autoweb.cz > Testy automobilů > Velký test > Audi A6 50 TDI quattro: Klidně, rychle, precizně
Audi A6 50 TDI quattro: Klidně, rychle, precizně
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.6
Nové Audi A6 je, ať se to někomu líbí nebo nelíbí, podobné většímu modelu A8. Líbit se to může možná právě majitelům nové šestky, protože okolí jen stěží rozezná to, zda mají sedan střední třídy, anebo zda řídí největší vlajkovou loď s osmičkou na zádi.
S trochou nevole mohou podobnost vnímat naopak právě majitelé řady A8, kteří utratili více peněz za auto, které je k nerozeznání od menšího sourozence. Přiznávám, taková úvaha stojí dost na vodě, není to samozřejmě nic korektního, ale podobnost mezi A6 a A8 tady je. Stejně tak je tady podobnost s řadou A7, podíváte-li se zepředu. Zezadu už je to jiné, odlišnost je jasná a zřejmá, markantní v jiném designu zadních světel.
Pro mne je nová A6 krokem tím správným směrem, nic proti předchozím generacím, ale ty pro mě vypadaly příliš mohutně, nabubřele a zároveň dost odtažitě a mastodontně. Všechny tyto méně pozitivní výrazy u nové generace nahradila přídavná jména jako slušný, strohý, vkusný, seriózní. Pro mne A6 nikdy nebyla o kráse, předchozí generace se mi spíše nelíbila, naopak ta nová, jakkoli nejde právě o designový výstřelek, podle mě přesně zapadá do kontextu výrazu prémiový manažerský sedan. Vnímám ale pihy na kráse, a to doslova – např. radarová čidla vpředu v masce. Ta by mohla být decentně zapuštěna a ne takto přiznána. Audi A6 se mi i tak ale vlastně asi líbí víc než můj oblíbený Mercedes třídy E a optickou decentností zřejmě překonává v mém měřítku BMW řady 5.
Mluvíme-li o konkurenci, tak obě zmiňované značky musí s novou šestku počítat nejenom co do vzhledu, co do výbavy, ale také co do jízdních vlastností. Pokud někdy mohl člověk Audi kritizovat za jízdní vlastnosti neutrální, nezábavné, odtažité, tak tady je tomu zcela opačně.
Auto nepůsobí nedotáčivým dojmem, naopak nová šestka skvěle zatáčí, předek se žene k apexu, aby vykroužil parádní trajektorii, zadní kola vykružují tu správnou křivku kolem vrcholu zatáčky. S s novou A6 je opravdu radost jezdit. Nikdy bych si nemyslel, že tohle o Audi A6 prohlásím, ale je to tak, pokud vezmu verze s pohonem všech kol tak napříč konkurencí se mi právě s Audi jezdilo nejlépe.
Jsem stará škola, takže pokud nasednu dovnitř, vnímám samozřejmě posun k moderním technologiím, za mne je ale těch obrazovek až příliš, já rád ovládám klimatizaci tradičními ovladači a ne na dotykovém displeji.
Psát prstem po obrazovce mne nebaví, rádio neposlouchám, všechny tyto vymoženosti u mne padají na neúrodnou půdu. Sám sebe jsem jen v rámci testu přinutil vyzkoušet některé prvky výbavy – fungují, tedy minimálně ty, které jsem jako zástupce dnes už vymírajícího druhu předdigitální doby zvládl otestovat. Více než to, jestli se dá auto připojit k internetu nebo zda se dá ovládat gestem, mě zajímá, jak auto jezdí. A nové Audi A6 jezdí velmi dobře.
I když se už auto nejmenuje tradičně tak jako dřív, pořád má pod kapotou třílitrový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem. Výkon je 286 koní a auto s ním v žádném případě není pomalé, nicméně musím si postěžovat na součinnost motoru a osmistupňové převodovky. Protože pokud něco Audi A6 neumí, tak je to svižně se rozjet, a je jedno, jestli je to z klidové pozice nebo v pomalém tempu. Při dojíždění na semafory, při dynamickém dávání přednosti z vedlejší na hlavní silnici. Šlápnu na plyn a nic se neděje, ze strany se blíží auto, kterému mám dát přednost, věřím, že to stihnu vjet před něj a neomezit ho, ovšem A6 až s prodlevou vystřelí tam, kam jsem ho chtěl poslat před několika okamžiky.
Převodovka je asi pro mne nejméně povedenou částí auta – pokud pracuje v automatickém režimu. Pokud se rozhodnu diktovat tempo manuálním řazení, pak je vše v pořádku. Za volantem, který je kompaktní, sezení v sedačkách je výtečné, „sesle“ dobře vedou, jsou pohodlné. Dostatek místa je samozřejmě i na zadních sedačkách. Kufr je velký, vložíte do něj, co potřebujete. Tohle asi nemá cenu řešit, protože Audi A6 mezigeneračně narostlo, takže pokud vám minulá generace přišla rozměrově v pořádku, tak tady máte komfortu a prostornosti ještě víc.
Co říci závěrem? Po vizuální stránce se mi nová šestka opravdu líbí, tam, kde se jiné značky snaží o originalitu, extravaganci, Audi opouští svůj zajetý koridor nudy a stává se prostřednictvím A6 skvělým mixem seriózní noblesy a neokázalé střídmosti. Uvnitř kabiny je to doslova ukázka moderní technologie, díky absenci klasických ovladačů a přítomnosti velkých displejů, což mne osobně nevyhovuje, ale přiznávám, že jinak ovládání funguje dobře.
Jízdní vlastnosti, když korektně zmíním určitou uskákanost na krátkých příčných nerovnostech, jsou výtečné, auto je v absolutním měřítku rychlé, příjemně ovladatelné, nezáludné, řekl bych až v řidičské. Lze jej dovybavit samozřejmě řadou různých příplatků, paketů a specialit, přičemž platí, že v dané kategorii má všechno svou cenu a neuváženým zaškrtáváním v ceníku příplatkové výbavy se rázem z původní startovní pozice 1,6 milionu Kč můžete hravě posunout o mnoho set tisíc výše, to je ale v této vybrané společnosti v pořádku.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování tubodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2967 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 210/286 v 3500 – 4000 |
Točivý moment (Nm) | 620 v 2250 – 3000 ot./min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6.4 / 5.4 / 6.8 |
Objem nádrže (l) | 73 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4939 |
Šířka (mm) | 2110 |
Výška (mm) | 1457 |
Rozvor náprav (mm) | 2924 |
Provozní hmotnost (kg) | 1900 |
Zavazadlový prostor (l) | 530 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 399 900 Kč |
Základní cena test. verze | 1 630 900 Kč |