autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Audi A4 (2000 – 2008)
Audi A4 (2000 – 2008)
První řada modelu „á-čtyři“ sklidila úspěch a druhá jej zopakovala. Svou dráhu zahájila v roce 2000, kdy se na trh dostal sedan a to jak s pohonem předních kol, tak v provedení quattro.
Kombi pod označením Avant dorazilo o rok později a slovo dostal také odvozený kabriolet. Rok 2002 se nesl ve znamení příchodu sportovně pojaté verze S4 s motorem 4.2 V8/253 kW.
Výrazným faceliftem a modernizací prošla modelová řada A4 v roce 2004. Pod kapotou se tehdy poprvé objevily zážehové agregáty s přímým vstřikem FSI. Rok 2005 přinesl lahůdku v podobě sportovně laděné varianty RS4 s motorem 4.2 V8 FSI/309 kW.
Audi A4 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Výroba sedanu byla ukončena v roce 2007, kdy jej nahradil nástupce třetí generace. Kombi druhé řady automobilka produkovala o rok déle. Pak se i to dočkalo nástupce.
Testem Euro NCAP prošel vůz v roce 2001. Za ochranu posádky při nárazu získal čtyři hvězdičky z pěti možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tenkrát ještě samostatně nehodnotila. Ohleduplnost při střetu s chodcem ale ano. Jedna hvězda z maximálních čtyř možných však není nejlepší výsledek.
Za volantem
Nabídka prostoru pro posádku není v Audi A4 zrovna nejlepší a totéž platí i pro zavazadelníky. Sedan disponuje nákladovým prostorem o objemu 460 litrů, kombi nabídne o 20 litrů méně.
Posádku však potěší tvarově zdařilá palubní deska, pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením těla i dostatečně komfortní odpružení. Minusem je menší odolnost některých dílů vůči opotřebení – ovladače elektrického stahování oken nebo spoštěč světel mají často setřenou (ohmatanou) barvu. Bílý plast v černém interiéru pak působí jako pěst na oko.
Pokud jde o jízdní vlastnosti, zaslouží si jen slova chvály. Auto výborně drží stopu a při vyhýbacím manévru si nechá dost líbit.
Z pohonných jednotek nedoporučujeme slabou šestnáctistovku, naopak přeplňované osmnáctistovky jsou dobrou volbou. Ideál však představují turbodiesely TDI, i když ne všechny působí kultivovaně. Šestiválcový agregát 2.5 V6 TDI má navíc znatelný turboefekt.
Výhodu vznětových motorů pozná každý – výkon se zde často setkává s velmi nízkou spotřebou. Nadměrným apetitem nezaskočí žádná ze vznětových pohonných jednotek.
Časté závady
Přeplňované zážehové motory o objemu 1,8 litru nezřídka zlobí zapalovací cívky, pokud má vůz hodně najeto, nelze vyloučit ani problémy s turbodmychadlem. To platí i pro turbodiesely, mnohem častěji ale mají potíže s váhou vzduchu.
Mnoho automobilů má vůle na přední nápravě, vyskytují se také zvlněné brzdové kotouče a to zejména u silnějších motorizací. Vozy nabízené k prodeji mají mnohdy opotřebenou spojku a tlumiče pérování. Vyskytují se drobné závady elektrické výbavy.
Motorizace
Benzinové motory: 1.6/75 kW, 1.8 T/110, 120 a 140 kW, 2.0 20V/96 kW, 2.0 16V/110 kW, 2.0 TFSI/147 kW, 2.4 V6/125 kW, 3.0 V6/162 kW, 3.2 V6 FSI/188 kW, 4.2 V8/253 kW, 4.2 V8 FSI/309 kW.
Dieselové motory: 1.9 TDI/74 kW, 1.9 TDI/85 kW, 1.9 TDI/96 kW, 2.0 TDI/103 a 125 kW, 2.5 V6 TDI/114 a 120 kW, 2.5 V6 TDI/132 kW, 2.7 V6 TDI/132 kW, 3.0 V6 TDI/150 a 171 kW.
KLADY
velmi úsporné motory 1.9 TDI
komfortní odpružení
přesné řazení
dobré jízdní vlastnosti
ZÁPORY
velký zájem zlodějů
vyšší ceny ojetin
turboefekt a nekultivovaný běh 2.5 V6 TDI
slabý výkon motoru 1.6/75 kW
Milan Jirouš