,0 TDI je pro mne aktuálně nejlepší kombi dané třídy na trhu s třílitrovým turbodieselem a pohonem všech kol. Lepší než BMWse čtyřkolkou lepší než jinak dominantní Mercedes E.Je tady několik faktorů. Naftový šestiválec má výkon 245 koní a slušný točivý moment 500 Nm. Je tedy silný, ale také tichý, kultivovaný. Tabulková spotřeba je, tedy přesněji byla v rámci mého testování nereálná, já se od „papírových“ šesti litrů posunul někam k necelým devíti, ale s pětasedmdesátilitrovou palivovou nádrží jsem si během týdenního ježdění nemohl na dojezd stěžovat.

Audi A6 velká fotogalerie

Audi A6 fotogalerie

Zvenku vypadá auto elegantně díky splývavému zadku a pokud mu design ubíhající zádě ubírá na transportní kapacitě, tak nutno říct, že návrháři dělali co mohli a pod páté dveře se toho vejde opravdu hodně. Víko je zevnitř vybrané takovém způsoben, že zavazadla může nakládat doslova až pod sklo.Podvozek. Quattro už dávno není synonymem maximální trakcenedotáčivosti, pokud se přiblížíte k limitům. Ne ve chvíli, kdy je tady sportovní diferenciál a možnost jeho nastavování. Říct před pár lety, že s naftovým kombíkem od Audi budete jezdit bokem, nikdo by nevěřil, dnes jde o zcela samozřejmou věc.

Je neuvěřitelné, že můžete přijet do zatáčky a přesně u apexu zatlačit zadek auta do boku, postavit si kola rovně na výjezd a s prošlápnutím plynového pedálu masivně akcelerovat.



Na okreskách se dá jet velmi rychle, je zapotřebí zvolit správné nastavení auta.

Možnost individuálního nastavení nabízí úpravy řady jednotlivých parametrů, mě osobně se osvědčilo pohrát si s vlastním rozvržením a zvolit sportovní režim převodovky, automatické tlumiče, normální řízení a sportovní diferenciál.Tedy pokud jsem chtěl jet rychle a já jsem rychle jet chtěl. Tedy, ehm, potřeboval jsem se akutně přesunout z jedné části republiky na druhý, část cesty po dálnici a část po okreskách.Na dálnici funguje A6 Avant jako rychlý koráb a výtečně funguje i na okreskách. S vlastním nastavením jak jsem se zmínil. Řízení ve sportovním režimu působí křečovitě, nelze plynule vytáhnout oblouk bez cukání. Sportovní tlumiče jsou zbytečně tvrdí, ale převodovka ve sportovním módu pracuje tak, jak má. Nastavte si vše jak potřebujete a pak lze s „á šestkou“ jet rychle, velmi rychle. I když u rychlostí nad 200 km/h se může dostavit pocit nepříjemného odlehčení na dlouhých táhlých nerovnostech. Nepodstatná informace pro všechny, kteří dodržují předepsané limity a těch je předpokládám většina.

Interiér, to je typické moderní Audi. Špičkové materiály, špičková technologie, řada bezpečnostních prvků i komfortních záležitostí, Rozepisovat se o nich by bylo nošením dříví do lesa, tohle už zaznělo mockrát. Důležité je, že se mi moc líbila kombinace matriálů, uchvátilo mne dřevo s hrubou texturou jakkoli nemám přírodní materiály v interiérech aut zrovna v oblibě.


Navigace vyjíždí při nastartování ze středového panelu. Působivé divadlo.

Výbava? Špičková… Což se projevilo na ceně testovaného auta, která díky příplatkům povyrostla o sedmimístnou cifru na výsledných 2,5 milionu korun. Jestli je to málo nebo hodně, to může posoudit asi kupní síla a cílová skupina. Říct, že je to moc, by bylo od pisálka nemístné – tohle je v dané kategorii součást bontonu.

Jenže… Pokud jsem se před chvíli práskl, že jsem se musel transportovat na druhý konec naší země, po několika hodinách mne čekala cesta nazpět. A počasí mělo odhalit největší a nejzásadnější slabinu celého auta, hmotnost. Během několika minut se nebe zatáhlo do temna a k zemi začaly padat kilogramy a kilogramy mokrého sněhu.

A6 Avant s pohonem všech kol nemělo potíže s trakcí, pokud jsem jel do kopce, ovšem jakmile jsem se překlopil přes horizont, výhoda čtyřkolky byla tatam a hmotnost 1865 kilogramů plus váha mé maličkosti, manželky, dítěte a kufru plného tašek si začala vybírat svou daň.

Na širokých gumách auto klouzalo pokud jsem to přehnal s rychlostí a pak chtěl zabrzdit, a neodhadnout dynamiku bylo lehké – jak jsem řekl, pokud se do kopce rvalo auto jako zarputilý maratónec. Držet rovnoměrné tempo? Nemožné.

Není to ale problém pouze Audi, o tom, jaká jsou moderní auta ve srovnání s těmi starými, lehčími, už jsme častokrát řešili a jet s Audi v létě, asi bych na to nikdy nepřišel. Ne tak zásadním způsobem. Vše bylo navíc umocněno právě tím, jak Audi A6 Avant 3,0TDI dobré auto je.

Verdikt
Ano, Audi A6 Avant 3,0TDI je velké a těžké, a v mezních situacích nelze fyzikální zákony ošálit, ale to platí pro všechna auta. A tak je pro mne tohle Audi nejlepší, co lze v dané třídě pořídit. Bez ohledu na cenu, která může být v porovnání s neprémiovou konkurencí při bohatě specifikované výbavě vysoká.

Filip Rakovan

DOPORUČUJEME: Diesel? Rady, jak zvýšit jeho spolehlivost.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2967
Převodovkaautomatická dvouspojková
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)180/245 v 4000 ot./min
Točivý moment (Nm)500 Nm v 1400 , 3250 ot./min.
0-100 km/h (s)6,3
Nejvyšší rychlost (km/h)243
Spotřeba paliva (l/100 km)5,9
Objem nádrže (l)75
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4926
Šířka (mm)1874
Výška (mm)1461
Rozvor náprav (mm)2912
Provozní hmotnost (kg)1865
Zavazadlový prostor (l)565
Ceny
Základní cena modelu1 019 000 Kč
Základní cena test. verze1 404 700 Kč
5.3.2012 3:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist