APPAA varuje před nákupem ojetého vozu mimo autobazar

V souvislosti s přijetím zákona 193/2018 Sb., se při každé evidenční kontrole a kontrole na STK bude od letošního října prověřovat, zda u konkrétního vozidla nedošlo k manipulaci s počítadlem ujeté vzdálenosti.
titulka-2-1-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Foto: Thinkstock

V případě zjištění nedostatku nebude evidenční kontrola přidělena a provozovatel vozidla, tedy nový majitel, bude mít povinnost doložit do třiceti dnů, jak a proč k takovému stavu došlo. Obchod s takovými vozy se podle APPAA přesune do malých autobazarů, které prodávají vozy v tzv. komisi a především do soukromé inzerce. Podle zástupců Asociace je jedinou jistotou bezpečné koupě nákup v certifikovaném autobazaru.

„Nové nařízení v praxi znamená, že provozovatel vozidla bude muset doložit potvrzení o výměně nebo opravě tachometru. To bude pro mnoho majitelů vozidel velmi obtížné, obzvláště, koupili-li vůz před delší dobou v malém autobazaru nebo na inzerát někde na ulici“, říká Petr Přikryl, šéf Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA). Podle vyjádření Ministerstva dopravy nebude sice snahou státu sankcionovat koncové majitele takových vozů, ale ty, kteří tachometr stočili. „Pravdou však zůstává, že v zákoně nic takového napsaného není a je proto potřeba brát toto vyjádření s velkou rezervou. Pokuta až 500 tisíc totiž hrozí každému, kdo nedoloží opravu nebo výměnu tachometru. Tedy i novému majiteli takového vozu, který jej koupil v dobré víře,“ varuje Přikryl.

Jedinou zárukou bezpečné koupě tak je podle Přikryla nákup vozu v certifikovaném autobazaru. „Všechny vozy, které prodáváme, vlastníme. To v praxi znamená, že jsme na všechny vozy museli udělat evidenční kontrolu a zákazník tak u nás dostane plně prověřený automobil,“ říká Foltýn z Auto ESA.

Přijetím zákona 193/2018 Sb. se však zároveň kupujícím ojetého vozu nabízí téměř 100% možnost jistoty bezpečného nákupu. Vtip spočívá v tom, že autobazary, které prodávané vozy vlastní, musejí na všechny vykoupené vozy udělat tzv. Evidenční kontrolu a tedy nechat prověřit v databázi Ministerstva dopravy, zda tachometr vozu nebyl od poslední kontroly upraven. Závadové vozy kontrolou neprojdou a nelze je tedy prodat. Zákazník takového autobazaru nepodstupuje tedy v podstatě žádné riziko nákupu přetočeného vozu. „Je naprosto jasné, že autobazary, které vozy vlastní, nemohou mít v prodeji žádný vůz se stočeným tachometrem. Neprošel by totiž evidenční kontrolou,“ říká Přikryl

Naopak v autobazarech, které prodávají vozy v tzv. komisi, se podle Přikryla takové vozy mohou objevovat mnohem častěji. Takový autobazar totiž evidenční kontroly dělat nemusí a riziko tak zůstává na kupujícím, který bude muset dokládat, proč má přetočený tachometr a bude vystaven vysoké poutě až půl milionů korun.

Úplným bláznovstvím pak bude nákup vozu tzv. na ulici. Tam se podle Přikryla bude odehrávat největší objem obchodu s vozidly, které mají přetočený tachometr.

10.10.2018 5:59| autor: Autoweb.cz | zdroj: Auto ESA
Více o tématu: autobazar

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist