Alfa Romeo Giulietta 1.4 T

Na bedrech nového modelu leží obrovská tíhá zodpovědnosti. Jestli Giulietta neuspěje, může si Alfa Romeo sbalit fidlátka.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 7.8

RADOSTI
Romantické jméno; výrazný posun v kvalitě, kultivovanosti a ovladatelnosti

STAROSTI
Pořád to není Golf; sluneční clona k ničemu; nervozita na brzdáchNebýt toho zatraceného listopadového sluníčka, které vykukuje jen pár metrů nad obzorem, vlastně bych ani nemusel na nic nadávat. Jenže ta sluneční clona prostě nedrží tam, kde ji chci mít, takže buď nevidím nic, nebo nevidím. A přitom jsem si o Alfě Romeo Giulietta zatím myslel jen samé dobré věci. Jenže pak stačí pár kilometrů cesty proti sluníčku a já už zase vím, že sedím v italském autě. Ne, tohle není součást „charakteru“, o kterém se v souvislosti s Alfou Romeo tolik mluví. Tohle je prostě flákačství vývojářů udělat sluneční clonu tak, aby držela v použitelné pozici. Ale důležité je, jestli inženýři stihli oběd…

Když se Alfa Romeo Giulietta ukázala prvně, říkal jsem si, že je to fešanda. Rozhodně jí to sluší víc než trochu vyjukanému MiTu, ale to je jen můj subjektivní dojem. Vy si na design udělejte názor, jaký chcete. Na čem se ale určitě shodneme je určitá romantičnost jména. Přidejte italský přízvuk a zaposlouchejte se do toho: Giulietta. Jsem rád, že ještě aspoň některé automobilky používají k odlišení modelů jména a ne jen nudná a studená čísla, že se pak auto, ať už sebezajímavější či sebeschopnější, jmenuje jako čínská součástka do stolního počítače. Chcete příklad? Tak si představte, že by se třeba BMW Z4 sDrive35is (zedčtyřiesdrájftřicetpětíes) nejmenovalo sDrive35is ale Targa Competizione nebo co já vím.Jméno Giulietta odkazuje do historie automobilky Alfa Romeo. Giulietta se prvně ukázala v roce 1954 jako kupé a později i jako roadster a sedan. Do roku 1965 bylo vyrobeno na 130 000 aut s motorem 1,3 l o výkonech od 55 do 120 koní, jednalo se o velmi úspěšný model, který je dnes mezi sběrateli ceněný a vyhledávaný. Nová Giulietta se v padesát let starém modelu inspiruje nejen jménem, ale například i tvarem masky chladiče.

Alfa Romeo Giulietta velká fotogalerie

Alfa Romeo Giulietta fotogalerie

Tehdy všechno bylo jinak, Alfa Romeo dělala světoznámé produkty a sklízela úspěchy v závodech. Dnes se však nachází Alfa Romeo v nelichotivé situaci a nebýt pečlivého dozoru automobilky Fiat, kdo ví, jak by na tom Alfa Romeo byla. Ani nedávno představené modely totiž nedokázaly naplnit velká očekávání a nadále přetrvávaly problémy s kvalitou. Nová Alfa Romeo Giulietta však slibuje, že se to všechno s jejím příchodem změní…

Na palubě

Uvnitř nové Alfy to vypadá velmi dobře. Na první i druhý dojem působí interiér kvalitně s celkem dobrou ergonomií. Důležité je, že u Alfy Romeo zapracovali na pozici za volantem, takže nesedíte ze vyoseným volantem a pedály, pozice hodně připomíná Opel Astra. A to je v pořádku. Sice sem tam odhalíte levnější detail (například sedačka řidiče celkem nepochopitelně drží tělo v levých zatáčkách, ale v pravých z ní vypadnete), ale asi jediným výrazným nedostatkem je jen ta nedomyšlená sluneční clona. Posun v kvalitě interiéru a v ergonomii je opravdu značný.

Pod povrchem nové Alfy Romeo Giulietta ale nenajdete žádnou levnou techniku. Už podvozek slibuje mnohé, auto má vzadu nezávislé zavěšení a ne jen jednoduchá vlečená ramena. Tím se řadí po bok Golfu a Focusu, takže se dají očekávat slušné jízdní vlastnosti. V motorovém prostoru testovaného auta sídlila čtrnáctistovka s technologií MultiAir, což je pokročilé proměnné časování a zdvih sacích ventilů. Výkon 170 koní a zejména projev motoru spíše připomíná větší jednotky.

Popravdě jsem si nejprve myslel, že má auto nový motor 1750 TBi, ale teprve pohled to tabulky technických údajů odhalil skutečnost. Alfa Romeo Giulietta je pocitově rychlé auto a v provozu nebudete prakticky nikdy strádat. Záleží ovšem na tom, jaký jízdní režim zvolíte. Vedle řadící páky docela přesně jdoucí šestistupňové převodovky najdete přepínač D-N-A, kterým si vyberete buď sportovní režim Dynamic, nudný Normal nebo zbytečný All weather. Upřímně, jedině v režimu Dynamic se Alfa Romeo Giulietta chová slušně. Reakce motoru na plyn je přirozená a rychlá a řízení příjemně tuhé. Také se do věci zapojí elektronicky ovládaný přední diferenciál, takže ve výjezdech ze zatáček auto tolik neprotáčí nezatížené kolo.

Je škoda, že si charakteristiku režimů nemůžete nastavit, ačkoli se tak menu palubního počítače tváří. Vůbec, vyznat se v grafice a nastaveních menu dá docela práci. Zvyknete si na to, ale zpočátku to moc intuitivní není. Takže jestli půjdete někdy Alfu Giulietta vyzkoušet, prostě posuňte ovladač do režimu Dynamic a nad ničím nepřemýšlejte.

Jízda a měření
Jestli má pro nějaký měsíc existovat označení „aprílové počasí“, pak to není duben, ale listopad. Zatímco den před plánovaným měřením jsme na národní prezentaci nového Audi A7 jeli za sucha a proti sluníčku, druhý den nás na Polygonu Most zastihlo mokro a občasný déšť. Sice postupně povrch osychal, ale to bychom mohli čekat také do jara, takže naměřené hodnoty berte s rezervou. Ale počasí zatím EU poručit neumí…Alfa Romeo Giulietta 1.4 T MultiAir se má na stovku dostat za 7,8 sekundy a pokud by bylo sucho, možná bychom se této hodnotě i přiblížili, protože se nám i na mokru podařilo dosáhnout stovky za 8,67 sekundy. Do pružného zrychlení z 50 na 80 km/h se počasí zpravidla neprojevuje, takže 3,36 sekundy berte jako velmi dobrou hodnotu vzhledem k tomu, že má auto pod kapotou motor 1,4 l.

Ačkoli jsou brzdy Alfy Romeo slušné a dobře dávkovatelné, nemohou na mokru předvést nějaký světoborný výkon. Brzdná dráha dlouhá 47,41 metru a čas potřebný k zastavení 3,49 sekundy jasně dokazují, o kolik prostoru více potřebuje auto k zastavení, když se změní podmínky. Věříme, že bychom se na suchu dostali na slušných 38 metrů.

Testovací okruh byl také mokrý, takže nic lepšího než 36,79 sekundy jsme změřit nemohli. I tak ale Alfa Romeo Giulietta 1.4 T předvedla slušný výkon, za který vděčí nejen pohotovým reakcím motoru, ale i docela dobrému řízení a ochotnému podvozku s nezávislým zavěšením vzadu.

Při svižnější jízdě je Alfa překvapivě příjemné auto s akorát tak rychlými reakcemi na vaše pokyny a aspoň minimální odezvou, abyste v tom ucítili náznak „sportovnosti“. Sice se nedočkáte výrazného odstavení zádi po ubrání plynu v zatáčce, jak to umí třeba Focus nebo Astra, ale stačí to k tomu, abyste si svižnou jízdu náležitě užili. Hodně tomu pomůže i motor, který je vážně dobrý, rád se nechá vytáčet a jeho síla přichází velmi lineárně bez výrazného turboefektu. Převodovka spolupracuje ochotně, což se o dřívějších produktech Alfy Romeo, se kterými jsem jezdil, říct rozhodně nedalo.Na silnici
Na okruhu (při jízdě na hraně) se Alfa Romeo Giulietta chová až překvapivě spořádaně. Nepůsobí tak sterilně jako Golf (ale také ne tak strojově přesně), svým projevem připomíná spíše Opel Astra. Důležité je, že každodenní soužití je teď mnohem snazší a příjemnější. Vlastně se nedá říci, že bych někdy za volantem Giulietty strádal. Nejedná se sice o vyloženě zábavné auto, ale dokáže řidiče uspokojit do té míry, aby ji měl rád. A to určitě bude pro plno potenciálních zákazníků hledající aspoň trochu charakterní auto stačit.

Bohužel se také ukáží nedostatky, kterých jsme si na kvalitním povrchu testovacího okruhu nevšimli. Na rozbitých silnicích nebo na vozovkách s nepravidelným sklonem má Alfa Romeo Giulietta tendenci při intenzivnějším brzdění sklouzávat ke straně. Její zadek se rozvlní a auto není zrovna snadno kontrolovatelné. Ono se s tím nedá moc počítat, protože jednou zatáhne doleva, jindy zas doprava. Těžko říct, proč si s tím nevypínatelný stabilizační systém, který jinak nezasahuje příliš rušivě, nedokáže poradit.

Soužití s Alfou Romeo by mělo být velmi snadné. Vpředu je dostatek místa i pro větší cestující a dozadu se dva dospělí pohodlně vejdou. Klika zadních zadních dveří skrytá v rámu je zpočátku matoucí, ale zvyknete si. Zavazadlový prostor nabízí slušných 350 litrů a samozřejmě ho můžete zvětšit sklopením sedadel. Nedívejte se tedy na Alfu Romeo Giulietta jako na nějaký designový výstřelek, tohle je plnohodnotné a praktické rodinné auto.

Ceny a výbavy

Úplně základní Alfa Romeo Giulietta je k mání s motorem 1.4 T o výkonu 120 koní za 454 000 korun. Testovaný model se silnějším motorem dorazil ve střední výbavě Distinctive a stojí 586 000 korun. Auto mělo dvouzónovou klimatizaci, tempomat a spoustu příjemností. V příplatcích pak figuroval třeba navigační systém za 35 000 korun (který by snad i fungoval, kdyby si některý z kolegů novinářů neodnesl SD kartu s mapovými podklady) a adaptivní xenonové světlomety (20 000 korun). Seznam příplatků je opravdu hodně dlouhý a klidně se může stát, že bude vaše Alfa Romeo Giulietta stát přes 700 000 korun. Je to docela dost peněz, ale zas to zajistí určitou exkluzivitu, aspoň u nás.Alfa Romeo Giulietta neudělá ani moc velkou díru do vaší peněženky. Spotřeba čtrnáctistovky se při klidném tempu vejde bezpečně do sedmi litrů na 100 km a ani po dynamickém měření v Mostě nevylezla přes 11 l/100 km. V reálném provozu počítejte s hodnotou do 8,5 l/100 km, což je na auto s výkonem 170 koní slušné. Alfa Romeo také poskytuje na Giuliettu záruku na pět let nebo do ujetí 100 000 km.

Verdikt
Alfa Romeo Giulietta je pro automobilku obrovským krokem kupředu jak po stránce celkové promyšlenosti, tak i v oblasti jízdních vlastností. Nová Giulietta sice neztratila některé „italské“ detaily, avšak budete je považovat za jakési roztomilé maličkosti, které Alfě rádi odpustíte. Na silnici se totiž chová dostatečně „německy“ na to, aby začala dávat smysl a abychom ji klidně mohli doporučit. Sice to pořád není Golf, ale její nákup vám schvalujeme. Existuje větší pochvala?

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testumokro, 6°C
0-100 km/h (s)8,67
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,36
100-0 km/h (s)3,49
100-0 km/h (m)47,41
Spotřeba v testu (l/100km)10,8
Čas na kolo (s)36,79
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC, MultiAir
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1368
Kompresní poměr9,8 : 1
Vrtání x zdvih (mm)72 x 84
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuVzpěry MacPherson
VzaduNezávislé zavěšení Multilink
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 305 mm
Brzdy vzadukotoučové, 264 mm
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)125 / 170 při 5 500 ot./min.
Točivý moment (Nm)230 (250 overboost) při 2 500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)131,8
0-100 km/h (s)7,8
Nejvyšší rychlost (km/h)218
Spotřeba paliva (l/100 km)7,8 / 4,6 / 5,8
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4351
Šířka (mm)1798
Výška (mm)1465
Rozvor náprav (mm)2634
Provozní hmotnost (kg)1290
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Zavazadlový prostor (l)350
Ceny
Základní cena modelu454 000 Kč
Základní cena test. verze586 000 Kč
22.11.2010 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist