Alfa Romeo Spider 3,2 V6

Tradiční roadster v tom nejlepším smyslu si nic nedělá ze soudobé konkurence a její dotírání utápí duněním charismatického šestiválce a dýmem od protáčených kol.

Podíváte-li se na současnou výrobní řadu Alfy Romeo, nespatříte v ní ani jedno auto, které byste mohli vyloženě nechtít. Všechny jsou krásné, žádoucí, přitažlivé, charakterní a mají styl. Alfa to má jaksi vrozené a řada ostatních, cenově srovnatelných značek jí to může závidět, což v jistých aspektech přirozeně platí i naopak. Každý model v její výrobní řadě má sice své přímé konkurenty, ale jestli v ní existuje jedno auto, které se dívá svým vlastním směrem a nenechává se strhnout stresovým shonem tržního úspěchu, je to právě Spider.

 Na trhu to samozřejmě není jediný kabriolet se silným motorem a nezaměnitelnými tvary. Pro fanoušky italských aut a všeobecných motoristických tradic je to však jediné auto, které se svévolně drží klasického střihu, a to nejen zvenčí, ale i uvnitř. Spider je dnes tam, kde bylo před deseti lety Lamborghini. V době, kdy všichni ostatní zakulacovali rohy, zůstalo u krásně úsečných hran, jak v exteriéru, tak v interiéru. Když se na Spider díváte ze tříčtvrtečního úhlu, tak se mu svou vyklenutou zádí i podobá. Spider je tak přitažlivý mimo jiné i tímto povahovým rysem, kterým hází diktát modernější konkurence za hlavu.

Alfa Romeo Spider velká fotogalerie

Alfa Romeo Spider fotogalerie

 Díky nové čelní masce a chromovanému štítu prodlouženému až skoro na silnici má extrovertnější tvář než předchozí generace. Ostatní tvary jeho karosérie jsou však tak specifické, že facelift zůstal v podstatě opravdu jen u obličeje. Podobně je na tom například i Audi TT, které se bude muset v příští generaci změnit celé, protože jeho počáteční podoba je zcela fixní.

Celočerný interiér s koženými sedadly a výplněmi dveří je mezi srovnatelnými kabriolety jediný, který si ponechává tradiční charakter a tvary. Velké přístroje mají černý podklad a malé bílé očíslování a vnitřní zpracování místy dýchá ruční prací. V tomto momentu je na místě si říct, zda za to Spidera odsoudíte, nebo ho budete raději chválit, protože dál už je to stále lepší.

 Hluboký, rytmický a sytý zvuk šestiválce je k nezaplacení a když se skloníte k zadnímu tlumiči, zjistíte, že se malými rozměry a širokou průchodností opravdu podobá soutěžnímu dílu. Motor odevzdává svých 240 koní na přední kola s veškerým nasazením, ale na druhou stranu je nutné uznat, že mezi ním a perlou v GTA je větší rozdíl, než těch tabulkových deset koní, které má GTA navrch.

Oba vyšlechtěné motory jsou na pohled stejné a také stejně krásné a mezi srovnatelnými auty nemají svými chromovanými sacími kanály konkurenci. Oba se chovají překvapivě pružně i v nízkých otáčkách, ale ten ve Spideru k nim má svým zvukem i absolutně klidným chodem přeci jen blíž. Můžete ho klidně vytáčet až do červeného pole a bude to snášet bez problému celý den, ale stejně tak je schopný propůjčit autu relaxovanou náladu a cestovat uvolněně krajinou se zařazenou šestkou a dvěma a půl tisícemi na otáčkoměru.

 Šestistupňová převodovka má delší dráhy, ale řadicí páka s objemnou koženou hlavicí v nich klouže hladce a rychle a nikdy se vám nestane, že byste s ní sáhli vedle. Pedál spojky funguje také přirozeně a po prvním ozkoušení už můžete hladce řadit ve vysokých otáčkách, které doprovází přesvědčivé zrychlení a ještě asertivnější zvuk. S vypnutým protiprokluzem můžete při rychlém rozjezdu lehce protočit kola, a to nejen na jedničku.

Brzdový pedál by mohl v ideálním případě zabírat v hornější poloze, ale jinak je jeho funkce stále přijatelná. Samotné brzdy s červenými třmeny jsou nádherné na pohled, ale stisk mají průměrný a s ohledem na výkon motoru vás občas nutí plánovat si před zatáčkou o něco delší brzdnou dráhu.

 I přes pohon předních kol se Spider na hladké silnici vyrovná kterémukoli ze svých konkurentů a technické řešení podvozku a hlavně zadní nápravy není zdaleka tak zaostalé, jak se vám mylně snaží namluvit řada jiných testů. Na podobné názory je místo jen na rozbité silnici, na které je podvozek svou tvrdostí celý nesvůj. O nic horší než v třílitrové verzi BMW Z4 to ale opravdu není.

Sedmnáctipalcová kola nesou pneumatiky o rozměrech 225/45 a vzadu mají viditelný negativní odklon. V zatáčkách se o ně můžete pořádně opřít, ale hlavní tíhu stále nese předek. V každém oblouku sice existuje bod, ve kterém přejdou přední kola se stále vyšší rychlostí do táhlého smyku, ale při práci s plynem a volantem tomu můžete předejít. Volant by mohl být o půl velikosti menší a také jeho věnec se vám může na poprvé zdát tenký, ale časem přijdete na to, že se ke zbytku auta hodí velmi dobře. Silný posilovač dělá z řízení záležitost pro jednu ruku, ale ani tak ho neokrádá o citlivost a informace o poloze předních kol.

 Elektrické stahování střechy je sice příjemná funkce, ale přidává nevítaná kila navíc a k tomu je za příplatek 69 tisíc korun, za který pravděpodobně nestojí, už jen proto, že se tak cena spolu s několika dalšími položkami (metalíza, CD rádio) přiblíží k 1,4 milionu korun.

Spider se tak na první pohled zdá většině lidem moc drahý a když začnete od stolu sčítat pouze racionální pro a proti, pravděpodobně se v tom jen utvrdíte.

Jak ale tušíte, je to jen půlka celého příběhu. Opravdová jízda v něm a pocit, který z něj při řízení máte, vás pokaždé přesvědčí v jeho prospěch.

Marek Nastoupil

3.9.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist