autoweb.cz > Nissan > Americké úřady touží po černých skříňkách zbytečně
Americké úřady touží po černých skříňkách zbytečně
Americký národní úřad pro silniční bezpečnost NHTSA se netají dlouhodobými snahami zavést pro výrobce povinnost montovat do všech nových aut záznamníky jízd po vzoru letadlových černých skříněk. Jenže podle posledních informací právě od samotných výrobců jsou snahy úřadů zbytečné. Výrobci totiž do aut montují různé záznamníky už dávno.
Kvůli větší právní ochraně začala v USA platit nová pravidla upravující instalaci zařízení schopných záznamu už před třemi měsíci. Ta mimo jiné nařizují, že musí být uživatel o přítomnosti záznamových zařízení informován prostřednictvím příručky k vozidlu. V autech je totiž mnoho systémů, které dokáží zaznamenávat jízdu, už dnes.
DOPORUČUJEME: Pravidla silničního provozu – proč nefungují?
Nejde přitom nutně o žádné speciální záznamníky, postačí pouhý fakt, že řídicí jednotky využívají a ukládají do paměti spoustu dat o provozu vozidla, ať už třeba kvůli diagnostice poruch nebo funkčnosti různých systému. Neberte to tak, že by auto střádalo data o tom, jak rychle jste v jaký čas jeli. Ale třeba údaje ze senzoru pro aktivaci airbagů nebo zapnutí pásů potom při vyšetřování případné nehody napoví k objasnění toho, jestli jste se opravdu vyhýbali srnce, jak tvrdíte.Podle posledních čísel systémy, které umožňují sběr a ukládání dat z jízdy v jakékoliv formě, potvrdili výrobci 90 % vozidel. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby debaty o této problematice nerozvířil nedávný případ jednoho amerického řidiče, který naboural vládní Ford Crown Victoria. Údaje z řídicí jednotky jej usvědčily, že v době nehody jel přes 160 km/h a nebyl připoutaný, přestože tvrdil opak.
Nesmíme tedy zapomínat na to, pokud se už přihodí nějaká nehoda, že by si policie důkazy v podobě dat z jízdy měla umět obstarat tak či tak už dnes. Situace, kdy by si ale policista při rutinní kontrole načetl data z poslední jízdy a pokutoval by vás, nebo vás snad rovnou sledoval živě, se naštěstí zatím bát nemusíme. Nicméně právě na tomto poli může ještě očekávat „překvapení“, pokud by se NHTSA podařilo prosadit implementaci skutečných černých skříněk, které by zaznamenávaly konkrétní údaje o jízdě, především rychlost.
My to tvrdíme stále – jako lidstvo jsme měli raději zůstat u karburátoru s rozdělovačem. Žádná elektronika znamená žádné šmírování.