Alfa Romeo 166 (1998 – 2007)

Nástupce modelu 164 zaujme atraktivnějšími tvary, nabídkou prostoru i výbavou. Některé náhradní díly jsou ale hodně drahé, což mnoho zájemců odradí.

RADOSTI
Většinou opravdu bohatá výbava, prostorný interiér, příjemné odpružení, pružné a výkonné zážehové šestiválce a vznětové pětiválce, nízké ceny ojetin, zdařilý design (zejména po faceliftu).

STAROSTI
Pověst značky, vysoké ceny ramen přední nápravy, vadnoucí brzdy vlivem přehřátí.

Sedan Alfa Romeo 166 uvedla italská automobilka v roce 1998. 4720 mm dlouhý vůz s pohonem předních kol dostal pod kapotu jak zážehové čtyřválce, tak výkonné šestiválce a vznětové pětiválce se systémem vstřikování common rail.
V roce 2003 prošel automobil faceliftem a modernizací. Doposud nejvýkonnější pohonnou jednotku 3.0 24V V6/166 kW na vrcholu nabídky vystřídal ještě silnější agregát 3.2 24V V6/177 kW. Současně se do vozu začal montovat i dvacetiventilový turbodiesel 2.4 JTD o výkonu 125 kW.
Proti silné německé konkurenci se automobil nedokázal výrazně prosadit. Jeho výroba byla ukončena v roce 2007. O dva roky dříve byl zastaven prodej ve Velké Británii.
Nárazový test nezávislé společnosti Euro NCAP Alfa Romeo 166 nikdy neabsolvovala. O její bezpečnosti se tak můžeme jen dohadovat.Pozice na trhu
Model 166 rozhodně nepatří k vyhledávaným. Nakonec ani o ostatní vozy značky Alfa Romeno není závratný zájem. Velice pohledná auta totiž mají značně nedobrou pověst plynoucí z vysoké poruchovosti.
Někdy si je pořizují příznivci značky, jindy motoristé, které okouzlí pověstným italským designem. Mladí řidiči v nich zase vidí levnou cestu k pohlednému a silnému vozu.
Nejlevnější Alfy Romeo 166 se nabízejí přibližně od 40 000 korun. Turbodiesely stojí zhruba o 15 000 Kč více. Kdo zatouží po faceliftovaném modelu, musí se připravit na větší výdaj. Běžně se tyto vozy prodávají za zhruba 140 000 Kč a více.Zpracování
Kvalita dílenského zpracování nepatří k silným stránkám italských automobilů. Model 166 na tom ale není zase tak špatně.
Po stránce designu nelze automobilu nic vytknout. Zejména faceliftovaná verze s upravenou přídí vypadá opravdu výborně. Pokud jde o interiér, ten hodnotíme velice pozitivně. Nabídne hodně místa a to i cestujícím vzadu, sedadla jsou opravdu pohodlná a palubní deska zaujme tvarem i přehledností.
Běžná je výbava se čtveřicí airbagů, mnoho vozidel má navigační systém či výkonnou audiosoustavu. Není problém pořídit automobil s automatickou klimatizací, protiprokluzovým systémem, palubním počítačem, ABS nebo třeba koženým čalouněním.
Zavazadelník Alfy Romeo 166 disponuje objemem 490 litrů. Přestože jde o sedan, není přístup do nákladového prostoru nejhorší.Jízda
Všechny pohonné jednotky mají pro rozhýbání vozu dost sil. Skutečně velmi dobře si ale vedou turbodiesely a zážehové šestiválce. Podvozek zajistí dobrý cestovní komfort, výtku lze mít jen k přenosům rázů do řízení. Ani jízdní vlastnosti v zatáčkách nejsou vzhledem k rozměrům vozidla špatné.
Skutečně skvělé jízdní zážitky zajistí verze Super se šestiválci o objemu 3,0 a 3,2 litru. Nejen že s autem umějí pořádně zacvičit, ale navíc tento tělocvik doprovázejí velice příjemnou zvukovou kulisou. Právě tato kombinace zajišťuje kouzlo, kterému mohou podlehnout i motoristé nepatřící zrovna k příznivcům značky. Nevýhodu však představují brzdy, které při velkém zatížení slábnou vlivem přehřátí.Motorizace
Zpočátku se do vozu montovaly pohonné jednotky běžně plnící normu Euro 2. V roce 2000 přišla změna, když byly všechny agregáty upraveny na Euro 3. U vozů vyrobených po modernizaci najdeme i motory plnící Euro 4.
Základní jednotka 2.0 Twin Spark sice výkonově dostačuje, ale sprintera z vozu rozhodně nedělá. I proto jsou daleko vyhledávanější zážehové šestiválce. Totéž platí pro turbodiesely 2.4 JTD.

Zážehové motory: 2.0 16V TS/110 a 114 kW, šestiválce 2.0 TB/150 kW (přeplňovaný), 2.5 24V V6/140 kW, 3.0 24V V6/166 kW a 3.2 24V V6/177 kW.
Vznětové motory: 2.5 JTD/100, 103 a 110 kW, 2.5 20V JTD/125 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 2.4 JTD/100 až 110 kW
Vozy s turbodiesely jsou jasně nejúspornější možností v rámci modelu 166. Lepší volbu vidíme v agregátech nabízených od počátku výroby, které jsou na rozdíl od později uvedeného dvacetiventilu v kombinaci se šestistupňovou převodovkou. Dejte si však pozor na stav vstřikovačů (repasovaný kus stojí cca 7400 Kč), zlobí také váhy vzduchu.

Dobrá volba: 3.0 24V V6/166 kW
Tento motor platí za celkem spolehlivý – tedy pokud se pravidelně mění rozvody a má dostatek oleje. Spotřeba po městě atakující dvacetilitrovou hranici není nic příjemného, ale kombinovaný provoz zhruba za třináct je vzhledem k objemu šestiválce adekvátní. Asi těžko si vůz s tímto agregátem pořídíte na běžné ježdění, pokud ale hledáte zajímavou a výkonnou alfu, je toto správná volba.

Dobrá volba: 3.2 24V V6/177 kW
Ještě lepší výkon než 3.0 V6 nabídne agregát 3.2 V6. Platí pro něj totéž co pro šestiválec o výkonu 166 kW. Nabízel se ale až od modernizace, což znamená, že je k mání za výrazně vyšší částku.

Nevhodný: 2.0 TB/150 kW
Jedná se o přeplňovaný šestiválec zavedený na italském trhu z daňových důvodů. V České republice se s touto pohonnou jednotkou ale také můžete setkat – některé vozy se sem dostaly cestou individuálních dovozů. Je zde vyšší riziko výskytu poruch, problémy může působit turbo. Agregát je přibližně o litr úspornější než motory 3.0 V6 a 3.2 V6, ale nepodává tak výrazné výkony. Jestli chcete Alfu 166 v silné motorizaci jsou ostatní šestiválce lepší volbou.

Časté závady
Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO upozorňuje na možné komplikace s turbodiesely: „Rozhodně se vyhněte vozidlům po nehodě, a to i když se zdají být dobře opraveny. U motorů 2.4 JTD totiž nezřídka při nárazu dojde k deformaci klikové hřídele.“ Model 166 často trápí potíže s elektronikou, setkat se můžete také s nadměrným opotřebením motorů z důvodu nízké hladiny oleje nebo jeho nesprávné volby. Zde se doporučuje důsledně dodržovat pokyny výrobce!
„Některé automobily může potrápit porucha palivového čerpadla, velice nepříjemný problém představují vůle na přední nápravě. Ta má na každé straně dvě ramena – horní a dolní. Pořízení všech čtyř i z druhovýroby přijde zhruba na 20 000 korun. Neznačkové díly koupíte za polovic, ale je otázkou, zda tak opravu lze ušetřit. Spíš bude jejich životnost kratší,“ důrazně varuje Petr Vaněček. Objevují se také zvlněné brzdové kotouče. I zde se doporučuje volit opravdu kvalitní díly.

24.9.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist