Alfa Romeo Crosswagon Q4

Kvalitní systém pohonu všech kol, ale s turbodieselem 1,9 l. Skoro by se mohlo zdát, že jde o auto postavené přímo pro škodovkáře.

Jsou věci, na které se u Alfy můžete vždy spolehnout. V jistém směru platí, že pokud znáte třeba jen jeden ze současných modelů, znáte je tak trochu všechny, protože každé auto, které dnes Alfa vyrábí, je nadané několika společnými charakteristickými rysy, jež mnoha ostatním značkám schází. Všechny do jednoho mají výjimečně zdařilé tvary, citlivé podvozky a přesné a hravé řízení. Na řadě trhů, včetně toho našeho, jde kromě Fiatu navíc o jediné další dostupné italské auto, které má za sebou navíc slavnou historii a závodní úspěchy a které přitom nedosahuje cen zbývajících italských exotik. I proto si za svá auta může Alfa účtovat přirážku, i když ne vždy se jí to vyplatí. Dobře to je vidět právě na Crosswagonu, v jehož případě nejde ani na západ od našich hranic o auto, které byste vídali v provozu každý den. 

Crosswagon není vůbec levný, i když dnes ho můžete pořídit v rámci akce za mnohem nižší cenu. Za své peníze si ale koupíte opravdu atraktivní auto, kterému sluší snad jakákoli barva, včetně té kaštanové na testovaném autě. Za to ale dostanete sedmnáctipalcová kola s pneumatikami 225/55, čtyřpístkové brzdy vpředu (jsou hezky vidět) a podobné ochranné hliníkové pláty ve spodní části karosérie, se kterými udělalo díru do světa Audi allroad. 

Jediný motor, se kterým dnes Crosswagon pořídíte, je 1,9 JTD Multijet. Proti motorům stejného objemu od Volkswagenu má mnohem vyšší výkon, celkem 150 koní, tedy o dvacet koní víc, ale s hmotností 1,5 tuny, velkými koly a pneumatikami a vyšším odporem pohonu všech kol toho moc nesvede. Čas na stovku za 10,5 sekundy přímo volá alespoň po pětiválcovém 2,4 JTD, který je ve 156 Sportwagonu jednou z oblíbených voleb. V této generaci to Crosswagon už nestihne, ale v té příští, založené na 159, by se měl uvést alespoň s jedním dalším silnějším motorem. Silná verze většího turbodieselu s výkonem 200 koní by už dokázala jeho široké pneumatiky zatížit natolik, kolik si Crosswagon svými sportovními tvary zaslouží.  

Na silnici i v lehkém terénu stále jasně prosvítá základ ze 156 se změnami provedenými po faceliftu z předminulého roku. Šestistupňová převodovka má o trochu delší dráhy řazení než například německá auta, ale nikde nedrhne a jednotlivé rychlosti si nemůžete splést, což se například o francouzské škole řazení říct nedá. Volant padne do ruky hned napoprvé a delikátnost jeho spojení s předními koly nemá mezi podobnými auty sebemenší konkurenci. Pedály jsou dobře rozestavěné a velké brzdy s průměrem předních kotoučů 330 mm vás také dokáží spolehlivě zpomalit. Navíc je tu i výborně tvarovaný interiér, který je i po tolika letech stále atraktivní. Prostorem na zadních sedačkách ani v kufru se Crosswagon nikde chlubit nebude, ale to patří v dobrém i zlém k folklóru značky. Je to sice škoda, ale vůbec nic s tím neuděláte. 

Crosswagon má ale i jednu další vadu, která bolí o to víc, že vlastně nemusela vůbec vzniknout. Dát totiž autu stálý pohon všech kol s kvalitním středovým diferenciálem Torsen (stejný systém jako u větších audi), rozdělit hnací sílu poměrem 42/58 procent mezi přední a zadní kola tak, aby bylo chování zábavné a při tom všem zároveň nedat řidiči možnost vypnout stabilizační systém je tak nešťastné rozhodnutí, až si říkáte, jestli není někde skrytý technický problém, který by si tak opatrnický přístup vyžadoval. Žádný mě ale nenapadá a tak se každá zaprášená silnice, která si přímo říká o pár průjezdů zatáček v táhlém smyku, promění při marných pokusech o trochu legrace v trpkou upomínku toho, že to jediné, co můžete vypnout, je protiprokluz. Elektroniku můžete sice obejít tím, že se rozjedete na takovou rychlost, ve které se začnete sunout bokem, i kdyby byla všechna kola zablokovaná. Ani to ale netrvá déle než sekundu a vzápětí vás už brzdy automaticky zpomalí natolik, že hned pochopíte, jak bezpředmětná je snaha si s Crosswagonem tímto způsobem užívat. Ať se snažíte sebevíc, všechno končí opakovaným rázným zabrzděním, se kterým nesvedete vůbec nic. Jediné řešení, které mě napadá až dodatečně, je vyřazení pojistky celého systému, pokud je to v Crosswagonu možné.  

Současná generace 156, na které je Crosswagon založený, nebyla nikdy autem, do kterého byste mohli s vyšší postavou pohodlně nasednout a strávit za volantem bez odmlouvání celý den. Ergonomie sedačky a umístění volantu a pedálů jde očividně na ruku menším postavám z jihu. Alespoň nemusíte dlouze laborovat s jejich nastavením a když dáte volant hned ze začátku do nejvyšší polohy a sedačku snížíte na nejnižší místo jejího rozsahu, je to ještě přijatelné. Očekávání lepšího řešení u nové 159 je v tomto případě opravdu na místě.  

Nedlouho po našem testu vydala Alfa informaci o tom, že v rámci akce snižuje cenu Crosswagonu pod hranici milionu korun. Zvýhodněná výbava se jmenuje Luxury pack a vedle klimatizace a dalších základních položek nabízí i ovládání rádia na volantu a kožené sedačky i výplně dveří.

Původní cena vychází u testované verze s některými příplatky skoro na milion a čtvrt korun. Pokud to budete srovnávat s Audi allroad, není to tolik. Nejmenší motor v Audi je ale 2,5 TDI, a to ani nemluvíme o prostornějším interiéru, pneumatickém podvozku či vnímané celkově kvalitě. Allroad je přesto nadmíru úspěšný, obzvlášť na našem trhu, kde se v poměru ke klasické A6 prodává s ještě větším úspěchem než v ostatních zemích. Ke srovnání se tak nabízí i Škoda Octavia 4×4, která je sice mnohem levnější, ale není zdaleka tak přitažlivá ani exkluzivní. Na českém trhu, kde se stále nejvíce hledí na poměr mezi cenou a hodnotou, je to ale většině zákazníků úplně jedno. Současná akce s dobrou výbavou a cenou pod milion je proto to nejlepší, co mohla Alfa pro Crosswagon udělat.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyAlfa Romeo Crosswagon Q4
0-100 km/h (s)10,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1910 cm3, turbodiesel
Zdvihový objem (cm3)1910
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 koní při 4000 ot/min
Točivý moment (Nm)305 Nm při 2000 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)192
Spotřeba paliva (l/100 km)město 9,3/mimo město 5,5/kombinovaná 7,1 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1530
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 972 000 Kč
3.8.2005 1:09

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist