Ariel Atom 2

Vychází mu až 600 koní na tunu a na okruhu poráží superbiky. Dokáže držet krok i s Enzem, ale můžete ho mít za cenu jeho brzdových destiček.

Atom je i v kategorii silničních speciálu pro volný čas a okruhy výjimečný svým minimalistickým pojetím. Podle slov svého konstruktéra a zároveň i majitele firmy Simona Saunderse má Atom pouze to, co potřebuje, a není na něm nic zbytečného navíc. Díky takovému přístupu se jeho hmotnost udržela pod půltunovou hranicí, což mu v kombinaci se silnými motory zaručuje opravdu výjimečné jízdní výkony.

Samotná konstrukce je nápadná hlavně tím, že odkrytý nosný rám je zároveň i karosérií, i když slovo karosérie je v případě Atomu spíše abstraktním pojmem. Šípovitá kapotáž vpředu skrývá pojistky, motocyklovou startovací baterii a několikalitrový odkládací prostor, kterým výčet luxusních položek končí. Vše ostatní je zaměřené pouze na řidiče a na co nejsilnější zážitky za volantem.

Základní verze s motorem Rover 1,8 l (častý výskyt u anglických malosériových výrobců) v úpravě s výkonem 160 koní vychází v přepočtu na zhruba 840 tisíc korun. I v téhle verzi ale Atom zrychluje na 100 km/h za 4,4 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 218 km/h.

Nejpopulárnější střední verze 220 má motor z japonské verze Hondy Civic Type-R.

Nově je v nabídce i speciální úprava stejného motoru s kompresorem a plnicím tlakem 0,6 baru, který dává motoru výkon 300 koní a Atomu propůjčuje poměr přes 600 koní na tunu. Šestistupňová převodovka s krátkými převody nevyžaduje ani při zvýšeném výkonu žádné úpravy. Samosvorný diferenciál je za příplatek.

Při nedávném testu britského televizního pořadu Top Gear se Atomu 2 300 podařilo na zkušebním okruhu přeskočit ta největší jména v supersportovních kruzích a přiblížit se výkonu Enza, které je doposud nejrychlejším sériovým autem testovaným v Top Gear. V přímém srovnání byl navíc o čtyři sekundy rychlejší než obratná Honda 600CBR, která sice měla výhodu ve zrychlení na rovinkách, ale výrazně zaostávala v zatáčkách a nájezdových rychlostech do nich.

Naměřené časy na zkušebním okruhu Top Gear (jednotlivé testy neprobíhaly ve stejný den):

1. Ferrari Enzo – 1.19,0

2. Ariel Atom – 1.19,5

3. Porsche Carrera GT – 1.19,8

4. Mercedes SLR McLaren – 1.20,9

5. Ford GT – 1.21,9

6. Ferrari 360 CS – 1.22,3

7. Porsche 911 GT3 RS – 1.22,3

8. Lamborghini Murciélago – 1.23,7

9. Pagani Zonda – 1.23,8

10. Koenigsegg – 1.23,9

 

Nejsilnější verze 300 zrychluje na stovku za 2,9 sekundy a dosahuje 243 km/h. V přepočtu stojí 1 170 000 korun, sedmnáctkrát méně než Ferrari Enzo.

Interiér je u všech tří verzí v základním provedení stejný. Skořepinové anatomické sedačky mají pevně daný tvar, ale dají se posouvat v podélném směru. Volant potažený alcantarou má průměr 300 mm a s předními koly ho spojuje velmi strmý převod řízení s 1,75 otáčky mezi dorazy.

Zákazníci mohou vybírat z řady příplatkových doplňků a pokud například nechtějí téměř nevyhnutelně jezdit v motocyklové helmě, mohou si objednat i malé seřiditelné čelní sklo a boční chrániče. Pracuje se i na přídavných úložných prostorech, které by v případě potřeby zlepšily praktické využití.

Simon Saunders od počátku konstruoval Atom i pro levostranné řízení a v této podobě ho i u vybraných zástupců prodává.

Ariel vyrábí kolem stovky aut ročně a v současné době zaměstnává včetně svého majitele devět zaměstnanců.

redakce autoweb.cz

25.4.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist