Alfa Romeo Q4

Naposledy se Alfa opírala do silnice všemi čtyřmi koly v roce 1997. To se však dnes mění s novou generací čtyřkolek v podobě Crosswagon Q4 a Sportwagon Q4. Jejich systém se má navíc objevit i ve všech dalších modelových řadách Alfy.

Pohon všech kol u Alfy Romeo jsme mohli naposledy vidět u modelů 155 2,0i Turbo Q4 a 164 3,0 V6 Q4, který se naposledy vyráběl v roce 1997. Nová verze Q4 má stejně jako ta předchozí tři diferenciály – dva klasické nápravové a mezinápravový samosvorný diferenciál Torsen C, tentokrát s pomocnou elektronikou pro plynulé a okamžité rozdělení hnací síly na nápravu s lepší trakcí. Za normálních okolností přenáší systém 42% výkonu na přední kola a 58% na zadní kola, v případě potřeby je ale dozadu schopen převést až 80%. To je dobrá zpráva, čtyřkolky od alfy tím získají zdravou přetáčivost a hravost v zatáčkách.

Novinka Crosswagon Q4 se téměř neliší od stejnojmenného konceptu z jarního ženevského autosalonu. Vpředu má dvojité lichoběžníky, vzadu upravené zavěšení MacPherson s asymetrickými rameny. Přes větší světlost by neměla utrpět přesnost řízení, navíc by podle tiskových materiálů měla i lépe tlumit nerovnosti v porovnání s výchozí Alfou 156. To není vůbec od věci, protože majitelé 156 přesně vědí, co se ozývá od přední nápravy, když trefí na silnici díru.

Spolu s modelem Crosswagon nastoupí do výroby i Sportwagon Q4. Oba začnou s jediným motorem, a to koncem roku 2002 představenou druhou generací turbodieselu 1,9 JTD 16v M-Jet s výkonem 150 koní a maximálním točivým momentem 305 Nm, využitelným od dvou tisíc otáček. Převodovka je také jen jedna, a to šestistupňový manuál. S touto kombinací zrychlí Crosswagon Q4 na 100 km/h za 10,5 s a rozjede se až na 192 km/h. Průměrná spotřeba je 7,1 l/100 km, mimo město 5,8 l/100 km a ve městě 9,3 l/100 km.

Sportwagon je o 39 mm nižší a 22 mm širší a jeho příznivější aerodynamika mu tedy zajišťuje o něco lepší výsledky. Sprint na stovku zvládne za 10,2 sekundy, jeho maximum je 200 km/h a spotřeba je 8,9 l/100 km ve městě, 5,6 l/100 km mimo něj a průměr činí 6,8 l/100 km. Sedmnáctipalcová kola v základní výbavě mají ovšem společná.

Co bude dál? Pohonu všech kol se dočká i menší Alfa 147 v chystaných verzích Multistrada (volně přeloženo jako „vícesilniční“, jde o italský ekvivalent často používaného anglického „allroad“) a není vyloučeno, že se časem objeví i Alfa 147 GTA Q4. Její motor by si to rozhodně zasloužil, navíc by se tím dostala do role plnohodnotného konkurenta chystaných novinek Ford Focus Cosworth a příští generace Volkswagenu Golf R32. Ani v Subaru, Mitsubishi a Audi by z ní nebyly nadšení. 

Dalším modelem s pohonem všech kol se stane offroad Kamal a uvažuje se i o aktivních nápravových diferenciálech ve stylu rallyeových speciálů (viz Ford Focus RS s předním diferenciálem Quaife) a také systémem řízení kol zadní nápravy. Pokud to všechno dopadne podle plánu, čekají Alfu další zlatá léta.

redakce autoweb.cz

27.7.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist