Aliance Volswagenu a Suzuki je v rozkladu

Suzuki odmítá spolupracovat, dokud se Němci budou chovat jako noví majitelé. VW si stěžuje, že Japonci jen berou technologie a nedávají za ně nic nazpět.

Když Volkswagen v roce 2009 koupil dvacetiprocentní podíl v Suzuki, analytici zdvihali palce. Japonci měli VW pomoci s malými auty a výměnou získat přístup k hybridním technologiím. Jenže osmnáct měsíců od podpisu smlouvy stále čekáme na první větší plod spolupráce a nic není ani na obzoru. Suzuki odmítá dál spolupracovat, dokud si výrobci nevyjasní několik věcí. Japonští manažeři si stěžují, že Volkswagen jedná, jako by Suzuki kupoval. Zachování nezávislosti malého výrobce přitom bylo jednou z podmínek předloňské dohody.

Hans Demant, který má u VW spolupráci na starosti, výtky z Japonska odmítá: „Volkswagen a Suzuki jsou a zůstanou dvě nezávislé společnosti. Neschválili jsme žádné další navyšování podílu.“ Stěžují si však i nejvyšší manažeři Suzuki, potlačované nechuti dal nedávno průchod Yasuhito Harayama, výkonný viceprezident automobilky. Harayama zodpovídá za spolupráci na japonské straně, je tedy Demantovým protějškem. „Cítíme potřebu vrátit se na začátek a znovu jednat o všem včetně vlastnických podílů,“ řekl Harayama. „Shoda na tom, že jsme nezávislými společnostmi a rovnocennými partnery je nutnou podmínkou pokračování spolupráce.“Analytici se shodují, že situace musí být vážná. Japonští manažeři totiž obvykle o problémech veřejně nemluví. Nikoho v Evropě by navíc nepřekvapilo, kdyby chtěli Němci Suzuki skutečně ovládnout, jejich ambice stát se do roku 2018 světovou jedničkou jsou tu totiž dobře známé. Média o převzetí diskutují už od té doby, kdy si představitelé VW a Suzuki podali ruce.

Vinu za krizi přesto nelze klást jen na bedra Volkswagenu. Inženýři na německé straně si stěžují, že Suzuki chce pouze brát a nenabízí za vyspělé technologie VW nic užitečného. Japonská strana kontrovala sdělením, že její vývojáři nenašli v portfoliu Volkswagenu nic, co by jim mohlo být užitečné.

Suzuki neopomíná při každé příležitosti naznačit, že se dokáže zaopatřit i bez Volkswagenu. Představitelé automobilky jednají s řadou dalších výrobců. Naposledy si Suzuki domluvilo dodávky dieselových šestnáctistovek od Fiatu, bude je montovat do vozů vyráběných v maďarské Ostřihomi (Esztergom). Ta staví kromě swiftů také Suzuki SX4 a sesterské fiaty Sedici, nebo Suzuki Splash s Opelem Agila.

autoweb.cz

19.7.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist