Audi A3 1,6i

Při koupi prémiového hatchbacku od Audi museli zájemci pustit svému účtu pořádně žilou, na trhu ojetých aut se už ale cenově blíží Golfu.

V polovině 90. let zachytili marketingoví stratégové luxusních automobilek nový trend. Přišli totiž na skutečnost, že existuje relativně početná komunita lidí, kteří jsou ochotni připlatit za auto s prestižní značkou i v případě, že bude menší, než bývalo do té doby pro produkty se zvučnou značkou obvyklé. První vlaštovkou bylo zkrácené BMW řady 3 nazvané Compact, které sice neoplývalo krásou, ale ukázalo potenciál zmíněné skupiny lidí, jejichž touha vlastnit auto prestižní značky byla velmi silná, ale zároveň se museli ohlížet na peníze. Nejprve nebylo jasné, zda rozšíření luxusní značky mezi výrazně širší okruh lidí nebude mít negativní dopad na samotnou exkluzivní podstatu značek, ale tyto obavy se ukázaly jako liché. Nastoupený trend pokračuje dodnes a žijeme v době, kdy se automobilky jako Audi nebo BMW chlubí skvělou kondicí a zákazníci berou malé Mini s cenovkou přes 800 tisíc korun útokem… Výjimkou bylo snad jen hliníkové Audi A2, které se díky kombinaci podivného designu a velmi vysoké ceny stalo těžko prodejným artiklem. Ale zpět k tématu… Když v Audi viděli, že se Compact od BMW nehromadí ve skladech, nemohli zůstat pozadu a rozhodli se vstoupit na rodící se trh prémiových kompaktů se svým zástupcem.

Historie modelu

V roce 1996 tedy vyjíždí třídveřový kompaktní hatchback Audi A3. Zákazníci Audi A3 však museli oproti BMW Compact rozlousknout jeden problém navíc. Budou ochotni připlatit nemalé peníze za logo se čtyřmi kruhy i přesto, že A3 jezdí na stejném podvozku a používá stejné motory jako koncernoví sourozenci VW Golf IV, Škoda Octavia a Seat Toledo, kteří jsou kromě nižší ceny i výrazně praktičtější? Odpověď ze strany zákazníků byla kladná, takže se model A3 etabloval jako jeden ze základních kamenů nabídky Audi. A příplatek za prémiovou značku byl skutečně tučný, protože ceny základních motorizací se tehdy odvíjely zhruba od 600 tisíc korun, dražší verze pak vysoko překračovaly 800 tisíc korun. Z tohoto pohledu je dnes A3 přijatelnější na trhu ojetin, protože se cenově přiblížila Golfu IV.

V roce 1999 byla nabídka rozšířena o pětidveřovou verzi, která je však poměrně vzácná. V roce 2000 podstoupila A3 facelift. První generace vydržela ve výrobě až do roku 2003, kdy byla nahrazena zcela novým nástupcem.

Motorizace

Základem nabídky benzínových motorů pro Audi A3 byl osmiventilový čtyřválec 1,6 (100 k). Výkonnější variantou byl známý pětiventil 1,8 20V (125 k), který se ale vyznačoval vysokou spotřebou. Ideální volbou z hlediska dynamiky byl přeplňovaný motor 1,8 T o výkonu 150 koní, který byl ovšem nabízen i ve verzi se 180 koňmi, ve vrcholném provedení S3 pak měl dokonce 210 koní. Nabídka turbodieselů obsahovala notoricky známé motory 1,9 TDI ve výkonových verzích 90 a 110 koní, od roku 2000 byla k mání 130-koňová verze a od roku 2001 i 100-koňová.

Od roku 1999 se prodávala také verze quattro s pohonem všech kol, systém použitý v A3 byl ale vybaven pouze spojkou Haldex, roztáčející zadní kola až v případě prokluzu těch předních.

Audi A3 po osmi letech

V AAA AUTO jsme si vypůjčili černošedé Audi A3 1,6i z roku 1998, které mělo najeto zhruba 112 tisíc km. Původní vzezření pozměnil původní majitel jinou maskou bez loga a mračítky na předních světlech. Agresivnější ráz autu dodávala atraktivní pětipaprsková 16-palcová litá kola, obutá do pneumatik rozměru 205/55 R16. Po usednutí do velmi zachovalého interiéru s přehlednou a kvalitně zpracovanou přístrojovou deskou (při jízdě nevydávala žádné pazvuky) mě nadchla perfektní sportovní sedadla s neobvyklým kostkovaným vzorem, která tělu poskytují téměř závodní oporu. Objemnější spoluobčané by si v nich ale zřejmě příliš nepohověli. Nalezení optimální polohy za příjemným tříramenným volantem obšitým kůží je díky všestranně seřiditelným prvkům bezproblémové. Řidič i spolujezdec mají dostatek místa, ale zbytek auta už na tom tak růžově není. K zadním sedadlům je sice vynikající přístup díky přední sedačce, která se celá nadzvedne a posune vpřed, navíc se vrací do původní polohy (jaký rozdíl proti nedávno testované Hondě Civic 3D), ale cestujícím vzadu zbývá vzhledem k rozvoru 2512 mm opravdu velmi málo místa pro nohy. Ani kufr objemu 350 litrů (verze quattro dokonce jen 270 l) není nijak nadprůměrný, takže A3 oslovuje zájemce, kteří jezdí maximálně ve dvou a nepotřebují praktičnost technicky spřízněné a cenově srovnatelné Octavie.

Podvozek

Koncernová platforma použitá na A3,Golfu IV, Octavii, Toledu a Leonu není zejména vinou jednoduché zadní nápravy metou špičkových jízdních vlastností, ale pozor – testované Audi A3 bylo vybaveno sportovním kitem. Tvrdší odpružení sice omezovalo jízdní komfort při jízdě po rozbitých silnicích a proti zvlášť velkým nerovnostem v městských ulicích protestovala zadní náprava, ale odměnou za snížený komfort byly skvělé jízdní vlastnosti v zatáčkách, kterých najednou nebylo nikdy dost. Stále omílané klišé o jízdě jako po kolejích v tomto případě sedělo doslovně. Testovaná A3 se minimálně nakláněla a v kombinaci s širokými pneumatikami měla velmi výrazně posunutou hranici smyku. Ostrá jízda v zatáčkovitých úsecích tak byla opravdovým požitkem.

Motor

Základní šestnáctistovka o výkonu 100 koní samozřejmě není bůhvíjaký dravec a zvláště v kombinaci se sportovním podvozkem by k autu ideálně pasoval 1,8 Turbo, ale tím nechci říct, že by šlo o lenocha. Díky dvouventilovému rozvodu slušně zatahuje v nízkých otáčkách, na druhou stranu je fakt, že postrádá agresivitu pod červeným polem otáčkoměru, jakou projevuje například nedávno testovaný Civic 3D. Vzhledem ke kratšímu zpřevodování točí motor při 130 km/h již zhruba 4000 otáček, takže ve vyšších rychlostech je A3 poměrně hlučná, přičemž kromě motoru se výrazněji ozývá také aerodynamický hluk. Řazení pětistupňové převodovky kladlo odpor a nebylo tak hladké jak bývá u koncernových převodovek zvykem.

Zkušenosti bazaru

„Typickým zákazníkem jsou mladí lidé bez závazků, kteří hledají vůz sportovního ražení a prestižní značku. Vozidlo je spíše záležitostí módy než praktické přepravy a poskytuje jistou dávku ve své třídě ojedinělé prestiže. Pětidveřová verze je poptávanější a tím pádem vyjde dráž a hůř se shání. Nejoblíbenější motor je 1,9 TDi, ale nejčastěji se vyskytuje benzínová šestnáctistovka. Kladnými stránkami jsou líbivý design, dobré jízdní vlastnosti, sportovně laděný interiér a bohatá bezpečnostní výbava. Mezi hlavní zápory patří průměrná velikost zavazadlového prostoru, zvláště ve verzi quattro, málo prostoru pro pasažéry na zadních sedačkách, vysoké servisní náklady a pořizovací cena. Nejčastějšími závadami jsou poruchy alternátoru u dieselové verze z let 97-98 a poruchy startérů u benzínových verzí ze stejných let,“ říká Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO.

Testovaný model: Audi A3 1,6i, rok výroby 1998, najeto 112 000 km, cena 189 000 Kč

Výbava testovaného auta: automatická klimatizace, ABS, 2 airbagy, centrál, el. okna, el. zrcátka, mlhovky, 16-palcová litá kola

Orientační ceny konkurenčních modelů stejného stáří:

Ford Focus: 149 000 Kč

Honda Civic: 129 000 Kč

Volkswagen Golf: 149 000 Kč

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 8 ventilů, benzín
Zdvihový objem (cm3)1595
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 k při 5600 ot/min
Točivý moment (Nm)148 Nm při 3600 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)188
Spotřeba paliva (l/100 km)kombinovaná 6,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1090
Zavazadlový prostor (l)350
8.9.2006 1:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist